Tour de France 2019: Dit is het parcours
Het parcours van de Tour de France 2019 is vandaag officieel onthuld. Na het Grand Départ in Brussel koersen de renners eerst naar de Vogezen, dan naar de Pyreneeën, waarna de Tour in de Alpen in een definitieve plooi valt. Net als in 2018 staan er zowel een ploegentijdrit als een individuele rit tegen de klok gepland, al zijn er in de editie van 2019 minder kilometers tegen de klok. Met 3460 kilometer is de komende Tour ruim honderd kilometer langer dan vorig jaar.
Eerbetoon Merckx en ploegentijdrit in Brussel
Hoewel het nog 254 dagen wachten is tot deze 106e editie, kan het grote aftellen – nu de route bekend is – écht beginnen. Dat de Tour de France 2019 in Brussel begint, is al even bekend. Eind mei 2017 werd namelijk al duidelijk dat de Belgische hoofdstad de Grand Départ organiseert. Dit staat in het teken van een dubbele mijlpaal. De gele trui bestaat volgend jaar honderd jaar en in 2019 is het bovendien vijftig jaar geleden dat Eddy Merckx zijn eerste van vijf Tourzeges vierde.
Hoe de Grand Départ eruit gaat zien, werd begin dit jaar geïllustreerd. De Tour begint met een rit in lijn rond Brussel met vroege passages over de beroemde Muur van Geraardsbergen en de Bosberg. Op de tweede dag wacht al meteen een ploegentijdrit van 28 kilometer door Brussel. De krachtproef is daarmee iets korter dan de door BMC gewonnen rit afgelopen seizoen, toen de zware discipline na een afwezigheid van drie jaar weer terugkeerde in het parcours.
Aankomsten op La Planche des Belles Filles en de Tourmalet
Op de derde dag wordt de grens naar Frankrijk overgestoken en koersen de renners via enkele ritten door de Champagnestreek naar de Vogezen, waar hen de eerste serieuze test bergop wacht. Sinds 2012 bezocht de Tour al driemaal La Planche des Belles Filles, maar deze keer vonden de parcoursbouwers er een nieuw pad met stijgingspercentages tot ruim 20%, krap honderd meter voor de aankomst. Spektakel gegarandeerd!
Via het Centraal Massief trekt de karavaan dan richting de Pyreneeën, waar aan het einde van de tweede week een individuele tijdrit in Pau op het menu staat. Daarna wachten twee zware etappes met aankomst bergop. De eerste ligt op de mythische Col du Tourmalet, waar Andy Schleck in 2010 in mistige weersomstandigheden winnend over de streep kwam. Hierna volgt een aankomst op Prat d’Albis bij Foix – een nieuweling in het routeschema van de Tour.
Drie zware bergritten in de Alpen
Etappes naar Nîmes en Gap brengen de Tour tot slot bij de Alpen, waar de eindbalans wordt opgemaakt. Eerst is er de rit naar Valloire met passages over de Izoard en de Galibier. Dan volgen twee korte bergetappes met eerst een aankomst bergop in Tignes, waarin onderweg voor het eerst sinds 2007 de Col d’Iseran moet worden bedwongen. En het drieluik in de Alpen wordt afgerond met een etappe naar Val Thorens. De slotklim naar Val Thorens werd voor het laatst in 1994 opgenomen in het etappeschema.
De Tour de France 2019 wordt volgens de traditie afgesloten op de Champs-Élysées in Parijs. Net als in 2012 wordt de slotrit gestart vanuit Rambouillet. Na drie weken weten we dan wie de opvolger is van Geraint Thomas, die vorig jaar in de elfde etappe de gele trui veroverde en die niet meer afstond. Tom Dumoulin eindigde op de tweede plaats, voor viervoudig Tourwinnaar Chris Froome.
Het volledige parcours
Etappeschema Tour de France 2019
Zat. 6 juli – Etappe 1: Brussel – Brussel (192 km)
Zon. 7 juli – Etappe 2: Brussel – Brussel (27 km / ploegentijdrit)
Ma. 8 juli – Etappe 3: Binche – Epernay (214 km)
Di. 9 juli – Etappe 4: Reims – Nancy (215 km)
Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar (169 km)
Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles (157 km)
Vr. 12 juli – Etappe 7: Belfort – Chalon-sur-Saône (230 km)
Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne (199 km)
Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude (170 km)
Ma. 15 juli – Etappe 10: Saint-Flour – Albi (218 km)
Di. 16 juli – Rustdag
Wo. 17 juli – Etappe 11: Albi – Toulouse (167 km)
Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre (202 km)
Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau (27 km / individuele tijdrit)
Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet (117 km)
Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix (185 km)
Ma. 22 juli – Rustdag
Di. 23 juli – Etappe 16: Nîmes – Nîmes (177 km)
Wo. 24 juli – Etappe 17: Pont du Gard – Gap (206 km)
Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire (207 km)
Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes (123 km)
Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens (131 km)
Zon. 28 juli – Etappe 21: Rambouillet – Parijs (127 km)
Ma. 8 juli – Etappe 3: Binche – Epernay
Wo. 10 juli – Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar
Do. 11 juli – Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles
Zat. 13 juli – Etappe 8: Mâcon – Saint-Etienne
Zon. 14 juli – Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude
Do. 18 juli – Etappe 12: Toulouse – Bagnères-de-Bigorre
Vr. 19 juli – Etappe 13: Pau – Pau
Zat. 20 juli – Etappe 14: Tarbes – Col du Tourmalet
Zon. 21 juli – Etappe 15: Limoux – Foix/Prat d’Albis
Do. 25 juli – Etappe 18: Embrun – Valloire
Vr. 26 juli – Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne – Tignes
Zat. 27 juli – Etappe 20: Albertville – Val Thorens
Vreemd om te verwachten dat er voor Dumoulin een parcours uitgerold dient te worden. Bovendien een miskenning van het talent van Dumoulin, hij heeft inmiddels wel laten zien ook bij de beste klimmers van de klassementsmannen te horen.
Puike presentatie overigens. Mooie beelden, goed op tempo en met groot besef van het eigen erfgoed zonder dat het een gelikte show wordt. En Joop heeft een nieuwe bril, zag ik.
Ook zitten er wel een paar mooie overgangsetappes in.
Dat er wat weinig tijdritten in zitten, maakt me weinig uit. Dat speelt Bardet alleen maar in de kaart en die zie ik echt graag een keer de Tour winnen.
Overigens zal dit weinige werk tegen de klok niet alleen voor de Fransen zijn gedaan zoals hier gesuggereerd word, maar ook de kijkcijfers schijnen vrij dramatisch zijn tijdens tijdritten.
- Vijf á zeven sprintetappes, minder dan voorgaande jaren
- Prima heuveletappe naar Épernay
- De eerste echte bergetappe is, ondanks de gimmicky 800 meter onverhard op het eind, echt goed
- Al met al een van de betere eerste weken die ik in de Tour heb gezien
- Etappe 18 is een goede etappe op een goede plaats
- Iséran zit in het parcours
Negatief:
- Al met al een gunstig parcours voor Sky
- Ploegentijdrit
- Maar een individuele tijdrit, wat vooral een probleem is omdat hij twee keer zo lang had kunnen en moeten zijn
- Zinloos gebruik van korte bergetappes. Twee van de drie zijn de zwaarste slotklimmen van de Tour en de derde begint met een lang stuk vlak en zal waarschijnlijk afwachtend gereden worden omdat Val Thorens een dag later volgt
- Volgorde van de bergetappes in het algemeen
- Ik begrijp dat etappe 5, 8 en 9 niet allemaal loodzwaar kunnen zijn, maar ze hadden alledrie meer kunnen zijn dan vluchtetappes
Ideaal parcours voor Simon Yates. Interessante keuze voor hem want hij heeft aangegeven nog wat goed te willen maken in de Giro.
En een ploegentijdrit compenseert dit niet. Daar wordt niet het vermogen van de (complete) individuele renner op het vlakke getest, maar het vermogen van de ploeg waarin hij rijdt.
Een gunstig parcours voor Sunweb/TD is tevens een gunstig parcours voor Sky/CF.
Veel zal toch afhangen van de keuzes die de ploegen gaan maken. CF is volgend jaar inmiddels al weer 34. Daar zal de slijt ook wel een beetje op komen.
Mij maakt het niet uit wie er wint (moge de beste winnen). Het plezier zit hem in het verloop van de koers en dus wat de renners er van maken. Wel valt mij op dat de Elzas de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen bij de organisatie.
Niet echte muren en beklimmingen hoog en lopend veelal
ITT hoeft ook geen nadeel meer te zijn
Gezeik dat dit een tour is in de kaarten van Sky is nonsens van de bovenste plank. Dat team is zo goed, dat ze elk parcours aankunnen. Je kunt moeilijk 20 kassei etappen er in plakken of 10 bergop aankomsten van 40km. Dat het Sky jaarlijks gegund wordt, ook bergop, ligt vooral aan de tegenstand.
Bijna iedere wedstrijd organisatie past zijn parcours aan om een gewenst verloop te beïnvloeden!
Tom, vai al Italia!
Wat de rest van de Tour betreft, zou men oortjes en wattagemeters moeten afschaffen en het aantal renners per ploeg beperken tot 6. Dit zal echt wel een invloed hebben op het koersverloop. Op de Olympische wegrit waren er ook kleine ploegen en dat zorgde ook voor een open koers.