‘Tour de France laat Chris Froome niet starten’
zondag 1 juli 2018 om 11:39

‘Tour de France laat Chris Froome niet starten’

Organisator ASO laat Chris Froome niet starten in de Tour de France. De Franse krant Le Monde meldt dat zijn ploeg Sky per mail is ingelicht dat de viervoudig Tourwinnaar niet welkom is vanwege de salbutamol-affaire waarin Froome verwikkeld is.

ASO probeert op basis van artikel 29 van het reglement van de Tour de Britse coureur uit te sluiten. Hierin staat dat de organisatie het recht heeft een coureur of team het startrecht te ontnemen ter bescherming van het imago van de organisatie of de wedstrijd. De beslissing om Froome uit te sluiten komt dicht op de start van de Tour. Het uitsluiten van een coureur kan de organisatie echter pas doen nadat een ploeg officieel hun startlijst heeft ingediend.

Sky heeft bij het Franse Olympisch Comité beroep aangetekend tegen de beslissing. Op dinsdag 3 juli om 09:00 mogen zij hun zaak verdedigen. De daaropvolgende dag wordt de beslissing al verwacht. Daarna zouden beide partijen ook nog bij het sporttribunaal CAS in hoger beroep kunnen gaan. Het is echter de vraag of het CAS dan op tijd met een uitspraak kan komen.

Sky: “Vertrouwen in dat Chris de Tour zal rijden”
In gesprek met Cyclingnews laat Sky weten dat ze er vertrouwen in hebben dat Froome gewoon zal kunnen starten. “We hebben er vertrouwen in dat Chris de Tour zal rijden, we weten dat hij niks fout heeft gedaan.”

Michelle Froome: “Chris rijdt de Tour”
Michelle Froome, de vrouw en tevens manager van Froome, heeft tegen persbureau Reuters gereageerd. Ingaan op de zaak wil ze niet. Haar reactie is kort maar krachtig: “Chris rijdt de Tour.”

[poll id=”836″]

RIDE Magazine
171 Reacties
01-07-2018 12:09
Het zal al langer lopen dan vandaag aangezien het allemaal al juridisch opgetuigd is. Maar vraag me af hoeverre het frans olympisch comité er iets over te besluiten heeft? Is ASO verplicht haar besluit te respecteren?
01-07-2018 12:09
Vraagtekens bij deze kwestie. Heksenjacht van gefrustreerde jaloerse volgers, angsthazenbeleid of rechtvaardig op steekhoudende en wettelijk aanvaardbare feiten?
01-07-2018 12:10
Wat een hyppcriet zootje is die ASO ook. Ze lieten Contador in 2011 wel starten. De man die nota bene in hun eigen Tour positief getest had. Bracht zijn terugkeer dan geen schade? Kansloze missie om te verdedigen voor de ASO als ze zelf zo meten met twee maten. Lijkt me een schijnactie voor de bühne en credits scoren bij het Franse publiek.
01-07-2018 12:11
@MME
Onzin. Lampre schorste Ulissi toen zelf.

https://www.nu.nl/sport/3879956/ulissi-koers-al-weer-non-actief-gesteld-lampre.html
01-07-2018 12:14
En landa krabt zich ff achter de oren
01-07-2018 12:15
Niet helemaal Krypton, Ulissi kreeg later 9 maanden schorsing. Zijn advocaat noemde onlangs de manier van verdediging van Froome al riskant.

Boven alles staat dat dit een groot verlies is voor de wielersport!
01-07-2018 12:16
Gaat het dan eindelijk maar toch gebeuren?!
01-07-2018 12:18
Hoe gaat het franse publiek reageren indien Froome wel mag starten omdat het besluit van de ASO wordt overruled ? Kan gevaarlijk worden voor renner en ploeg. Lijkt me geen situatie waar het wielrennen op zit te wachten, maar is nu wel een heel reeel scenario is.
01-07-2018 12:18
@martini151
Ja dat weet ik maar dat heeft toch niks met dit geval of de vergelijking te maken (hij zegt "Ulissi werd meteen geschorst" ). Froome kan verder ook nog steeds geschorst worden na inhoudelijke behandeling van de zaak.
01-07-2018 12:18
Hehe dat werd tijd. Nu kunnen we eindelijk eens zien wie de beste wielrenner is
01-07-2018 12:20
@krypton

Inderdaad, het duurde bij Ulissi 7 maanden voordat hij geschorst werd
01-07-2018 12:23
@Frits des Jeux
Omdat toen iemand in de sloot sprong mogen ze nu niet weigeren in de sloot te springen?
01-07-2018 12:23
Voor de wielersport goed om een einde te maken aan deze schizofrene situatie. Jammer dat uiteindelijk de ASO dat dan maar doet.
Er is overigens een scenario dat Sky gelijk krijgt in het aangetekende beroep. In welke situatie komen we dan? Fijne escalatie wordt me dat.
01-07-2018 12:23
Nu de rest van die criminele organisatie nog voor eeuwig uit het wielrennen verbannen.
01-07-2018 12:24
Zoals Hinault zegt! Gewoon boycotte die k..t Franse aandachtsronde!!!
Maar wel die Franse huichelaars op een standbeeld zetten!!
Bah bah!
01-07-2018 12:26
UCI laat Froome (voorlopig?) fietsen. Hij zal dan wel geen "dopeur" zijn, zeker?
ASO gaat weer tegen die beslissing in. Is niet de eerste keer, ze kunnen weer gaan dreigen met staken of afscheuring van de UCI!
Hypothese : een voetbalspeler bij wie dergelijk vergrijp werd vastgesteld zou van de FIFA toch mogen blijven spelen wegens bvb. te minimale overschrijding van de waarden. Het organiserend orgaan van het W.K. zou hem dan eens moeten weigeren om deel te nemen!!
Zal niet gebeuren, er zal geen 3de W.O. uitbreken, het "voetbal" maakt zijn eigen sport niet kapot!
Arme wielersport....
01-07-2018 12:27
Voor de mensen die zich afvragen waarom dit zo kortdag is. Ik denk dat ASO juist meteen heeft behandeld toen Sky hun selectie bij hun door gaf. Je kan niet iemand uitsluiten die niet officieel meedoet natuurlijk.
01-07-2018 12:28
De Aso geeft een feestje en Froome is niet welkom. Het beste wat sky kan doen is het accepteren. Hun naam wordt er niet beter op op deze manier
01-07-2018 12:29
Wat een zottigheid:
- Ben benieuwd of ze hem werkelijk mogen weren.
- De schuld ligt niet bij hem, maar bij de traagheid van de UCI en WADA.
- Dat moeten ze niet enkele dagen voor de start bekend maken, maar al veel eerder.
01-07-2018 12:31
Waar gaat het heen als een organisatie van een koers een persoon gaat weren van een koers. Wat is het volgende. De RVV die de buitenlanders gaat weren omdat ze willen dat een Belg wint?
01-07-2018 12:32
Of het juridisch naar de letter allemaal klopt weet ik niet. Maar Sky heeft dit voor 200% aan zichzelf te danken. De ploeg- en Froome zelf - heeft zich afgelopen jaren laten kennen als een gezelschap dat de juridisch grijze gebieden maximaal uitnut in haar voordeel. Ook als dat voor iedereen duidelijk tegen de geest van de regels is. Nu komt ze in de ASO een club tegen die wellicht hetzelfde doet. Iets met boontje en loontje. Ik vind de actie van ASO wel ok.
01-07-2018 12:35
@krypton Precies, Lampre had het fatsoen om Ulissi zelf te schorsen. Dat Sky dat niet doet, daar zit nu precies een deel van het probleem.
01-07-2018 12:36
Een persoon is schuldig tot het tegendeel bewezen word
01-07-2018 12:36
Jowinho ouwe groenteboer

Ga op de markt staan schreeuwen met je appels en peren.
Het zou wat zijn als je als organisatie helemaal geen zeggenschap meer hebt. Ze beroepen zich ook duidelijk op een artikel in de regelementen
01-07-2018 12:37
Quote:
“We hebben er vertrouwen in dat Chris de Tour zal rijden, we weten dat hij niks fout heeft gedaan.”


Oh, dus jullie hebben bewijs? Waar blijft dat dan?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.