‘Tour de France laat Chris Froome niet starten’
zondag 1 juli 2018 om 11:39

‘Tour de France laat Chris Froome niet starten’

Organisator ASO laat Chris Froome niet starten in de Tour de France. De Franse krant Le Monde meldt dat zijn ploeg Sky per mail is ingelicht dat de viervoudig Tourwinnaar niet welkom is vanwege de salbutamol-affaire waarin Froome verwikkeld is.

ASO probeert op basis van artikel 29 van het reglement van de Tour de Britse coureur uit te sluiten. Hierin staat dat de organisatie het recht heeft een coureur of team het startrecht te ontnemen ter bescherming van het imago van de organisatie of de wedstrijd. De beslissing om Froome uit te sluiten komt dicht op de start van de Tour. Het uitsluiten van een coureur kan de organisatie echter pas doen nadat een ploeg officieel hun startlijst heeft ingediend.

Sky heeft bij het Franse Olympisch Comité beroep aangetekend tegen de beslissing. Op dinsdag 3 juli om 09:00 mogen zij hun zaak verdedigen. De daaropvolgende dag wordt de beslissing al verwacht. Daarna zouden beide partijen ook nog bij het sporttribunaal CAS in hoger beroep kunnen gaan. Het is echter de vraag of het CAS dan op tijd met een uitspraak kan komen.

Sky: “Vertrouwen in dat Chris de Tour zal rijden”
In gesprek met Cyclingnews laat Sky weten dat ze er vertrouwen in hebben dat Froome gewoon zal kunnen starten. “We hebben er vertrouwen in dat Chris de Tour zal rijden, we weten dat hij niks fout heeft gedaan.”

Michelle Froome: “Chris rijdt de Tour”
Michelle Froome, de vrouw en tevens manager van Froome, heeft tegen persbureau Reuters gereageerd. Ingaan op de zaak wil ze niet. Haar reactie is kort maar krachtig: “Chris rijdt de Tour.”

[poll id=”836″]

RIDE Magazine
171 Reacties
1 5 6 7
01-07-2018 15:14
De vraag is of het CAS gehoor geeft aan de bezwaren van SKY en of SKY daar zelf mee gediend is. Als ASO imagoschade als argument aanvoert staan ze niet zwak. Nooit is er enige duidelijkheid gecreëerd rondom Froome, noch rondom het 'medicijngebruik' van SKY iha -vergeet 'sir' Wiggins niet en zijn toevallige medicijngebruik net voor -tijdens?- de grootste wedstrijden.
SKY heeft een twijfelachtige reputatie en die heeft het aan zichzelf te danken door gebrek aan openheid, gedraai en klink en klare l*lverhalen. Zelfs een onderzoekscommissie van het Engels Lagerhuis heeft zich daarover in niet mis te verstane bewoordingen uitgesproken.
Froome start niet en dat is terecht. Punt.
01-07-2018 15:17
Geweldig nieuws! Eindelijk een organisatie met ballen , due ethische beslissingen durft te nemen. Hulde aan aso
01-07-2018 15:46
Dit drama in vele bedrijven heeft nu wel een adembenemend mooie plotwending. UCI wacht af en wacht af, Sky traineert en traineert en nu ineens pats, boem, de ASO die Froompie de pas afsnijdt.
Door deze wending wordt alles nu wel zeer op de spits gedreven. Hoop daardoor toch dat Froome uiteindelijk niet start want het Franse publiek is niet zo berustend en vergevingsgezind als anderen.
01-07-2018 15:51
Veel van die figuren hier zouden ook nog staan te juichen als een schuimbekkende Fransman Froome tijdens de koers door z’n harsens knalt. Zo'n volksgericht brengt altijd weer de ware aard in mensen naar boven.
01-07-2018 16:13
Laksheid van de UCI heeft dit tot gevolg. Begrijp de juichende reacties enigzins. Maar wat als Froome een Nederlander of Belg zou zijn ???
01-07-2018 16:21
Kan me niet voorstellen dat dat imago-argument gaat standhouden. Afgezien van de evidente willekeur zou het ook betekenen dat als er maar genoeg modder naar een renner gegooid is, dat reden kan zijn hem zonder enige vorm van proces te weigeren. Het gaat er hier niet om of Sky/Froome de boel traineert - de reglementaire procedure loopt nog en daar kun je niet maar vast een voorschot op nemen omdat de renner Froome en geen Virenque heet.

Als het wielrennen ooit een 'fatsoenlijk' imago wil krijgen zullen we - of ze - moeten ophouden de godganse tijd op dit soort knullige manieren met doping-gerelateerde shit over straat te rollebollen. Dat doet b.v. de atletiekbond beter. Verdachte test, regels volgen, strafmaat bepalen, berichtje in de krant, klaar. Als de ASO - die volgens mij niet voor niets zo heet - echt om het wielrennen gaf zouden ze dit heel anders spelen. Als ze vanaf dag 1 hadden gezegd 'Wij betreuren dat het met de huidige regels zo lang kan duren, maar we respecteren de regels en daarmee mag dhr. Froome gewoon starten. Volgende vraag.' hadden we dit circus niet gehad. Ik verdenk ze er echter sterk van dit circus, ten koste van het wielrennen, wel lekker te vinden. Doping sells.
01-07-2018 17:56
@jooprioolpijp: Helemaal waar, heel goed verwoord.
01-07-2018 17:58
Quote:
Sponsoren aarzelen nu,

Ah?

Quote:
lopen zelfs weg,

Oh?

Quote:
het publiek heeft het wel gehad met het wielrennen,

Echt waar?

Quote:
kijkcijfers dalen.

Serieus?
01-07-2018 18:18
JUIST!! Fantastisch nieuws. Kan ik weer lekker de Tour gaan kijken. Ik ben meteen een ASO fan.
01-07-2018 18:54
Eindelijk
01-07-2018 18:59
Ik vind de pro-ASO posts in deze topic toch sterker dan de pro-Froome posts ;-)
01-07-2018 21:39
Gewoon afwachten! Deze zaak had volgens Froome niet in de openbaarheid mogen gebracht.
01-07-2018 21:43
Soms moet je een scherpe linksaf of rechtsaf nemen om weer op het juiste padcte komen. Laat dit nou die koerswijziging zijn zodat de TUE'S en andere paardenmiddelen tegen bv. 'kniepijn' eindelijk verboden gaan worden. Of... legaliseer alle doping en wacht af hoeveel doden er per wedstrijd vallen.
01-07-2018 21:56
@AmsterdamCycling: Het is geen wedstrijd Froome - ASO, helaas lastig te begrijpen voor de collectieve en laffe massa, dat wil iemand zien hangen.
01-07-2018 22:10
De tour is groter dan de poppetjes, al stappen ze de UCi en wt uit dan maar op uitnodiging. ze motten hem sowieso al niet en met zijn dino-puff plus al dat juridisch ge-eikel en uitstellen nu een prima kans om hem te pakken. Goede move.
01-07-2018 22:11
Lekker ook die stockholmers die doen alsof de rest allemaal debiel is geworden. Check de poll anders.
01-07-2018 22:29
@Romans: precies de reactie die je van een schaap verwacht. De meerderheid is het er mee eens, dus het is goed / waar.
02-07-2018 00:22
@joopriooolpijp, helemaal mee eens!
En de ASO zijn ook meest Fransen???
En met Virenque maar blij doen op de VIP tribune
02-07-2018 01:07
De meerderheid? 14%.. de oppositie is kleiner dan in menig dictatoriaal regime.
02-07-2018 05:06
Al die mensen die zeggen “onschuld tot het tegendeel bewezen is” word ik echt ziek van.

Er is gewoon bewijs dat Froome ver over de toegestane hoeveelheid is gegaan van een bepaalde stof. Schuld is dus in principe bewezen tenzij Froome en Sky met een goede verklaring komen. Dit hebben ze na 9 maanden nog niet gedaan en tenzij ze dit doen voor de Tour begint is er dus geldig bewijs dat Froome de dopingregels heeft overtreden en is hij schuldig. Punt.
02-07-2018 10:56
@Djoop: je bewijst mijn standpunt.
1 5 6 7

Om te reageren moet je ingelogd zijn.