Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke
foto: Sirotti
dinsdag 19 mei 2015 om 19:54

Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke

Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten opgelegd gekregen door de jury die actief is in de Giro d’Italia. Dit is volgens regel 12.1.040 – 8.2 van de UCI. Ook krijgen beide renners een boete van 200 Zwitserse Franken.

De reden van de straf voor beide heren is dat Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) zijn landgenoot en vriend Richie Porte (Sky) een voorwiel gaf, nadat Porte lek gereden was. Volgens de UCI-regels is het niet toegestaan om assistentie te verlenen aan rijders van andere ploegen. Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten.

Richie Porte duikelt door de tijdstraf in het algemene klassement van plek 4 naar plek 12. Hij staat nu op 3 minuten en 9 seconden van Alberto Contador. Simon Clarke zakt van plaats 53 naar plaats 57.

Kijk hier voor foto’s van het incident, en hier voor een foto van de bevestiging van de straf.

[poll id=”43″]

RIDE Magazine
294 Reacties
19-05-2015 23:14
@Met de kop in de wind.
Misschien had ie aangegeven dat hij al een wiel had gehad van Clarke (Die reed misschien naast hem) en dat ze daarom geen wiel hoefde af te geven en Matthews zou proberen hem naar voren te rijden.
19-05-2015 23:15
Te idioot voor woorden dit.
19-05-2015 23:16
Ik ben zwaar teleurgesteld in de reacties van de wielervolgers hier.
Als men regels schendt, moet men daarvoor worden gestraft.
Einde discussie.
19-05-2015 23:17
Kunnen we ooit nou een keer genieten van sport op het hoogste niveau zonder dat renners uitgeschakeld worden door domme valpartijen veroorzaakt door idioten, gezeur over doping of belachelijke regeltjes. Die wereld is de weg kwijt en het is zo,n mooie sport.
19-05-2015 23:17
In ieder geval. Richie zijn 'slechte' dag in een grote ronde is vandaag wel denk ik. Ik zou met mijn camper naar Frankrijk rijden en wat leuke foto's en aankondiging van deelname aan de Tour tweeten. #CiaoGiroBonjourTour
19-05-2015 23:17
Slaat nergens op deze straf. UCI heeft ook nog nooit van de geest van het reglement gehoord. Stel u voor als in het voetbal elk reglement tot op de letter opgevolgd wordt. 100 penalty's per match en lke match 10 rode kaarten. Dat is nog maar eens een bewijs dat de UCI als sportorganisatie tot één van de slechtste van de wereld behoort.

Porte is nu namelijk dubbel bestraft. Ten eerste omdat hij lek rijdt (wat normaal altijd door de koersradio moet gemeld worden) en ten tweede omdat hij nog een extra straf krijgt wat toaal buiten proportie is.

Was het Aru geweest of een fransman in de tour dan had de Giro niet durven optreden. En door deze straf in de Giro meteen onthoofd. Ik weet niet of ik nog veel zin heb om de Giro nu nog te gaan volgen, want Aru is te zwak om Contador het vuur aan de schenen te leggen.
19-05-2015 23:20
Onfair tot en met ! Wat is de beweegreden voor deze regel? Kunnen ze Contador even goed straffen omdat hij z'n trui niet aantrok.. (en ik ben zelfs Contador-fan)
19-05-2015 23:21
Doordat de regels verkeerd zijn opgesteld, kan de uci niets anders dan dit doen. Het argument van willekeur slaat nergens op. Tijdens een wedstrijddag wordt er aan honderden regels voldaan. Dat er een aantal lastig te beoordelen zijn, wil niet zeggen dat je nu geen enkele regel meer mag handhaven. Mijn conclusie: terechte straf, op kort termijn de regel aanpassen
19-05-2015 23:23
Ik wordt echt doodmoe van die domme vergelijkingen met dat domme voetbal. Het gaat hier over wielrennen en een regel in de wielersport.

Porte mag van mij, in het kader van de koers, vrijuit en zijn 2 min. terug. Dit was duidelijk geen corrupte opzet (zie fotocampagne) maar dat neemt niet weg dat ze een regel over het hoofd gezien hebben en met name zichzelf voor de kop kunnen slaan. Dat toegeven zou ze sieren waar het de UCI siert om deze regel iig zo aan te passen dat een wiel lenen mag.
19-05-2015 23:26
Nickdt

Het lijkt me dat het eerste wat je doet als renner is als je lek rijdt dit gelijk aan je eigen team (genoten)melden. Waarom heb je anders die oortjes. Zijn team genoten stonden een paar meter verderop rustig te wachten, waarom waren ze niet bij hem gestopt. En waarom gaat hij links van de weg staan iedere amateur leert dat je rechts moet gaan staan in geval van pech
19-05-2015 23:34
belachelijke actie van de jury. Aru moet kennelijk in het roze geholpen worden.
Afstappen als SKY zijnde, zou ik zeggen. Gaat nergens over.
19-05-2015 23:37
Gevoel en verstand hebben flink ruzie met elkaar. Gevoelsmatig word je gek van frustratie en woede over zo'n regel. Vooral omdat het iemand treft die meestrijdt om de eindoverwinning. De spanning is nu namelijk een stuk minder. Maar deze regel vrij interpreteren kan niet en vergelijkingen met voetbal en fluiten in de geest van de wedstrijd gaan, wat mij betreft mank. In het voetbal is de ene overtreding niet te vergelijken met de andere en deze regel staat 100% vast. Ga je hem nu niet toepassen dan was Contador of Aru genaaid. Of stel dat niet Aru, maar Kruiswijk derde had gestaan en ze hadden de regel niet toegepast....... Dat de UCI de regel nog eens een keer goed moet bekijken, lijkt me duidelijk.

Ben overigens benieuwd of er reactie komt uit het peloton. Zou Michael Rogers bij Tinkoff aan de bel trekken ? En wat is de reactie van Lefevere, die toch zo fel gekant is tegen onrecht ?
19-05-2015 23:39
Wat heeft Oleg te twitteren?
19-05-2015 23:45
@Ti-Raleigh.
Lefevere gekant tegen onrecht. Zijn ploeg begon notabene te rijden toen Porte op achterstand reed.
19-05-2015 23:49
Vanaf morgen mogen ze dan ook iedereen bestraffen die zit te stayeren achter de auto's, staat ook in het reglement.

Maar dat zal wel niet gebeuren.
19-05-2015 23:51
@ nickdt
De vraag was cynisch bedoeld. Als zijn team 'onrecht' wordt aangedaan schreeuwt Lefevere het van de daken. Daarom ben ik benieuwd hoe hij nu zal reageren. Vooral ook omdat Uran door dit voorval op koers komt te liggen voor een podiumplek.
20-05-2015 00:02
Ik ben op zich van de regels, maar dit slaat nergens op. Heel jammer. Die 47 seconden waren al erg genoeg. Dat de jury/uci juist nu in deze situatie ineens op haar strepen gaat staan is heel zielig.

Het voelt een beetje als met flink wat bier de auto laten staan en de benenwagen pakken en dan een boete krijgen voor openbare dronkenschap.
20-05-2015 00:38
@RV Eens met alles van dit topic. Ze kunnen niet anders en moeten de regels handhaven, maar moeten het dan ook altijd doen. De regel zelf is niet echt waardevol, maar hij is er nu eenmaal.
Overigens is voetbal zeker niet dom, haha.
20-05-2015 01:02
terecht van de straf en ook een hele goede en belangrijke regel. Die moeten ze ook zo houden. Je hebt een eigen team en het zou heel raar zijn als je zomaar een wiel mag krijgen van een ander team. Als je toevallig veel landgenoten in het peloton hebt of je team een rijke eigenaar heeft kan je daar behoorlijk je voordeel mee doen. Er zijn genoeg mogelijkheden om de regels te omzeilen door een ander team op kop te laten rijden en je er mee weg komt. Als ze deze regel schrappen is het hek van de dam. Stel je schrapt deze regel en renner uit land A demareert samen met iemand uit land B uit het peloton en haalt een vroege vluchter uit land A(geen ploeggenoot) bij. ploegleiders kunnen er nog niet bij en de renner uit land A krijgt pech en krijgt het wiel van de vluchter uit land A en wint zo de rit. Zouden diegene die tegen deze regel zijn dit dan prima vinden?

Pech hoort nou eenmaal bij het wielrennen en dat moet je accepteren en als ze dit toelaten worden de concurrenten van Porte gedupeerd. Hoe lullig het ook is om zo tijd te moeten verliezen. Dat ze niet moeten straffen of lager moeten straffen omdat dit ten koste gaat van de spanning is al helemaal onzin. Natuurlijk hoop ik dat de giro spannend wordt, maar je moet niet de regels zo buigen om maar spanning te creëren.

Meteen toen ik las dat clarke een wiel aan porte had gegeven vond ik het belachelijk en competitievervalsing, gelukkig nemen ze bij de uci ook wel eens een goede beslissing.

(ps. wel erg verontrustend dat zo weinig renners van deze regel weten. Dit zou elke renner/ploegleider moeten weten)
20-05-2015 01:19
Aan alle boe-roepers: Noem mij één sport waar het wel is toegestaan om de tegenstander te helpen zonder daar zelf beter van te worden?
20-05-2015 02:42
Jottem, laten we met zijn allen regelhandhaving en bestraffing van het verbreken daarvan lekker veroordelen, wat een onzin.
20-05-2015 02:57
ben het eigenlijk wel met wigo eens.. wat een onzin zeg als dit bij contador gedaan werd was het prima geweest ;)
20-05-2015 04:34
Pure willekeur van de jury om deze regels nu zo strikt toe te passen. Komt de wielersport zeker niet ten goede.
20-05-2015 07:16
De jury betichten van willekeur en 'het zoeken naar..' etc is natuurlijk redelijk ernaast.

Naast dat het sowieso bestraft diende te worden (regels) werden ze er nog eens extra op gewezen met de overweldigende aandacht vanuit Porte zelf. Wanneer Verweggistan (respect) hier dan al binnen een mum van tijd op weet te dreunen dat er 2:00 gegeven gaan worden is hij niet de enige.
20-05-2015 07:24
En deze wissel ook wel iets anders dan een flinke valpartij waarin feitelijk alle renners die hun fietsen uit elkaar wrikken 'de ander mechanisch helpen' ;) Dat ik die nog niet voorbij heb zien komen trouwens.

En Sven, voetbal misschien niet helemaal dom nee maar wanneer ik hier dingen lees van: 'Als jij nou bij die hoekvlag staat, en die gast klaat over zijn gele kaart, dan moet toch ook de penalty worden overgenomen?' kan ik daar niks mee.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.