Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke
Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten opgelegd gekregen door de jury die actief is in de Giro d’Italia. Dit is volgens regel 12.1.040 – 8.2 van de UCI. Ook krijgen beide renners een boete van 200 Zwitserse Franken.
De reden van de straf voor beide heren is dat Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) zijn landgenoot en vriend Richie Porte (Sky) een voorwiel gaf, nadat Porte lek gereden was. Volgens de UCI-regels is het niet toegestaan om assistentie te verlenen aan rijders van andere ploegen. Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten.
Richie Porte duikelt door de tijdstraf in het algemene klassement van plek 4 naar plek 12. Hij staat nu op 3 minuten en 9 seconden van Alberto Contador. Simon Clarke zakt van plaats 53 naar plaats 57.
Kijk hier voor foto’s van het incident, en hier voor een foto van de bevestiging van de straf.
[poll id=”43″]
Sterk betoog. Ik stel mijn mening bij. Wel.vind ik dat 2 minuten erg zwaar is. Zoals die Astana renner zegt: een seconde of 40 had genoeg geweest.
Erg lief en vriendelijk van Clarke voor de (breed) populaire Porte, maar ze hadden als WT pro's de UCI-regels moeten kennen en respecteren. Als je naar die foto's kijkt waarop Clarke van OGE mechanic speelt van SKY klopt dat voor geen meter.
Ik vind een straf dus logisch en gepast, en deze straf raakt ploegen (nu SKY) meer dan een boete van 20.000 euro.
Als ze iets aan regels willen doen, moeten ze (ploegen / verenigde renners ) dat gewoon juridisch en politiek spelen (vakbond, commissie, jaarvergadering, etc.). Tot wijziging gelden de regels.
Praktische probleem zal alleen zijn dat ploegwagens nog urgenter en dus gevaarlijker gaan rijden om maar bij de renners te blijven.
Het kan opgelost worden door de regels democratisch en officieel aan te passen.
Of (voorlopig) zoals gesuggereerd: de renners reageren verenigd op de UCI-sanctie door allemaal (min: Porte en Clarke) wielen te ruilen, hoe belachelijk dat echter ook zou zijn (en problematisch met de sponsors).
+1
Hoe gooi je als sport je eigen ruiten in!
1. dat de commerciele sport zeer lastig topdown te managen is, en zeker het wegwielrennen dat uitgebreid op de gewone wegen plaatsvindt.
2. als er niet gedoped zou zijn/worden door de ploegen en renners, zou dat zeer veel resources vrijmaken voor de constructieve kant. Nu heeft UCI ten onrechte en triest de schuld van de wielerdoping gekregen en onderhand vrijwel alles wat mis is in de commerciele sport, en heeft het in de publieke opinie vooral het imago van dopingwaakhond. Ploegen en renners moeten eens wat soul searching doen ipv janken als kleuters. David Millar is bijv. een opportunistische a$$clown.