UCI bereikt akkoord over hervormingen wielersport
Het ‘management comité’ van de UCI heeft een akkoord bereikt met de ploegen, renners en organisatoren over hervormingen in de wielersport. In een persbericht laat de internationale wielerunie weten dat het hervormingen zal doorvoeren op het gebied van de kalender, verdeling van de ploegen en startrecht in grote rondes en klassiekers.
De wielerkalender wordt vanaf 2020 onderverdeeld in drie categorieën: UCI WorldTour, UCI ProSeries en UCI Continental Circuits (de Continentale kalender). De WorldTour bestaat vanaf 2020 uit de drie grote rondes, andere rittenkoersen en een reeks eendagswedstrijden. Ook de vijf monumenten en de 15 belangrijkste eendagskoersen zullen hier onder de naam UCI Classics Series deel van uitmaken. In totaal gaat het om 185 koersdagen, die later definitief zullen worden bepaald.
WorldTour licenties van drie jaar
De ploegen worden onderverdeeld in 18 UCI WorldTeams, een ongelimiteerd aantal UCI ProTeams (de vervanger van de ProContinentale Teams) en de UCI Continental teams. WorldTour-ploegen zullen bestaan uit 27 tot 30 renners en een driejarige licentie kunnen verkrijgen op basis van ethische, administratieve, financiële, organisatorische en sportieve criteria. Deze licenties worden voor het eerst aan het einde van het seizoen 2019 uitgedeeld. Elke drie jaar zou een nieuwe beoordeling van de WorldTourteams plaatsvinden, inclusief het bekijken van nieuwe kandidaturen.
Belangrijkste wijziging: Startrecht beste ProTeams in WorldTour
Daarnaast verdwijnt de UCI WorldTour Ranking en komt er één wereldranglijst met een individueel en een landenklassement. Bovendien komt er onder de naam UCI World Ranking een ranglijst voor ploegen, gebaseerd op de uitslagen van de tien beste renners. De twee beste ProTeams in de World Ranking mogen starten in de grote rondes, waardoor het aantal wildcards zal afnemen. Bovendien mogen de drie beste ProTeams deelnemen aan wedstrijden uit de Classics Series.
Met name voor de organisatoren van grote koersen lijkt me dit akkoord toch niet heel gunstig. Minder vrijheid bij het kiezen van de 'Pro' teams. Die werden en worden immers toch vooral op commerciële gronden gekozen.
WorldTour-ploegen zullen bestaan uit 27 tot 30 renners
Behalve Sky natuurlijk, die mogen er 31.
Verder uitstekende maatregel, omdat met name Sunweb dit jaar nog wel eens renners te kort kwam.
Hoe gaan de belangrijkste 15 1dagskoersen bepaald worden? En wie en welke criteria? Hoop op basis van verleden, hoeveel de teams er op af kwamen omdat ze willen niet omdat ze moeten. Waar de fans naar kijken. Welke echt de wielergeest hebben. Dus geen vage koersen in Azië de zandbak of waar ze van de week aankondigde om een rondje te rijden puur ter mondialisering en geld.
Veel optisch gedoe, nauwelijks een wijziging te ontdekken.
1) WT-team: Verplicht >27 renners en moeten overal starten
2) PCT-team: 23 renners en mogen overal starten
Minder kosten en iedereen een beetje meer betalen omdat je 4 renner minder nodig hebt en geen reizen naar verweggistan hoeft te betalen voor het hele team en verzorgingspersoneel/materiaal.
Stel in april wordt een wildcard bekend gemaakt. Gaat die dan eerst naar de ploeg die aan het einde van december bovenaan stond of die op dat moment in april bovenaan stond? In dat tweede geval zou je krijgen dat ploegen al in februari en maart proberen te pieken om maar vast hoog te staan.
Het zou mij dan logisch lijken als wordt gekeken naar de ranking van de ploegen het jaar ervoor. Alleen moet er dan nog worden bepaald hoe je met vertrekkende/inkomende renners omgaat. Tellen de punten van een van ploeg wisselende renner mee met zijn oude of nieuwe ploeg? Met andere woorden, kun je als ploeg na een slecht jaar je plekje in de grote rondes alsnog ''kopen'' of niet?
Ideale positie om met je ploeg te zitten lijkt me wel om bij de beste 2 pro teams te zitten. Alle voordelen van de worldtour (je mag bijna overal starten), zonder de extra verplichtingen van de Worldtour erbij.
En salary cap graag.