UCI controleert opnieuw fietsen op motortjes
Chaperones van de UCI hebben gisteren opnieuw fietsen gecontroleerd op motortjes. Bij de start en finish van Milaan-San Remo worden onder meer fietsen van Astana, Etixx-Quick-Step en Trek gecontroleerd.
Vorige week was het op de Promenade des Anglais ook al raak. Na afloop van de zesde etappe van Parijs-Nice werden dertien fietsen, waaronder de Bianchi-fiets van Wilco Kelderman, direct verzegeld en grondig gecontroleerd. Bij de check werden zadel en trapas gedemonteerd om met een cameraatje in het frame te zoeken naar verboden materiaal. Zowel in Nice als San Remo werden bij de controles geen valsspelers betrapt.
De onverwachte controles lijken een reactie op het CIRC-rapport. In dat rapport stellen anonieme bronnen dat sommige renners met motortjes fietsen.
Maar goed voor zover nog geen concreet bewijs dus laten we hopen dat niemand met de brommer over de kasseien vliegt of een berg oprijdt.
Zoek maar eens wat informatie over de motortjes op, leveren genoeg extra vermogen.
Als je doping wilt gebruiken om te winnen waarom dit niet? Gewoon een kwestie van tijd dat iemand ermee gepakt wordt.
Maar ik geef toe het is vergezocht.
(aan de andere kant dat is jezelf met varkensbloed injecteren ook )
Ah, één uur... dat is nog niet zo veel. Dan is het risico dat je gepakt wordt groter dan het voordeel dat je er mee hebt. Maar hoe beter de techniek hoe sneller de stap gemaakt wordt / zal gaan worden.
Nu ik hoop dat er hier nooit iemand op betrapt wordt. Wat een blaam zou dat zijn moest effectief bewezen worden dat we naar een stel bromfietsen zitten te kijken.
edit: Wat Geraint zegt.
Al met al denk ik dat het kan werken als je je fiets 1.8 kg lichter kunt maken dan de UCI limiet en dan zo'n motortje als @student heeft monteert. Of, ik denk maar even hardop, als je een accu in een bidon kan doen en dan bidons kunt aannemen.
Tsss.. De muur van Geraardsbergen "een of andere heuvel" noemen. Respectloos zeg ik!
Hier de betreffende uitzending:
http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/247992/Bureau_Sport.html
Vanaf 5:30 ongeveer.
Het zou gek zijn wanneer men dit binnen een ploeg ontwikkelt, of een instantie een aangepast motortje voor hen laat ontwikkelen en dit dan doodleuk op het www zet.
Daarbij kunnen fietsenmakers de fietsen van de renners onder het toegestane minimale gewicht produceren, waardoor een motortje in het totaalgewicht niet opvalt of zelfs inclusief fiets op het minimale gewicht van een fiets komt.
Het motortje is dan ook in het gewicht van de fiets "onzichtbaar".
Conclusie: Ik vind dat de UCI er goed aan doet om te blijven controleren op dit soort zaken en deze controles ook uitbreidt naar een hogere frequentie en naar meerdere inventieve plaatsen op de fiets waar deze (misschien nog kleiner dan bekend) motortjes in theorie zouden kunnen worden verstopt.
Ik zou me sowieso echt kapot schamen als ik hier als wielrenner op werd betrapt, meer dan wanneer ik op doping zou worden betrapt.
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/v_opvallend/wielrennen_opvallend/1.1930088