UCI deelt cijfers veiligheidsonderzoeken: 497 incidenten, 31 gele kaarten en veel potentiële oplossingen
De UCI heeft een update gegeven over de genomen initiatieven om het wielrennen veiliger te maken. De wielerunie deelde daarbij cijfers uit de ‘incidentendatabase’ en uitkomsten van kwalitatieve onderzoeken. De voornaamste boodschap is dat de UCI richting de toekomst onderzoek blijft doen, maar ook al enkele concrete maatregelen op het oog heeft.
De genoemde initiatieven nam de UCI in samenwerking met SafeR, een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt. Een van de belangrijkste principes van SafeR is dat het keuzes wil maken op basis van data die verzameld is in wedstrijden. Daarom is er een incidentendatabase opgesteld. Daaruit blijkt dat er in 2024 in totaal 497 incidenten zijn geregistreerd in de WorldTour, Women’s World Tour en UCI ProSeries (mannen en vrouwen).
Sprint Finish Survey
Van deze 497 incidenten werd 35 procent veroorzaakt door fouten van renners ‘zonder aanleiding’. Een andere grote bijdrage (13 procent) aan het totaal kwam van nerveuze situaties richting belangrijke punten in een koers, zoals een klim, kasseistrook of sprint. Gevaarlijke wegcondities, zoals natte en gladde wegen, waren goed voor 11 procent van de incidenten. De weginfrastructuur (9 procent), slechte wegen (4 procent) en voertuigen (1 procent) werden ook als oorzaken aangemerkt.
SafeR stond ook aan de basis van een ‘Sprint Finish Survey’. Deze enquête leverde feedback van 174 renners op, over onder meer parcoursontwerpen en rennersgedrag. Er werd daarna een werkgroep met ook renners gevormd. De belangrijkste les die daaruit is geleerd, is dat men wil dat de jury consistent is bij het uitdelen van straffen aan renners – sprinters én lead-outs – die gevaarlijk gedrag vertonen bij sprintaankomsten.
Gele kaarten
De UCI kwam in het persbericht ook nog terug op het systeem van gele kaarten. Vanaf 1 augustus was er een testfase met deze kaarten, die vanaf 2025 onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten. In de laatste maanden van 2024 werden er in totaal 31 gele kaarten uitgedeeld, in 66 koersdagen. In 52 procent van de gevallen ging een kaart naar een renner. De rest ging naar stafleden van een team (32 procent) en bestuurders van mediabedrijven (16 procent).
Vanaf 1 januari 2025 is de testfase voorbij en gaat het systeem van gele kaarten officieel in. Het geldt in wedstrijden van de WorldTour, Women’s WorldTour, de ProSeries (mannen en vrouwen), WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen. Nieuw is dat ook lead-outs die een gevaar vormen en verzorgers die hun renners op een gevaarlijke manier bevoorraden in de bevoorradingszone een gele kaart kunnen ontvangen, schrijft de UCI. Dit zijn de eerder aangekondigde straffen die aan meerdere gele kaarten hangen:
- 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
Ravitaillering, airbags en verzetten
Wat de ravitaillering betreft, raadt SafeR aan om meer regels te veranderen. Voor 2025 wordt van organisatoren geëist dat ze om de dertig à veertig kilometer een bevoorradingszone creëren, inclusief een afvalzone. Tegelijkertijd verdwijnt dan de mogelijkheid voor ploegen om overal op het parcours renners te bevoorraden. Vaste bevoorradingsplekken zou naast de veiligheid ook de gelijkheid tussen teams bevorderen, klink het in het persbericht van de UCI.
Ondertussen worden ook nog andere oplossingen voor het veiligheidsprobleem geanalyseerd, zoals het gebruik van airbags, de regels over de grootte van schijfremmen en de breedte van sturen. Ook wordt er nagedacht over het beperken van het maximale verzet, zodat de topsnelheden omlaag gaan.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.