UCI denkt aan ploegen van zes renners in grote rondes
De internationale wielerunie speelt met het idee om teams in de drie grote rondes nog verder in te krimpen. Dit laat UCI-voorzitter David Lappartient weten in een uitgebreid interview met het Zwitserse Le Temps. “Ik denk dat een inkrimping naar zes renners pas echt effect heeft”, zo is de Fransman van mening.
Sinds dit seizoen rijden er in de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España teams van acht renners in plaats van de gebruikelijke negen. De UCI hoopte hiermee de spektakelwaarde te vergroten, maar in de voorbije Tour de France zwaaide Sky nog altijd de scepter.
In een nimmer aflatende poging om de voorspelbaarheid tegen te gaan, denkt Lappartient aan een verdere inkrimping. Mochten de plannen doorgang vinden, dan zou een kopman slechts de beschikking hebben over vijf ploeggenoten. “Een vermindering naar zes renners per ploeg zal pas het beoogde effect hebben, omdat een team als Sky blijft domineren met bijvoorbeeld zeven coureurs.”
“Met zes renners heeft een kopman nog maar vijf ploeggenoten waarop hij kan rekenen, waardoor hij sneller vermoeid is. Daarnaast kunnen er dan meer ploegen meedoen”, zo schetst de grote baas de voordelen van een dergelijke beslissing.
UCI kijkt naar andere manieren om wielersport aantrekkelijker te maken
In zijn missie om de wielersport aantrekkelijker te maken, kijkt Lappartient niet alleen naar de inkrimping van ploegen. “We zijn op dit moment bezig met een onderzoek, waarin we van alles analyseren. We stellen daarbij de nodige vragen. Moeten we het aantal etappes heroverwegen? En moeten we de oortjes en wattagemeters verbieden?” aldus de Fransman.
Waren de feestje echt zoveel mooier vroeger?
Us postal deed toch precies hetzelfde?
Wat je dan gaat krijgen is dat renners in een vlakke etappe door mee te zitten in de vlucht al veel tijd kunnen pakken omdat een vlucht dan bijna niet meer te controleren is. Zal dit even toelichten; Kijk naar de 3 beste sprinters deze Tour (Groenewegen, Gaviria, Sagan).
Zij hadden allen ook klassementsrenners in de ploeg dus konden max 5 man voor de sprintvoorbereiding (inclusief controleren kopgroep) gebruiken.
Als je nog maar 6 renners per ploeg hebt word de vlucht vd dag wel heel erg moeilijk te controleren en ga je krijgen dat renners met een voorsprong van 20 minuten op het peloton binnen komen. Dit zal ook gelden voor de midden gebergte etappes en dan kan je dus uiteindelijk renners in de top 5 van het eindklassement krijgen die daar niet horen (denk aan Izagirre, Pantano, Barquil, Alaphilippe).
De andere ploegen hebben ook 1 man minder, dus die kunnen ook minder kaarten uitspelen.
Iedereen wordt net zo snel moe of niet, en SKY blijft gewoon de sterkste ploeg houden.
De verschillen zouden met 6 man misschien zelfs nog wel groter kunnen worden in het voordeel van SKY. Gewoon een waardeloos plan.
Zij hebben 1 filosofie; Al onze kopmannen voor 1 kopman.
Andere ploegen zullen gedwongen zijn hun dure sprinters te omringen of te kiezen voor een klassement van de plaatsen 2 of zelfs 3 tot ergens plek 15 en daar hun hele ploegje van 5 renners op in te delen.
Gevolg is dat er minder ploegen zullen zijn die de strijd met Sky aandurven en daarmee wordt de overmacht van Sky dat al haar kopmannen netjes over 3 grote ronden kan verdelen alleen maar groter...
Ze denken zeker dat ploegen dan gaan kiezen tussen 6 man voor klassement of 6 voor sprints, waarvoor het minder dringen wordt en de kans op valpartijen verminderd.
Dat gebeurt natuuurlijk nooit, want elke ploeg blijft zijn winstkansen spreiden. Bovendien blijft er dan helemaal niemand meer over die in de vlucht van de dag wil zitten, want ze hebben alle 6 een taak of zijn kopman!
Ik zeg terug naar 9!
Misschien is de Tour rijden in kleine ploegjes ook wel te zwaar, wat dopinggebruik in de hand zou werken?
@mus,
Klopt. Maar vroeger was alles beter schijnt. Voor US Postal dan. En dus moet nu blijkbaar Sky institutioneel gepest worden.
Of metertjes wel toestaan, maar voor de renner niet afleesbaar tijdens de koers, oortjes moeten dan wel verboden worden.
Geen idee of nog kleinere ploegen de attractiviteit verhoogt, eerst maar even goed evalueren hoe het is met de huidige 8 man per ploeg.
@ Bertvd
Als je de moeite had genomen even de bron te raadplegen had je kunnen lezen dat “onze fransoos” wel degelijk voorstander is van het invoeren van een budgetplafond voor ploegen. Hij is tegenstander van een salarisplafond voor renners.