Youri IJnsen
woensdag 3 juli 2024 om 14:13

UCI dwong met verbod Dylan Groenewegen zijn ‘snavelbril’ af te zetten

Video Dylan Groenewegen stal maandag voorafgaand aan de derde etappe van de Tour de France 2024 de show. De Nederlands kampioen kwam met een neusstukje op zijn bril aan het vertrek. De renner van Jayco AlUla had sponsor Scicon daar zelf om gevraagd. Toch finishte Groenewegen zonder de bewuste bril in Turijn. De reden: de UCI verbood de bril nog tijdens de rit.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De 31-jarige Leeuw van Amsterdam geeft bij WielerFlits tekst en uitleg over de interventie van de UCI. “Ze zeiden dat de bril niet op de markt was en het ‘neusje’ eraf moest. Dus dat heb ik toen gedaan”, haalt Groenewegen zijn schouders op. Toch droeg hij dezelfde bril opnieuw bij de start van de vijfde etappe. De oplossing was namelijk simpel. “Hij is nu op de markt, dus hij mag ik hem vandaag wel op, haha! Hij staat nu online op de website, dus mag ik hem ook tijdens de koers gaan dragen.”

Onze Materiaalzone-verslaggever Ties Wijntjes is op EUROBIKE en deed bij de stand van Scicon navraag over het neusstukje. Dat kost 350 euro en is daarmee anderhalf keer duurder dan de Scicon Aeroscope-zonnenbril (220 euro) die Groenewegen draagt. Zijn set-up kost dus 570 euro. De reden waarom de Scicon Nose Cover deze prijs heeft, komt volgens het bedrijf door de ontwikkeling achter het neusstukje en vooral omdat het 3D geprint is. Het is naast de Aeroscope ook compatibel met de Aeroshade- en Kunken-modellen.

Bril is aerodynamischer
De bril lijkt de Scicon Aeroscope fietsbril te zijn, maar is voorzien van een speciaal kapje over de neus die wat doet denken aan een kraaiensnavel. Het zwarte kapje is er geplaatst om de luchtstroom efficiënter langs het gezicht van de gebruiker te geleiden, wat Scicon dus heeft gedaan op verzoek van Groenewegen zelf. “Oakley heeft het ook. De bril zal niet tegenzitten, alle beetjes aero leveren wat op. Het kan soms echt op een fotofinish aankomen, daar weet ik alles van.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.