UCI gooit puntensysteem WorldTour-ranking op de schop
donderdag 22 december 2016 om 16:35

UCI gooit puntensysteem WorldTour-ranking op de schop

De UCI heeft het puntensysteem van de WorldTour-ranking op de schop gegooid. Voorheen telden alleen de beste vijf renners per team mee in het ploegenklassement, maar voortaan worden de punten van iedereen meegenomen.

Het loont dus niet meer om ‘slechts’ vijf toppers in je selectie te hebben. Je moet over een brede ploeg beschikken om hoog te kunnen eindigen in de WorldTour-ranking. Dit klassement bepaalt uiteindelijk welke formatie degradeert uit de WorldTour.

Het wordt bovendien makkelijker om aan punten te komen. De eerste zestig renners in een WT-koers krijgen allemaal punten. De 60e plaats in het eindklassement van de Tour de France levert bijvoorbeeld 10 punten op. De eindwinnaar verdient 1000 punten. In etappes krijgen alleen de eerste vijf renners punten, met 120 punten voor de ritwinnaar. De puntentelling is daarmee gelijk aan de World Ranking, waar alle UCI-koersen meetellen, ook wedstrijden die niet tot de WorldTour behoren. Voorheen kregen alleen de eerste twintig renners punten.

Het aantal te behalen punten verschilt per wedstrijd. In de Tour de France zijn de meeste punten te verdienen. In de Giro en de Vuelta krijgt de winnaar 850 punten, 150 minder dan in de Tour de France. In een grote groep met overige belangrijke WT-wedstrijden, waaronder de Amstel Gold Race, krijgt de winnaar 500 punten. Alle nieuwe WT-wedstrijden zijn in het puntensyteem minder waard. Een overwinning in één van die koersen levert slechts 300 punten op. In de tabel hieronder kun je zien hoeveel punten de eerste vijf renners verdienen in elk van de WT-koersen.

Voor het landenklassement wordt voortaan de World Ranking gebruikt. Koersen zonder WorldTour-status gaan dus ook meetellen. Dit klassement bepaalt hoeveel renners elk land naar het wereldkampioenschap mag sturen.

puntensyteem-uci

RIDE Magazine
34 Reacties
22-12-2016 20:10
Tour down under evenveel dan de Ronde van vlaanderen en Parijs Roubaix, wat een slechte grap :(
22-12-2016 20:20
Mag een trapje lager: Down Under (2 trapjes mag ook), Romandië en de Canadese koersen.
Mag een trapje hoger: Omloop het Nieuwsblad, Strade Bianche en de Ronde van het Baskenland.
22-12-2016 22:56
Terug naar vroeger. Waarom ze die ranking destijds hebben afgeschaft, is me nooit echt duidelijk geworden. Sluit een deal met CQ, die houden alles al keurig bij.
22-12-2016 23:11
Who cares... binnen een paar maanden veranderen ze alles toch weer...
23-12-2016 09:35
Belachelijk dat de monumenten op gelijke hoogte komt van Quabec en Montreal.

Verder zal het me worst zijn. Het is toch appels met peren vergelijken.
23-12-2016 12:07
@nederbelg.

Zie document van de UCI:
Groene trui en bolletjes trui in de tour:
1. 120
2. 50
3. 25

Groene trui en bolletjestrui in de Vuelta/Giro:
1. 100
2. 40
3. 20

Opmerkelijk1: ook het dragen van de leiderstrui levert punten op: In de tour bijvoorbeeld 25 punten per etappe.
Opmerkelijk 2: Stel dat je in de TDU twee etappes (60 punten per) en het AK(500) wint en je de hele TDU de leiderstrui (10 per dag) hebt pak je: 500 + 60 + 60 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 + 10 = 680 punten. Dat is dus nog veel meer dan voor een monument.

Misschien oneerlijk gezien de zwaarte, maar wanneer je wilt dat zoiets gaat schuiven is dit misschien wel een goede maatregel.
23-12-2016 12:38
Deze verdeling is mij beetje lood om oud ijzer. Vooral probleem was dat punten alleen aan renners toegekend werden en niet aan teams vond ik verkeerd. Zo koop je makkelijk een WT team bij elkaar. Ik vind juist het opwerken en groeien en sterven van teams mooie verhalen opleveren. Die teams krijgen dan ook meer hart/ Juist hetgeen Wielrennen nodig heeft.
23-12-2016 18:07
@Rebellin
Bedankt, ik was duidelijk op verkeerde been gezet. Ga me er zeker in verdiepen. Vond je voorbeeld trouwens terecht.
24-12-2016 10:34
Wat gaat dit voor de koersen betekenen? Nu wordt vaak een hele ploeg opgerookt om één man in positie te brengen voor de overwinning. Straks loont het om met een zo groot mogelijk aantal renners redelijk voorin te eindigen en blijft het dringen tot de meet. Tenminste: als er serieus consequenties worden verbonden aan het verzamelen van punten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.