vrijdag 14 oktober 2016 om 10:04
UCI hervat testfase schijfremmen
Het UCI Management Committee heeft tijdens een bijeenkomst op het WK wielrennen in Doha besloten de testfase van schijfremmen in wegwedstrijden te hervatten. In het voorjaar werd een eerdere testfase abrupt beëindigd na een incident met Francisco Ventoso in Parijs-Roubaix.
De beslissing om de testfase te hervatten is het resultaat van een maandenlange discussie tussen fabrikanten in de fietsindustrie, rennersvakbond CPA en de AIGCP, de vereniging van ploegen.
Vanaf 1 januari 2017 mogen teams weer gebruikmaken van aanpaste schijfremmen. Zo mogen de schijven geen inkepingen van negentig graden bevatten en moeten de randen glad en bot zijn. De UCI kondigde tevens aan de testfase maandelijks te evalueren.
p.s. ik heb schijfremmen op de mtb en velgremmen op de reetfiets fwimc
Zelf heb ik nog nooit gereden op een racefiets met schijfremmen, maar kan mij de voordelen wel bedenken. Nadeel voor mij: Esthetische waarde, Onderhoud zal iets meer zijn
extreme hitte ook niet gevaarlijk vinden.
Kennelijk is dezelfde reden als de toekenning aan het WK in Doha
doorslaggevend geweest n.l. €€€€€€€€€ .
Mijn conclusie, als fietser, veiliger in bepaalde omstandigheden, meer aanrijdingen.
Dan ga je met schijfremmen dezelfde salto maken als met velgremmen .
Het enigste wat schijfremmen op een race fiets meerwaarde geven is de
nieuwigheid en van meer veiligheid als velgremmen is geen sprake .
Het besluit van de UCI gaat wel over echte wedstrijd wielrenners ,niet
over look a likes die met een ei in de broek afdalen.
Ik denk dat ik een redelijk goede afdaler ben (woon sinds jaren in Oostenrijk en heb vele KOMs in de afdalingen in Karinthie), maar qua BMI heb je gelijk. Daar zit ik op normaal niveau.
Kelderman is dit jaar echter iets soortgelijks gebeurd, in de TdF2016, 8. Etappe. Hij had ook een oververhitte velg en viel daardoor. Met schijfremmen ……