zaterdag 8 oktober 2016 om 09:59
‘UCI komt met nieuwe testperiode voor schijfremmen’
Schijfremmen keren volgend seizoen weer terug in het peloton. Volgens Cyclingnews begint de UCI een tweede testperiode met aanpassingen aan het apparatuur om aan de wensen van de tegenstanders tegemoet te komen.
Het is de bedoeling dat de scherpe randjes ronder worden om diepe snijwonden te voorkomen. Er zijn ook plannen voor beschermhoezen. Naast de veiligheidsmaatregelen komt er bovendien een werkgroep met daarin vertegenwoordigers van de UCI, de AIGCP (de ploegenvakbond) en de CPA (de rennersvakbond) die elke maand samenkomen om de testperiode te evalueren. “We zijn blij om dit weer een kans te geven”, aldus AIGCP-directeur Javier Barrio.
Schrijfremmen zijn sinds april verboden. Dit nieuws volgde drie dagen nadat Francisco Ventoso erdoor geblesseerd zou zijn geraakt. Hij had een diepe snijwond tot op het het bot van zijn scheenbeen.
Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen. Roompot Oranje Peloton was volledig overgestapt op schijfremmen.
Commerciele onzin is het zeker niet. Schijfremmen hebben gewoon bezwezen betere remeigenschappen. We leven in een vrij land, dus kun je zelf kiezen of je ze koopt of niet. Als je in mooi weer in je uppie fietst en goed oplet, zul je minder kans hebben dat je de extra remcapaciteit van een schijfrem nodig hebt en kun je jezelf ook prima redden met de traditionele remblokjes. Ik behoor zelf tegenwoordig tot die laatste groep, maar zodra je afdalingen en regenweer hebt, dan wordt het een heel ander verhaal. In die situaties zullen ze absoluut een toegevoegde waarde hebben. Iedereen kan voor zichzelf beslissen waar hij/zij voor kiest en wat binnen je budget valt.
voor de remhendels , beschermhoezen voor het grote voorblad , een breder en zachter
zadel , dikke moffen om het stuur etc. .
Wielrenfietsen gaan langzamerhand op motorfietsen lijken . Bah.
Remblokken zoals nu remmen echt voldoende alleen de snelheid voor bochten
of opstakels moet men aanpassen iets wat met schijfremmen ook nodig zal zijn .
Niet voldoende opletten en verkeerd inschatten is gevaarlijk .