UCI openbaart uitgangspunten hervorming profpeloton vanaf 2017
Brian Cookson - foto: Sirotti
dinsdag 22 september 2015 om 23:15

UCI openbaart uitgangspunten hervorming profpeloton vanaf 2017

De UCI heeft de belangrijkste uitgangspunten naar buiten gebracht over de hervorming van het mannelijke profpeloton. Dit doet de internationale wielerunie als gevolg van de maatregelen die voorzitter Brian Cookson nam bij zijn aanstelling in 2013. De Brit wil hiermee de geloofwaardigheid van de sport verder herstellen. De veranderingen gaan in vanaf 2017.

Driejarige WorldTour-licenties
De UCI gaat maximaal achttien WorldTour-licenties uitdelen die voor drie jaar (2017, 2018 en 2019) geldig zijn. De unie wil hiermee sponsoren aanzetten tot investeren, waardoor er meer stabiliteit komt in de structuur van een team. Deze licenties worden vergeven op basis van etische, financiële, sportieve, administratieve en organisatorische criteria.

‘Cahier des Charges’
Om de integriteit en anti-dopingmaatregelen van ploegen te versterken, eist de UCI dat elke WorldTour-ploeg vanaf 2017 een zogenaamd ‘Cahier des Charges’ bijhoudt. Deze is gebaseerd op tien basisregels die ervoor moeten zorgen dat de renners op de juiste manier ondersteund en begeleid worden.

Nieuwe WorldTour-koersen
Ook zullen er nieuwe koersen toegevoegd worden aan de WorldTour-kalender. Koersen kunnen later dit jaar solliciteren om deel uit te maken van de vernieuwde kalender. De huidige deelnameregels zullen worden behouden voor de huidige WT-wedstrijden, al zullen voor de nieuwe races andere regels bedacht worden om groei en globalisatie te bevorderen.

Rankings
Daarnaast zal de puntentelling van de UCI-wedstrijden op de schop gaan. De wielerunie brengt al naar buiten dat de individuele ranking wereldwijd wordt op basis van de .WT-, .HC- en .1-wedstrijden. Landenrankingen worden gebaseerd op de acht beste renners van het land op de individuele ranking. Ook zal er een speciale ranglijst komen voor de beste klimmer, sprinter, eendagsrenner en klassementsrenner. Details over deze puntentellingen zullen in 2016 bekend worden gemaakt.

Lees hier het hele persbericht van de UCI over de hervormingen.

RIDE Magazine
34 Reacties
22-09-2015 23:19
Als ranking kunnen ze volgens mij net zo goed die van CQ overnemen. Wat betreft de nieuwe koersen hoop ik niet dat Qatar, Dubai en Oman World-Tour worden, maar eerder koersen zoals de Strade Bianchi, Ronde van Utah en Parijs-Tours.
22-09-2015 23:19
Gelukkig is het verkleinen van de teams (voorlopig) van de baan volgens dit artikel! Goede ontwikkeling dat er nieuwe stappen tegen doping word ondernomen, netals de nieuwe ranking en ook de meerjarige licenties. Over de nieuwe races ben ik benieuwd. Ik hoop dat ze .HC of .1 races een kans geven in de WT en niet hele nieuwe races zonder historie maken (zoals Tour of Beijing)
22-09-2015 23:25
Okee, dat gaat dus veranderen/verbeteren. Maar wat zijn nou precies de aangekondigde 'uitgangspunten'? Want dan denk ik aan het onderliggende waarom van specifiek deze veranderingen.

Dan denk ik aan 'eerlijker, veiliger, duidelijker' of zoiets.
22-09-2015 23:35
Zolang ze de giro en vuelta niet inkorten vind ik alles goed
22-09-2015 23:38
Dan blijft er eigenlijk maar weinig over van de hervormingen die vorig jaar waren aangekondigd. Geen verkleining van de ploegen dus, maar wel een andere opzet van de WT en de puntentelling.
22-09-2015 23:45
@Rahimns
Zoals ik het lees kan er best ruimte komen voor (WT) koersen om zelf te bepalen hoe groot de ploegen zijn.

Verder mis ik in de wielerflits samenvatting nog de volgende interessante passage:
It was also agreed that individual specialist rankings would be considered to reward the top climber, top sprinter, top one-day rider and top stage racer to further increase fan and media engagement.
22-09-2015 23:47
Ok, dus geen enkele hervorming waar ik wel op hoopte. Doe iets aan de veiligheid en het terechte ongenoegen wat er heerst over de verdeling van de inkomsten.
22-09-2015 23:48
Parijs Tours zal geen WT worden. Die hebben liever alle franse ploegen zoals nu. Strade Bianche absoluut wt waardig. Maar verder. Elke zandbakkoers een teveel.
23-09-2015 00:02
@dikkechaap ik had het over de grote van de ploegen zelf, de plannen waren om deze kleiner te maken... dit plan is blijkbaar voorlopig de ijskast in. Ik heb het dus niet over de grote van de ploegen in de diverse koersen.

@LinusGerdemann ik hoop toch ook eigenlijk wel op een WT-koers in Amerika. Ze hebben daar toch een paar goed georganiseerde koersen, zou toch leuk zijn als een van de 3 grotere: Tour of cali, Tour of Utah of de USA pro challenge een WT-status zou willen/krijgen.
23-09-2015 00:12
Inderdaad een koers in Amerika en Strade bianchi voor WT en ik denk dat een koers als Omloop het nieuwsblad ook kan. Wellicht nog iets van de Tour of Brittain, niet gek om in VK een worldtour koers te hebben.
23-09-2015 00:15
@Rahimns klopt, maar same story als Parijs Tours. Die koersen willen Amerikaanse teams hebben. Bij WT status vallen er veel te veel weg
23-09-2015 00:16
Als er een nieuwe ranking komt waarmee .HC en .1 wedstrijden dus belangrijker worden hoeven deze dus ook niet perse WT te worden.
23-09-2015 00:46
Over geloofwaardigheid gesproken, als een figuur als Vinokourov gewoon in het wereldje blijft met zijn praktijken.
23-09-2015 06:17
Helaas geen promotie degradatie systeem, geen kleinere ploegen/kleinere pelotons, geen ander verdienmodel. Denk niet dat er werkelijk veel verandert en de kloof tussen rijke ploegen en arme ploegen groeit en competitie afneemt.
23-09-2015 07:19
LG, in het vorige conceptmodel werd Paris-Tours wel WT, maar vormde het de B-divisie net als Baskenland, Eneco en Polen onder anderen. Brabantse Pijl zou ook promoveren...

xtisnc, de motieven lijken vooral gestoeld op een geloofwaardiger wielrennen, met ten gevolge dat sponsoren eerder instappen.

De driejarige licentie vind ik even mooi als kwetsbaar, want er zijn ploegen denkbaar, waarbij je liever niet ziet dat ze de licentie voor langere tijd vast hebben.
23-09-2015 08:40
Wat zijn we allemaal negatief.. Voor mij klinkt alle aangekondigde veranderingen positief. Natuurlijk moet er meer veranderen, maar dit lijkt me een goede start..
23-09-2015 09:16
ASO zal tevreden zijn: geen gemorreld aan hun koersen. Benieuwd wat de ploegen / VELON hiervan vinden. Staat niks over minder overlapping van WT-koersen of kleiner peloton in de grote wedstrijden...
23-09-2015 09:30
gaap, oude wijn in nieuwe zakken
23-09-2015 10:01
Ik zou het wel mooi vinden, met het oog op de mondialisering, als er ooit ipv de giro, tour, vuelta de rondes van Azie, Europa en Amerika gereden worden.

Ik zie het al voor me: starten in LA en na 3 weken door de VS te zijn gekoerst finishen op Pennsylvania Avenue te Washington D.C.
23-09-2015 10:02
Eigenlijk zou er een salarisplafond moeten komen. Ploegen mogen maximaal 12-15? Miljoen Euro uitgeven aan salarissen. Denk dat het zo eerlijker wordt voor de wat armere ploegen, een betere spreiding van kopmannen en meer strijd omdat geen enkele ploeg 4 mogelijke top 10 kandidaten op kop kan zetten om de koers te verlammen.
23-09-2015 10:12
@gardeyn
Dat gaat niet werken, want dan krijg je weer allerlei schuine constructies met portretrechten en andere U-bogen.

@harm, othello
Kennelijk krijgt die nieuwe koers in Abu Dhabi alle ruimte om WT te worden. En daar wordt gebouwd aan een nieuwe structuur voor het verdelen van inkomsten. Dat is geen directe aantasting van het 'monopolie' van ASO, maar legt wel een basis voor een op dat vlak andere toekomst.

De UCI kan verder geen geld herverdelen wat niet van de UCI is en/of niet langs de UCI passeert.
23-09-2015 10:35
@ xistnc
Daar heb je helemaal gelijk in. Echter heeft de aso ook een heel lijstje met wensen klaar liggen wat zij van de uci gedaan willen krijgen. Kwestie van goed onderhandelen om er voor te zorgen dat de aso krijgt wat het wil en in ruil daarvoor een andere herverdeling van de gelden te krijgen.
23-09-2015 10:40
@Harm
Heb jij een bron waar dat ASO-lijstje wordt opgesomd en toegelicht?
23-09-2015 10:54
Mmm, het lukt me niet om vanaf mn telefoon een link te plakken. Maar google bijvoorbeeld het volgende: cyclingnews exclusive: the fight between aso, uci and teams.
23-09-2015 10:57
Een soort van ouwe worldranking, dat is goed. Blijven de WT ploegen straks verplicht alle nieuwe WT koersen te rijden?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.