UCI openbaart uitgangspunten hervorming profpeloton vanaf 2017
De UCI heeft de belangrijkste uitgangspunten naar buiten gebracht over de hervorming van het mannelijke profpeloton. Dit doet de internationale wielerunie als gevolg van de maatregelen die voorzitter Brian Cookson nam bij zijn aanstelling in 2013. De Brit wil hiermee de geloofwaardigheid van de sport verder herstellen. De veranderingen gaan in vanaf 2017.
Driejarige WorldTour-licenties
De UCI gaat maximaal achttien WorldTour-licenties uitdelen die voor drie jaar (2017, 2018 en 2019) geldig zijn. De unie wil hiermee sponsoren aanzetten tot investeren, waardoor er meer stabiliteit komt in de structuur van een team. Deze licenties worden vergeven op basis van etische, financiële, sportieve, administratieve en organisatorische criteria.
‘Cahier des Charges’
Om de integriteit en anti-dopingmaatregelen van ploegen te versterken, eist de UCI dat elke WorldTour-ploeg vanaf 2017 een zogenaamd ‘Cahier des Charges’ bijhoudt. Deze is gebaseerd op tien basisregels die ervoor moeten zorgen dat de renners op de juiste manier ondersteund en begeleid worden.
Nieuwe WorldTour-koersen
Ook zullen er nieuwe koersen toegevoegd worden aan de WorldTour-kalender. Koersen kunnen later dit jaar solliciteren om deel uit te maken van de vernieuwde kalender. De huidige deelnameregels zullen worden behouden voor de huidige WT-wedstrijden, al zullen voor de nieuwe races andere regels bedacht worden om groei en globalisatie te bevorderen.
Rankings
Daarnaast zal de puntentelling van de UCI-wedstrijden op de schop gaan. De wielerunie brengt al naar buiten dat de individuele ranking wereldwijd wordt op basis van de .WT-, .HC- en .1-wedstrijden. Landenrankingen worden gebaseerd op de acht beste renners van het land op de individuele ranking. Ook zal er een speciale ranglijst komen voor de beste klimmer, sprinter, eendagsrenner en klassementsrenner. Details over deze puntentellingen zullen in 2016 bekend worden gemaakt.
Lees hier het hele persbericht van de UCI over de hervormingen.
Dan denk ik aan 'eerlijker, veiliger, duidelijker' of zoiets.
Zoals ik het lees kan er best ruimte komen voor (WT) koersen om zelf te bepalen hoe groot de ploegen zijn.
Verder mis ik in de wielerflits samenvatting nog de volgende interessante passage:
It was also agreed that individual specialist rankings would be considered to reward the top climber, top sprinter, top one-day rider and top stage racer to further increase fan and media engagement.
@LinusGerdemann ik hoop toch ook eigenlijk wel op een WT-koers in Amerika. Ze hebben daar toch een paar goed georganiseerde koersen, zou toch leuk zijn als een van de 3 grotere: Tour of cali, Tour of Utah of de USA pro challenge een WT-status zou willen/krijgen.
xtisnc, de motieven lijken vooral gestoeld op een geloofwaardiger wielrennen, met ten gevolge dat sponsoren eerder instappen.
De driejarige licentie vind ik even mooi als kwetsbaar, want er zijn ploegen denkbaar, waarbij je liever niet ziet dat ze de licentie voor langere tijd vast hebben.
Ik zie het al voor me: starten in LA en na 3 weken door de VS te zijn gekoerst finishen op Pennsylvania Avenue te Washington D.C.
Dat gaat niet werken, want dan krijg je weer allerlei schuine constructies met portretrechten en andere U-bogen.
@harm, othello
Kennelijk krijgt die nieuwe koers in Abu Dhabi alle ruimte om WT te worden. En daar wordt gebouwd aan een nieuwe structuur voor het verdelen van inkomsten. Dat is geen directe aantasting van het 'monopolie' van ASO, maar legt wel een basis voor een op dat vlak andere toekomst.
De UCI kan verder geen geld herverdelen wat niet van de UCI is en/of niet langs de UCI passeert.
Daar heb je helemaal gelijk in. Echter heeft de aso ook een heel lijstje met wensen klaar liggen wat zij van de uci gedaan willen krijgen. Kwestie van goed onderhandelen om er voor te zorgen dat de aso krijgt wat het wil en in ruil daarvoor een andere herverdeling van de gelden te krijgen.
Heb jij een bron waar dat ASO-lijstje wordt opgesomd en toegelicht?