UCI over fusieplannen: mogelijk WorldTeam minder in 2024
foto: Cor Vos
dinsdag 3 oktober 2023 om 14:55

UCI over fusieplannen: mogelijk WorldTeam minder in 2024

De wielerwereld is nog altijd in de ban van de op handen zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Nu heeft ook de internationale wielerunie UCI – middels een statement – voor het eerst gereageerd op de hele kwestie. Mocht de fusie doorgaan en de continuïteit van een van de twee teams niet gegarandeerd is, dan zal het maximum aantal WordTeams voor de volgende twee seizoen dalen van achttien naar zeventien.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

“De UCI wil erop wijzen dat een dergelijke operatie moet voldoen aan de procedures en bepalingen, uiteengezet in het UCI-reglement. Met dit reglement is het in specifieke situaties mogelijk om contractuele overeenkomsten/bepalingen aangaande het personeel (renners, maar ook teammanagers en andere stafleden zoals artsen, mecaniciens en chauffeurs) van de ploegen in kwestie te garanderen. Dit is voor de UCI van het allergrootste belang”, is een belangrijke passage in het perscommuniqué.

De UCI benadrukt verder dat Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step vorig jaar een WorldTour-licentie van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 kregen toegewezen. Daarover beslist de UCI License Commission, een onafhankelijk orgaan van de internationale wielerunie. De licentie kan volgens de UCI wel op elk moment worden herzien. Mocht de toekomst van een van de twee ploegen niet gegarandeerd zijn, dan krimpt het aantal ploegen in deze WorldTour-cyclus (die loopt tot 31 december 2023) van achttien naar zeventien.

In dat geval krijgen de eerste drie ProTeams op de UCI Team Ranking een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden. Nu zijn dat er nog twee. Naast Lotto Dstny en Israel-Premier Tech, zou in dat geval ook Uno-X volgend jaar startrecht hebben in bijvoorbeeld de monumenten, de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España. In het peloton zien ploegen deze wildcards ook wel als de ‘goedkoopste WorldTour-licenties’, omdat er geen boete volgt als een ProTeam een WorldTour-koers overslaat. WorldTeams hebben namelijk startplicht.

De bovenstaande grafiek toont de UCI Team Ranking van dit seizoen. Normaliter krijgt het derde ProTeam (die hierboven zijn uitgelicht) in deze stand een gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-klassiekers. In het geval van zeventien WorldTeams, krijgt óók dat derde team – in dit geval Uno-X – dus een gegarandeerde wildcard voor álle WorldTour-wedstrijden. De nummer vier krijgt in dat geval de gegarandeerde wildcard voor alle WorldTour-klassiekers. In de huidige stand zou TotalEnergies die dan ontvangen.


Is het overnemen van een WorldTour-licentie mogelijk?

Nee, niet in de huidige situatie met de huidige regels. In de UCI-reglementen staat namelijk dat een WorldTour-licentie pas twee jaar na uitgave mag worden overgedragen aan een derde partij. Alle huidige WorldTour-licenties zijn uitgegeven per 1 januari van 2023, wat betekent dat – met hoe de regels van de UCI nu zijn – een vrij te komen licentie pas op 1 januari 2025 naar een derde partij mag gaan. Dat staat op pagina 200 van de UCI Regulations, paragraaf 2.15.044. 

Toch kan het met een truc speciale wél. In 2021 nam Intermarché-Wanty-Gobert de licentie over van CCC, terwijl dit ook niet was toegestaan in die WorldTour-periode. Dat was namelijk ook na het eerste van drie jaar in de WorldTour-cyclus. De ploeg vond een maas in de wet door het bedrijf van Jim Ochowicz over te kopen. Op die manier bleef de WorldTour-licentie op naam van hetzelfde bedrijf staan en was de ‘overdracht’ van die WorldTour-licentie niet meer verboden.


Volledige statement van de UCI aangaande de fusieplannen

De Union Cycliste Internationale (UCI) wil een statement naar buiten brengen naar aanleiding van de berichten die in de media circuleren over de mogelijke fusie tussen WorldTeams Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step.

De UCI wil erop wijzen dat een dergelijke operatie moet voldoen aan de procedures en bepalingen, uiteengezet in het UCI-reglement. Met dit reglement is het in specifieke situaties mogelijk om contractuele overeenkomsten en bepalingen aangaande het personeel (renners, maar ook teammanagers en andere stafleden zoals artsen, mecaniciens en chauffeurs) te garanderen. Dit is voor de UCI van het allergrootste belang.

Ter herinnering: de twee ploegen beschikken over UCI WorldTour-licenties, die vorig jaar aan het einde van de registratieprocedure voor een periode van drie jaar (2023-2025) werden verlengd door de licentiecommissie van de UCI. Deze licentie kan niettemin, in overeenstemming met het UCI-reglement, op elk moment weer worden geëvalueerd.

Als de continuïteit van één van deze teams niet kan worden gegarandeerd voor het wielerseizoen 2024, gaan we naar 17 (in plaats van 18) UCI WorldTeams voor de seizoenen 2024 en 2025. Als gevolg van deze wijziging, zou het aantal UCI ProTeams met een automatische uitnodiging voor UCI WorldTour-evenementen ook toenemen, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 2.1.007bis in de UCI-reglementen.

De UCI wil ook verduidelijken dat om deel te nemen aan UCI-wedstrijden, ploegen (UCI Women’s WorldTeams, UCI WorldTeams en UCI ProTeams) zich elk jaar moeten registreren als onderdeel van een procedure. Met als doel om de administratieve, financiële en ethische criteria te checken. Voor UCI Women’s WorldTeams en UCI WorldTeams wordt ook rekening gehouden met organisatorische en – eventueel – sportieve criteria.

De UCI krijgt daarbij assistentie van een externe auditeur, op dit moment PwC. Deze is verantwoordelijk voor het verifiëren van de financiële en contractuele elementen. Beslissingen over de toekenning of vernieuwing van een UCI Women’s WorldTour- en UCI WorldTour-licenties vallen onder de verantwoording van de UCI License Commission.

Deze procedure maakt het de UCI mogelijk om te verzekeren dat teams de reglementen naleven, voornamelijk op basis van hun continuïteit die overeenkomt met contracten (renners en staf) en de plausibiliteit van hun financiëring over het seizoen.

Iedere significante verandering in de situatie van een team moet naar behoren worden gerapporteerd gedurende de aankomende registratieprocedure, zodat het mee kan in het assessment in lijn met de UCI Regulations.

Op 19 oktober zal de UCI een eerste persbericht publiceren waarin een lijst is opgenomen met daarop teams die reeds de essentiële informatie hebben ingediend conform de UCI-reglementen. Die persbericht opent de mogelijkheid voor renners die voor teams uitkomen die niet op deze lijst staan, om andere ploegen te vervoegen zonder voorafgaande kennisgeving of betaling van een schadevergoeding, overeenkomstig de bepalingen van het standaardcontract.

Na dat eerste persbericht blijft de registratieperiode doorgaan zonder enige communicatie over de voortgang tot het laatste persbericht is vrijgegeven, waarin de UCI de teams aankondigt die zijn geregistreerd voor het seizoen 2024. De publicatie van dit persbericht is ingepland voor 12 december 2023.

Publicatie van de volledige lijst met teams zal op 19 december plaatsvinden op de website van de UCI.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.