UCI presenteert nieuwe aanpak tegen mechanische fraude
De UCI heeft vandaag in Genève de nieuwe strategie gepresenteerd om mechanische doping tegen te gaan. De internationale wielerunie zet onder meer een mobiele röntgenwagen en warmtecamera’s in. Oud-wielrenner Jean-Christophe Péraud heeft zich de laatste maanden bezig gehouden met de ontwikkeling van deze technieken.
Röntgenmachine om motor bloot te leggen
Naast Péraud maakt ook Bob Stapleton, voorzitter van de Amerikaanse wielerbond, deel uit van de technische commissie van de UCI. De wielerunie zegt dat door deze nieuwe strategie zeker 150 koersdagen per jaar (zeker 50% van de WorldTour) de fietsen gecheckt zullen worden bij diverse categorieën. In samenwerking met VJ Technologies is een mobiele röntgenwagen ontworpen. De methoden en apparatuur zijn gevalideerd en gecertificeerd door onafhankelijke laboratoria, aldus de UCI. De machine moet verborgen motors in frames en wielen blootleggen, zonder de fiets te ontmantelen. Deze methode kost 250 duizend euro.
Mocht in de toekomst twijfel bestaan over verdachte fietswissels tijdens de koers, dan heeft de UCI een testmanier met GPS- en/of radiogolven op de korrel. Een chip zal in de toekomst op fietsen geplakt worden, waarmee men weet of er daadwerkelijk gewisseld is en waar een fiets zich bevindt. Hierdoor kunnen fietsen en wielen voor, tijdens en na de koers gecontroleerd worden.
Straffen voor renner, ploeg en omgeving verhoogd
De UCI heeft ook de straffen verhoogd voor mechanische doping. Een betrapte renner wordt minimaal zes maanden geschorst en krijgt een boete tussen de 20 duizend en 200 duizend Zwitserse Frank. De ploeg of de selectie waarvoor de renner uitkomt kan ook een straf verwachten en een boete van 100 duizend tot 1 miljoen Zwitserse Frank. Daarnaast kunnen betrokkenen, met een functie die onder de UCI-regels valt, ook bestraft worden voor het mogelijk maken, aanmoedigen, faciliteren, verbergen of helpen van het strafbare feit. Hen hangt een schorsing en een boete boven het hoofd.
UCI: “Onze verantwoordelijkheid om resultaten te garanderen”
“We zullen ons uiterste best doen om toekomstige gevallen van technologische fraude voor te zijn”, zegt UCI-voorzitter David Lappartient volgens Cyclingnews. “De sport heeft in het verleden geleden aan doping en we willen niet dat de andere renners meer lijden. Technologische fraude is gemakkelijker op te lossen dan doping. We willen video’s op sociale media vermijden die soms fans in de maling nemen. Het is onze verantwoordelijkheid om de behaalde resultaten te garanderen en we zijn vastbesloten om dat te doen”, aldus Lappartient.
#cyclisme – Un contrôle des vélos au rayon X en place "dès ce week-end" (UCI) https://t.co/GC2qZkHaNN #AFP pic.twitter.com/h8NeYgTP96
— AFP Sports (@AFPSport) March 21, 2018
Je kunt ook gewoon een keer blij zijn als de UCI iets goed doet.
Uuh ja. Zou het?
Op zich eens, maar minimaal.. en de boetes zijn wel wat anders dan 200 Zwitserse Franks.
Uhh, nee.
Minimale straf slaat idd nergens op. Levenslang is vrij lang, maar 4 jaar lijkt me heel redelijk.
Het is niet goed, want ze hebben eerst een paar jaar lang net alsof lopen doen, en de boot af lopen houden, waardoor iedereen nu denkt dat het daadwerkelijk een probleem is en dan nu ineens op de proppen komen met een supersimpele oplossing? Ik kan wel iets anders bedenken waar de UCI de afgelopen jaren zogenaamd actie tegen had kunnen voeren.
Jij, Schipperaar ?
Mooi dat de UCI dit onderwerp steeds beter kan controleren.
zeker nu er op controleerd wordt.
Dat lijkt je dus een belangrijk argument om geen gebruik te maken van mechanische doping, waarmee je meteen een belangrijk argument te pakken hebt om een prioriteit te maken van deze controles.
Dit gaat over nieuwe technologieën. Scanners zijn al langer in gebruik, bij de profs tenminste. Misschien dat het bij de juniors wel nog maar pas gebruikt wordt dan.
Willekeurige controle trouwens, of op basis van je klassering?
Aan het gestuntel te zien hebben ze het nog niet echt onder de knie, vervelend maar niet ernstig.
Wat mij betreft goed dat het gecontroleerd maar zouden ze niet beter op de toewijzing van TUE 's of op doping in het algemeen controleren?
@ LB117
Het één hoeft toch niet ten koste van het ander te gaan?
Je kan de fiets standaard wegen als die uit productie komt. Tijdritfietsen van SKY wegen 1kg meer dan als ze uit de fabriek komen. In een tijd waar elk grammetje wordt weggeschraapt lijkt me dit niet logisch.