UCI presenteert nieuwe aanpak tegen mechanische fraude
foto: Instagram Claudio Cucinotta (archief)
woensdag 21 maart 2018 om 18:59

UCI presenteert nieuwe aanpak tegen mechanische fraude

De UCI heeft vandaag in Genève de nieuwe strategie gepresenteerd om mechanische doping tegen te gaan. De internationale wielerunie zet onder meer een mobiele röntgenwagen en warmtecamera’s in. Oud-wielrenner Jean-Christophe Péraud heeft zich de laatste maanden bezig gehouden met de ontwikkeling van deze technieken.

Röntgenmachine om motor bloot te leggen
Naast Péraud maakt ook Bob Stapleton, voorzitter van de Amerikaanse wielerbond, deel uit van de technische commissie van de UCI. De wielerunie zegt dat door deze nieuwe strategie zeker 150 koersdagen per jaar (zeker 50% van de WorldTour) de fietsen gecheckt zullen worden bij diverse categorieën. In samenwerking met VJ Technologies is een mobiele röntgenwagen ontworpen. De methoden en apparatuur zijn gevalideerd en gecertificeerd door onafhankelijke laboratoria, aldus de UCI. De machine moet verborgen motors in frames en wielen blootleggen, zonder de fiets te ontmantelen. Deze methode kost 250 duizend euro.

Mocht in de toekomst twijfel bestaan over verdachte fietswissels tijdens de koers, dan heeft de UCI een testmanier met GPS- en/of radiogolven op de korrel. Een chip zal in de toekomst op fietsen geplakt worden, waarmee men weet of er daadwerkelijk gewisseld is en waar een fiets zich bevindt. Hierdoor kunnen fietsen en wielen voor, tijdens en na de koers gecontroleerd worden.

Straffen voor renner, ploeg en omgeving verhoogd
De UCI heeft ook de straffen verhoogd voor mechanische doping. Een betrapte renner wordt minimaal zes maanden geschorst en krijgt een boete tussen de 20 duizend en 200 duizend Zwitserse Frank. De ploeg of de selectie waarvoor de renner uitkomt kan ook een straf verwachten en een boete van 100 duizend tot 1 miljoen Zwitserse Frank. Daarnaast kunnen betrokkenen, met een functie die onder de UCI-regels valt, ook bestraft worden voor het mogelijk maken, aanmoedigen, faciliteren, verbergen of helpen van het strafbare feit. Hen hangt een schorsing en een boete boven het hoofd.

UCI: “Onze verantwoordelijkheid om resultaten te garanderen”
“We zullen ons uiterste best doen om toekomstige gevallen van technologische fraude voor te zijn”, zegt UCI-voorzitter David Lappartient volgens Cyclingnews. “De sport heeft in het verleden geleden aan doping en we willen niet dat de andere renners meer lijden. Technologische fraude is gemakkelijker op te lossen dan doping. We willen video’s op sociale media vermijden die soms fans in de maling nemen. Het is onze verantwoordelijkheid om de behaalde resultaten te garanderen en we zijn vastbesloten om dat te doen”, aldus Lappartient.

RIDE Magazine
27 Reacties
21-03-2018 19:08
Was dat nou zo moeilijk? Moest daarom met een app net alsof gedaan worden? Was het echt supernodig hier een commissie voor in het leven te roepen? Moesten we daarom eerst al die complottheorieën aanhoren? Moesten we daar met z'n allen vijf jaar over nadenken? Een stom standaard röntgenapparaat van een lousy 2,5 ton en een lullig gps-chipje op iedere fiets.... Bravo!
21-03-2018 19:14
Keurig gedaan UCI, eindelijk ferme stappen tegen mechanische doping. Een solide oplossing!
21-03-2018 19:18
@west
Je kunt ook gewoon een keer blij zijn als de UCI iets goed doet.
21-03-2018 19:23
Een weegschaal kost een pak minder, alles boven het min gewicht lijkt verdacht.
21-03-2018 19:29
En waarom 6 maanden straf? Al is dat minimaal. Mechanische doping is mechanische doping. Kortom motortje in fiets. Dan mag je van mij direct voor leven geschorst worden. Want met een motortje kan mij oma nog winnen. Met fysieke doping moet je er tenminste nog steeds hard bij trainen. Dit is echt het allerlaagste van het laagste.
21-03-2018 19:31
@schipperaar
Uuh ja. Zou het?
21-03-2018 19:39
De UCI is bezig met het schieten van een mug met een kanon . Hoe groot is nu eigenlijk het probleem? Of is dit voor de bühne.
21-03-2018 19:41
Alexander
Op zich eens, maar minimaal.. en de boetes zijn wel wat anders dan 200 Zwitserse Franks.
21-03-2018 19:42
@Zjoske
Uhh, nee.
Minimale straf slaat idd nergens op. Levenslang is vrij lang, maar 4 jaar lijkt me heel redelijk.
21-03-2018 19:47
Dus zou in het geval Femke Vandendriessche België een half jaar geschorst worden bij het veldrijden? Dan is er geen sport meer over.
21-03-2018 20:05
@reusjen
Het is niet goed, want ze hebben eerst een paar jaar lang net alsof lopen doen, en de boot af lopen houden, waardoor iedereen nu denkt dat het daadwerkelijk een probleem is en dan nu ineens op de proppen komen met een supersimpele oplossing? Ik kan wel iets anders bedenken waar de UCI de afgelopen jaren zogenaamd actie tegen had kunnen voeren.
21-03-2018 20:13
Gevoelswaardig stel ik dat gedurende deze oplos-trajecten heel wat geld links en rechts verborgen achterzakken ingerold is.
21-03-2018 20:14
@schipperaar Dan zouden alle sprinters en tijdrijders verdacht zijn want iedere aero-fiets weegt nog dik in de 7kg.
21-03-2018 20:27
Mechanische fraude is de prioriteit van de UCI. Geloven ze nu werkelijk dat er in het peleton gebruik gemaakt wordt van motortjes en andere mechanische hulpmiddelen na alle ophef hierover een tijdje terug. Lijkt mij toch veel te riskant, zeker nu er op controleerd wordt.
21-03-2018 20:31
Foto's bij dit type artikelen zijn altijd wat link want al dan niet bedoeld worden Bardiani en Cipollini er hier even opgezet terwijl ik echt niet kan zien wat ze daar nou aan het doen zijn ...

Jij, Schipperaar ?
21-03-2018 20:34
schipperaar, behalve als je het weet te compenseren....

Mooi dat de UCI dit onderwerp steeds beter kan controleren.
21-03-2018 20:37
Quote:
zeker nu er op controleerd wordt.

Dat lijkt je dus een belangrijk argument om geen gebruik te maken van mechanische doping, waarmee je meteen een belangrijk argument te pakken hebt om een prioriteit te maken van deze controles.
21-03-2018 20:39
Ik reed afgelopen weekend als Junior de UCI 1.1 Guido Reybroeck Classic, ook mijn fiets werd hier al gecontroleerd met een scanner, is dus al reeds in gebruik.
21-03-2018 20:57
Ben zelf ook niet iemand die alle pagina's vult hier, maar dit is toch een stuk interessanter dan knieproblemen. Vast meer mensen met een mening..
21-03-2018 21:13
@argon18
Dit gaat over nieuwe technologieën. Scanners zijn al langer in gebruik, bij de profs tenminste. Misschien dat het bij de juniors wel nog maar pas gebruikt wordt dan.

Willekeurige controle trouwens, of op basis van je klassering?
21-03-2018 21:27
@rv
Aan het gestuntel te zien hebben ze het nog niet echt onder de knie, vervelend maar niet ernstig.
21-03-2018 21:30
waarom dit nu bekend maken. nu kunnen als er al valsspelers zijn maatregelen nemen......
22-03-2018 08:24
Zouden er dan toch serieuze redenen zijn om aan te nemen dat er renners zijn die met een motortje zijn gestart?

Wat mij betreft goed dat het gecontroleerd maar zouden ze niet beter op de toewijzing van TUE 's of op doping in het algemeen controleren?
22-03-2018 08:56
Waarom, als je er zo’n prioriteit van maakt, kom je op de proppen met een plan dat slechts 50% van de WT kalender kan controleren? (Edit)

@ LB117

Het één hoeft toch niet ten koste van het ander te gaan?
22-03-2018 08:58
@baswallet
Je kan de fiets standaard wegen als die uit productie komt. Tijdritfietsen van SKY wegen 1kg meer dan als ze uit de fabriek komen. In een tijd waar elk grammetje wordt weggeschraapt lijkt me dit niet logisch.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.