UCI promoveert tien koersen naar WorldTour
De UCI heeft in een persbericht gemeld dat tien koersen promotie maken en vanaf 2017 deel uitmaken van de WorldTour. Onder meer de Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, en Dwars door Vlaanderen doen een stap hogerop. De Amstel Gold Race en de Eneco Tour behouden de huidige status van WorldTour-koers.
Naast de drie bovengenoemde koersen, krijgen ook de Cadel Evans Great Ocean Road Race, de Tour of Qatar, de Abu Dhabi Tour, de Ronde van Turkije, Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt, de Tour of California en de Prudential Ride London-Surrey Classic volgend jaar een upgrade.
In totaal zullen de WorldTour-ploegen vijftien landen aandoen op vier continenten. Na de Australische start wordt een reis naar het Midden-Oosten toegevoegd, alvorens men aan het Europese voorjaar begint. De Ronde van Turkije als WorldTour-wedstrijd is volgens de UCI een duidelijk teken van globalisatie in de sport. Daarnaast is de Ronde van Californië de eerste wedstrijd op het hoogste niveau in de Verenigde Staten.
Alle wedstrijden op de WorldTour-kalender van 2017 hebben de zekerheid gekregen van de UCI dat zij ook in 2018 en 2019 behoren tot de WorldTour.
Niet alle WorldTour-ploegen hoeven deel te nemen aan de nieuwe koersen
Uit een eerder persbericht valt op te maken dat niet alle WorldTour-ploegen hoeven te starten in de nieuw aangewezen WorldTour-wedstrijden. Mochten de stakeholders deze regel goedkeuren, dan hoeven er in iedere nieuwe wedstrijd ten minste tien WorldTour-teams starten.
Nieuwe WorldTour-koersen in 2017
Cadel Evans Great Ocean Road Race (29 januari)
Tour of Qatar (6-10 februari)
Abu Dhabi Tour (23-26 februari)
Omloop Het Nieuwsblad (25 februari)
Strade Bianche (4 maart)
Dwars door Vlaanderen (22 maart)
Ronde van Turkije (18-23 april)
Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt (1 mei)
Tour of California (14-21 mei)
Prudential Ride London-Surrey Classic (30 juli)
Koersen die in de WorldTour blijven in 2017
Tour Down Under (17-22 januari)
Parijs-Nice (5-12 maart)
Tirreno-Adriatico (8-14 maart)
Milaan-San Remo (18 maart)
Ronde van Catalonië (20-26 maart)
E3 Harelbeke (24 maart)
Gent-Wevelgem (26 maart)
Ronde van Vlaanderen (2 april)
Ronde van het Baskenland (3-8 april)
Parijs-Roubaix (9 april)
Amstel Gold Race (16 april)
Waalse Pijl (19 april)
Luik-Bastenaken-Luik (23 april)
Ronde van Romandië (25-30 april)
Giro d’Italia (6-28 mei)
Critérium du Dauphiné (4-11 juni)
Ronde van Zwitserland (10-18 juni)
Tour de France (1-23 juli)
Clásica San Sebastián (29 juli)
Ronde van Polen (29 juli-4 augustus)
Eneco Tour (7-13 augustus)
Vuelta a España (19 augustus-10 september)
Cyclassics Hamburg (20 augustus)
Bretagne Classic-Ouest France (27 augustus)
GP de Québec (8 september)
GP de Montréal (10 september)
Ronde van Lombardije (30 september)
Tour of Turkey? Die hebben zich lekker ingekocht zeker? Afgelopen jaar was daar een onvoorstelbaar zwak deelnemersveld.
En dit heeft natuurlijk weinig te maken met de kwaliteit van de koersen maar alleen maar geld, geld en nog eens geld.
Btw: Lekker irritant zo'n reclame van Kruidvat tussen het nieuwsbericht.
Over Omloop, DdV en Turkije ben ik niet super enthousiast, maar het zijn de verwachtte koersen, hoewel ik Tour of Yorkshire nog steeds de mooiste koers van het jaar vind met enorme publieke belangstelling.
Turkije. Daar durfde dit jaar al niemand meer heen. Gaat de UCI ploegen dwingen daar heen te gaan?
- Leuk dat de Omloop en Strade Bianche world tour worden.
- Leuk dat Engeland een klassieker krijgt.
- Qatar hoeft van mij niet.
- Abu Dhabi hoeft van mij niet.
- Die Cadel Evans dinges wordt kansloos.
- Turkije kan wel leuk worden.
- Rund um den Fireplatz.. tjsa, had liever de Nurburgring in de world tour gehad.
In februari gaan koersen als la Mediterranéenne en Algarve steeds meer genegeerd worden. Slechte evoluties... alleen de opwaardering van de Omloop is goed.
Wat een aanstellerij...
Het was ooit de bedoeling dat koersen elkaar niet zouden overlappen, wat ik ook wel een goed idee vond, maar daar is dus ook compleet van afgeweken.
Voor veel Amerikaanse CT's in California het hoogtepunt van het jaar, ben benieuwd hoeveel sponsoren daar afhaken, ik had liever gezien dat Philladelphia WT zou worden in combinatie met de Canadese koersen.