UCI schakelt mogelijk video-scheidsrechter in bij controversiële sprints
Foto: WielerFlits/Maxim Horssels
vrijdag 28 juli 2017 om 11:58

UCI schakelt mogelijk video-scheidsrechter in bij controversiële sprints

De internationale wielerunie onderzoekt de mogelijkheid tot het invoeren van een video-scheidsrechter bij controversiële sprints. Dit geeft Philippe Mariën, jury-voorzitter van de UCI, aan in een interview met Het Nieuwsblad.

Aanleiding is de controversiële beslissing van Mariën, die in de Tour de functie bekleedde van voorzitter van de wedstrijdjury, om wereldkampioen Peter Sagan na de vierde etappe uit koers te halen. De Slovaak bracht Mark Cavendish ten val in volle sprint naar finishplaats Vittel, volgens de jury na ongeoorloofd en gevaarlijk sprinten.

Het feit dat de jury Sagan eerst bestrafte met een punten- en tijdstraf, maar uiteindelijk toch besloot de BORA-hansgrohe renner uit koers te zetten, leidde eveneens tot controverse. Volgens Mariën een reden om in de toekomst anders te werk te gaan. “Er moet een video-arbiter komen, die zich tijdens de sprint uitsluitend richt op de sprint. Zo kan er meteen een beslissing worden genomen, en hoeven wij als jury niet meer achteraf beelden te bekijken. De UCI heeft me beloofd om hier werk van te maken.”

RIDE Magazine
42 Reacties
28-07-2017 12:02
In het interview wordt gesproken over slechts 1 beslissing, echter komt dat in bovenstaand artikel niet terug.
28-07-2017 12:03
Wat heeft dat voor toegevoegde waarde als de sprint achteraf bekeken kan worden? Je kan de renners moeilijk tijdens de sprint uit koers halen.
28-07-2017 12:09
Wat een onzin, ze hebben zelf alle beelden ter beschikking. Een videoscheids zou evenveel discussie opwekken en wellicht zelfs meer, omdat hij alleen is en een jury met 5. Enige argument is snelheid van de beslissing, maar daar gaat het niet om, het gaat om eerlijk en consequent handelen, niet om snel handelen.
Kortom, geldverspilling.
28-07-2017 12:11
@Dark-Knight
Dat is een conclusie waar ik het mee eens kan zijn, +1
28-07-2017 12:14
Idd. wat Dark-Night zegt. Totale onzin.
28-07-2017 12:26
Als ze net zo goed zijn als de Spaanse scheidsrechters bij het voetbal dan lijkt het mij zeker een verrijking.
28-07-2017 12:28
Eigen plaatsen beschermen is dit gewoon. De jury heeft natuurlijk de grootste kritieken gehad met het bevoordelen van Fransen (bidon Bardet, strijdlust Barguil), waardoor de druk ontstaat dat zij plaats moeten maken voor een wat internationaal meer representatieve groep. Nu roep je gewoon een nieuwe functie in het leven om op je stekkie te blijven zitten, die dus ook alle shit over zich heen gaat krijgen bij de altijd controversiële beslissing.
28-07-2017 12:28
er is in de huidige maatschappij een sterke behoefte om zich te verschuilen achter zogenaamd objectieve maatstaven: "computer says no". Wat beter is om gewoon de regels consequent toe te passen zonder aanziens des persoons en verantwoordelijkheid te nemen voor die beslissingen. In andere sporten kan het ook, dus het is gewoon onwil van de jury's.
Hieruit blijkt maar weer hoe onprofessioneel het wielrennen is.
28-07-2017 12:30
Een onafhankelijke jury lijkt me beter, niet teveel juyleden van een land, en juryleden met lef zijn ook belangrijk
28-07-2017 12:32
Een voorzitter die met dit soort voorstellen komt is ongeschikt. Het gaat om de juiste beslissing, niet een snelle. Daar was de ophef over. Video ref voor de sprint - hoe verzin je het.
28-07-2017 12:40
wat een onzin.
28-07-2017 12:42
Dit is een goede belgenmop:) Hoeveel boter heeft deze beste man op zijn hoofd ? Zit vastgeplakt op zijn pluche zetel.
28-07-2017 12:47
Volgens mij is het een belangrijk bezwaar van de huidige procedure, dat de jury de beelden pas gaat beoordelen wanneer er vanuit een deelnemende ploeg een klacht bij de jury wordt neergelegd. Deze maatregel lijkt me een goed antwoord op dat bezwaar. Begrijp daarom niet zo goed waarom iedereen het een onzinnige maatregel vind, maar blijkbaar mis ik iets.
28-07-2017 12:58
Ik zou een onafhankelijke video scheids die een meewegend advies geeft goed vinden. Echter is wielrennen geen voetbal waar de scheidsrechter iets over het hoofd kan zien. De Jury heeft hier toch nog altijd video beelden nodig. Dus het doorverwijzen naar 1 persoon die verstopt zit is vooral de jury zelf beschermen en niet de kwaliteit van het oordeel verbeteren.

De verandering van procedure zoals vlek hem schets lijkt mij daarnaast ook niet verkeerd.
28-07-2017 13:02
Volgens mij is het grootste probleem ook niet dat de jury beelden achteraf moet bekijken (wel dat er eerst bezwaar aangetekend moet worden) maar dat er door de jury beslissingen genomen worden die niemand begrijpt. Verkeerde beslissingen, die de volgende dag in een andere situatie te vaak dan ook nog eens niet opgevolgd worden met vergelijkbare beslissingen.

Als er vlam in de pan is los je dat niet op door de vaatwasser uit te ruimen.
28-07-2017 13:02
Ik denk, maar dat is een aanname, dat het vooral om de rol gaat. Een scheidsrechter in het voetbal bijv. neemt een beslissing, dan is dat zo (de scheidsrechter heeft altijd gelijk). Die past geen hoor en wederhoor toe (enkel dan van zijn assistenten). De jury moet afwachten, daarna wederhoor toepassen, daarna samen beraden. Terwijl er eigenlijk binnen enkele seconde een beslissing moet vallen (want dat lange wachten en veranderen van de straf is killing voor de sport). Ik hoop dat ze meer die kant op willen, maar dat is afwachten.
28-07-2017 13:10
Quote:
Volgens mij is het grootste probleem ook niet dat de jury beelden achteraf moet bekijken (wel dat er eerst bezwaar aangetekend moet worden)

Precies en dat laatste wordt toch ondervangen door zo'n maatregels als dit?

Quote:
maar dat er door de jury beslissingen genomen worden die niemand begrijpt.

Ja, en dat zul je met iedere beslissing van een jury/scheidsrechter houden. Dat deze maatregel dat niet op kan lossen kun je er tegen gebruiken, maar dan kun je natuurlijk alles afschieten.
28-07-2017 13:11
@redactie: Dit is oud nieuws want Het Nieuwsblad geeft dit artikel al eerder op hun site gepost.
28-07-2017 13:13
Ik begrijp de zin hiervan niet zo goed. Zo'n video-scheidsrechter zal toch naar precies dezelfde videobeelden kijken als de huidige jury.
@vlek, Staat er echt in de reglementen dat de jury alleen naar videobeelden mag kijken na een protest? Als er het vermoeden is van mogelijke onregelmatigheden hebben ze toch altijd de vrijheid om de beelden te raadplegen?
28-07-2017 13:17
Volgens mij hoeft een jury echt niet te wachten op een klacht. Als ze zelf iets constateren, mogen ze ook ingrijpen. Zou ook van de gekke zijn als ze telkens op een klacht moeten wachten.
28-07-2017 13:24
Volgens mij is het nu wel degelijk zo dat de jury enkel de beelden van de sprint gaat beoordelen wanneer er een klacht is neergelegd. Daarom lijkt het me ook met het oog op een grotere eenduidigheid van beslissingen wenselijk dat er op een andere manier wordt omgegaan met het beoordelen van de sprints.
28-07-2017 13:24
Wat vlek zegt. Het gaat volgens mij ook vooral om de verankering/verandering van de regelgeving en daarmee de status omtrent het bekijken van reeds beschikbare videobeelden. Kennelijk voelt de jury zich op dat vlak momenteel zowel beperkt als aangevallen en daar kan ik me iets bij voorstellen.
28-07-2017 13:40
Maar als dit over de vertraging van de te nemen beslissingen/het voorkomen van discussies gaat en niet over de juistheid van de beslissing Sagan dan vraag ik mij wel af waarom er dan zo nadrukkelijk over het geval Sagan gesproken wordt in dat interview op Nieuwsblad?

Dhr. Mariën ziet dus op de eerste plaats een probleem in de discussie die er kan ontstaan en de wijze waarop er beslissingen genomen kunnen worden. Het echte probleem is echter dat de genomen beslissing kant nog wal raakt en die morgen weer totaal anders kan zijn. Als de video-ref vergelijkbaar gaat optreden zijn we niets opgeschoten.

De jury wel, want die kan haar verantwoordelijkheid afschuiven.
28-07-2017 13:53
Marien weet dat hij fout heeft gehandeld met Sagan.
Deze regel is alleen om hem in de toekomst in te dekken.
28-07-2017 13:53
@ klootje:
inderdaad. de jury wil die verantwoordelijkheid niet meer dragen dus schuiven ze die door naar een ander. en die ander moet precies hetzelfde doen als die jury, namelijk de videobeelden beoordelen. en dan kunnen er nog steeds dezelfde soort fouten gemaakt worden, dus schieten we er niks mee op.

een sprint beoordelen is niet hetzelfde als vaststellen of een bal al dan niet over de doellijn is geweest.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.