•
dinsdag 7 februari 2017 om 14:18
UCI scherpt regels voor volgauto’s en motards aan
De UCI heeft dinsdag een nieuwe regelgeving naar buiten gebracht voor volgauto’s en motards in de wielerkaravaan. Directe aanleidingen voor dit nieuwe document zijn de ongelukken van Stig Broeckx, Jesse Sergent, Johnny Hoogerland en wijlen Antoine Demoitié van de laatste jaren.
Boetes bij overtredingen
In het document is onder meer opgenomen dat bestuurders enkel en alleen volledig uitgerust achter het stuur mogen plaatsnemen. Ook mogen zij in de koers en achter het stuur geen mobiele telefoon gebruiken. Daarnaast moet de teamradio in de laatste vijf kilometer van de koers stil blijven en mogen er geen tv-schermen voorin de auto hangen.
Ook moet de bestuurder een alcoholpromillage van 0% hebben, mogen motoren niet langer gasten meer vervoeren en zijn er maximaal maar vijf motards in koers die marshallfuncties uitvoeren. Wanneer bestuurders zich niet aan de nieuwe regels houden, riskeren overtreders een straf die uiteenloopt van een boete van 200 Zwitserse frank tot een jaar schorsing.
Sterker nog, door er minder in koers te hebben zullen ze meer haast hebben, en wellicht meer risico nemen. Er zijn dus regels nodig over hoe dat inhalen gaat, niet over het aantal van die mensen.
Onzin. Elke organisatie zou zich maximaal moeten inspannen om seingevers zodanig in te zetten, dat ze het peloton helemaal niet hoeven te passeren.
Zou fijn zijn als er gebruik wordt gemaakt van meetbare variabelen. Wat is volledig uitgerust? En kan je nog spreken van 'volledig uitgerust' als een automobilist of motard al 4 uur onderweg is? Zo'n setje van voorschriften klinkt leuk en gaat misschien wel ergens een verschil maken, maar als je dingen niet meetbaar maakt zal niemand zich er aan houden.
Sterker nog, als er meer zijn kunnen ze misschien ook nog omrijden en hoeven ze helemaal niet in te halen - dus nog een argument om het aantal helemaal niet te beperken, maar zoals jij zegt zouden ze inderdaad juist moeten focussen op regels om veilig in te halen (als dat echt moet).
Anderzijds is het positief dat er geen gasten meer op de motor mogen, ze mobieltjes en schermen verbieden in autos. Dat zijn iig eerste stappen. De laatste 5km geen teamradio vind ik boeiend omdat het vermoedelijk minder met veiligheid en meer met spanning/chaos/tactiek te maken heeft op het einde..
"zijn er maximaal maar vijf motards in koers de marshallfuncties uitvoeren. ": Deze zin lijkt me niet alleen nogal vreemd geschreven, ook inhoudelijk snap ik er niets van...
Goedkoop, makkelijk te maken en kan je rustig sochtends installeren. Hoef je vooor alle paaltjes enzo iig geen mensen meer voorbij te laten sjeesen
Waar stel ik dat alle regels afgeschaft moeten worden? Dat maak jij ervan.
Ben het verder eens met het merendeel van het commentaar van xistnc en orakel hierboven. Maar het is een begin.
Ik heb het idee dat jullie niet weten waarover je het hebt. Voorbeeld: de Ronde van Vlaanderen kent ongeveer 140 kruispunten en zijwegen die beveiligd moeten worden. De laatste jaren zijn er hooguit 55-60 mensen bereid om dit vrijwilligerswerk te doen en het worden er ieder jaar minder. M.a.w.: seingevers op motoren zijn bittere noodzaak om het peloton diverse keren te passeren om post te nemen op het aangewezen volgende punt. Het is geen rondje rond de kerk helaas. Meestal zijn het ervaren motorrijders, maar een ongeluk ligt vaak op de loer. Persoonlijk heb ik veel meer moeite met de plaatselijke of regionale autodealers, die fors betalen om één of meer van hun mooiste modellen in te zetten om gasten te vervoeren. Als al die hotemetoten nu gewoon op de finishtribune gaan zitten in plaats van te zwaaien naar bekenden en zo belangrijk te zijn en als alle "journalisten" van de plaatselijke 'sufferdjes" gewoon naar de televisie kijken in plaats van kilometers achter de koers de "grote meneren" uithangen, kun je de volgerskaravaan beperken tot de ploegleiders met een extra volgwagen en hooguit 10 wagens met o.a. juryleden. De rest kan met een glas bubbels op grote schermen aan de finish de koers volgen en journalisten kunnen hun gesprekjes maken in en rond de perstent en kunnen daar vooraf de hele koers op televisie volgen. Streng? Ja, maar wel beter dan de "halve-bak-oplossing" die nu uit de UCI-hoge hoed wordt getoverd.
Maar jij weet best wat 'maximaal' betekent, toch?