UCI start onderzoek naar omstreden e-mails technisch manager Mark Barfield
De UCI is een onderzoek gestart naar mogelijk omstreden e-mailverkeer van een technisch manager van de UCI. De man in kwestie, Mark Barfield, zou vorig jaar tijdens de Tour de France, een Frans politieonderzoek naar gemotoriseerde doping hebben gefrustreerd door een e-bikeproducent per e-mail over het onderzoek te tippen.
In de e-mail gericht aan Harry Gibbings, directeur van e-bikeproducten Typhoon, vraagt Barfield om zijn telefoonnummer. “Heb jij een telefoonnummer waar ik je direct op kan bereiken. Ik zit met de Franse politie die denken dat een ingenieur ‘Hongaar’ vandaag de Tour de France bezoekt om een fiets te verkopen en teams te bezoeken, kan dat jullie man zijn?”
De daaropvolgende dag zou Gilblings een bericht hebben gestuurd aan Stefano Varjas, een Hongaarse ingenieur die een sleutelrol wordt toebedeeld in het het ontwikkelen van verborgen motortjes. Om een ontmoeting met de politie te voorkomen, verliet Varjas direct de Tour. In het Critérium du Dauphiné bevestigde Barfield afgelopen week aan een verslaggever van de Stade2 de e-mails te hebben verzonden. Hij tekende daarbij wel op dat het zou gaan om reeds bekende informatie.
Statement UCI
De UCI laat deze ochtend in een statement op de aantijgingen weten het volle vertrouwen in haar personeel te houden. “De UCI heeft verschillende experts met diverse achtergronden geraadpleegd – waaronder academici, mechanische, elektronische en software ingenieurs, en fietsleveranciers – in het ontwikkelingsproces van het effectief bestrijden van technische fraude. De persoon in het Stade 2-verslag is een van hen.”
“De UCI heeft volledige vertrouwen in haar personeel werkzaam in dit vakgebied. Wij onderzoeken of e-mails, verzonden in 2015 naar een externe consultant, zijn doorgestuurd naar derden en gebruikt zijn op een manier die niemand had voorgenomen.”
Reportage Stade 2 (alleen te zien in Frankrijk)
Lees meer over deze kwestie op CyclingTips
ik denk (nog) helemaal niks, maar het wordt hierboven dus wel gesuggereerd. eerst maar even de uitslag van het onderzoek afwachten.
Je gaat toch net wat anders kijken naar wielrenners met een langjarig Oakley sponsorcontract die in Monaco wonen.
Gibbings is at pains to stress that his bike is not aimed at professionals; the intention is not to facilitate cheating. He does admit, though, that the technology has attracted unwelcome interest. “I was approached by one rider manager recently asking if it could be incorporated into his client’s bike. I don’t want to be asked again. Next time I might go public with who it is. It’s important to stress that.”
Do it!Just, do it!
wederom hmmm.
producenten van brommers die hun product proberen te slijten bij wielerploegen en/of managers van renners die bij producenten van brommers aankloppen om zo'n motortje in hun fiets te bouwen... en niemand die er mee naar buiten komt. mechanische omerta?
en niemand die er mee naar buiten komt.
Ja, je zou op zijn minst hopen dat de UCI direct met Gibbings heeft gesproken over dat voorval en nu weet wie ze op het oog moet houden.
Advocaat van de duivel: Daar zou dan natuurlijk ook een vertrouwen in Gibbings uit voort kunnen zijn gekomen. Dat ze vervolgens in die weken horen dat een excentrieke oost-europeaan mogelijk door de Franse gevolgd wordt en vermoeden dat het de 'medewerker' van Gibbings betreft hoeft het vertrouwen in de 'externe consultant' Gibbings in principe niet direct te schaden. Hij heeft je tenslotte net in vertrouwen namen genoemd. Hem waarschuwen dat hij mogelijk met iemand werkt die er niet hetzelfde in staat als 'stille klokkenluider' Gibbings en de UCI is uiteraard twijfelachtig, maar ook nog niet volledig over de lijn. Wanneer de volgende handeling van Gibbings echter het waarschuwen van de excentrieke Varjas betreft en deze direct Frankrijk verlaat, dan mogen de alarmbellen wel afgegaan zijn op het kantoor van de UCI...
Ik vrees dat de UCI donders goed weet wie er met motortjes heeft gegoocheld en Femke is als bliksemafleider gebruikt.