•
woensdag 10 oktober 2018 om 15:49
UCI stelt olympisch tijdritparcours voor: klimmers kunnen zich klaarmaken
De UCI heeft het parcours (22,1 kilometer) voorgesteld voor de titelstrijd op de tijdrit tijdens de Olympische Spelen van 2020. De start en finish zijn gesitueerd rondom Fuji International Speedway, waar ook de wegwedstrijden zich afspelen. Er zijn twee beklimmingen opgenomen in het parcours met een gezamenlijke afstand van zeven kilometer.
De mannen zullen over een kleine twee jaar het parcours twee keer afwerken, goed voor 44,2 kilometer. De veredelde klimtijdrit is spek naar de bek voor mannen als Tom Dumoulin, terwijl het zwaarder gebouwde specialisten minder goed zal liggen. De vrouwen doen de ronde in Japan één keer. Annemiek van Vleuten kan er op revanche en zodoende toch haar olympische gouden plak veroveren. De val in winnende positie tijdens de wegwedstrijd van 2016 staat een ieder nog op het netvlies. Onze landgenote rekende uit dat de vrouwen in totaal 423 hoogtemeters voor hun kiezen krijgen. De mannen dus het dubbele.
Olympisch parcours mannen
Olympisch parcours vrouwen
Timetrial course Tokio: 423 m of altitude gain in 22 km for the women. pic.twitter.com/0gagFZ9AeL
— Annemiek van Vleuten (@AvVleuten) 10 oktober 2018
Daar moet ik wel bij zeggen dat het profiel er op het oog vrij heftig uitziet, maar dat de schaal wel een beetje overtrokken is in verticale richting.
Vind je de schaal overtrokken in verticale zin, dan kijk je naar het parcours vd vrouwen. Die doen één rondje. Zelfde parcours, en dan ziet het profiel er inderdaad weer anders uit. Het gaat toch om de percentages. En zelfs die zeggen niet alles. 4,5% over 1 km. Kan ook zijn 500m vlak en 500m a 9%.
Edit: Kelderman lijkt mij in topvorm (een belangrijke aanname, gezien zijn blessuregevoeligheid) sterker dan Kruijswijk in de tijdrit, niet super veel maar iedere seconde telt. Poels is alles of niets en tot nu toe in de oranje trui blijkt het steeds niets.
Van Dijk is bloedsnel op het vlakke, maar legt het in heuvelachtige tijdritten (Bergen 2017 en Innsbruck 2018) duidelijk af tegen van Vleuten en van der Breggen.
Hierbij is ook het zo dat Olympische ploegen maar uit 4 renners mogen bestaan en er dus weinig ruimte is in de ploegen.
Een ander punt is de weersomstandigheden, die zouden in de zomer warm en vochtig moeten zijn. Als het weer echter slecht is, dan wordt het snel heel slecht. Fuji Speedway ligt aan de voet van Mount Fuji waar de regenwolken tegenaan botsen en naar beneden zakken. Dan krijg je een combinatie van mist en harde regen. In het verleden (1976, 1977, 2007 en 2008) zijn er 4 Formule 1 wedstrijden geweest op Fuji Speedway. Die van 1976 en 2007 waren onder dat soort omstandigheden, al waren die wedstrijden wel steeds in oktober.
Het wielrennen holt zichzelf uit als dezelfde lui overal moeten winnen. Saaie eenheidsworst zoals in het veldrijden wordt het dan.
Ik vind juist de complexiteit aantrekkelijk.
Afgelopen 3 jaar Sagan als WK ga je dan zeuren dat de WKs allemaal op Sagan zn maat zijn gemaakt?
Over het algemeen duurt het even voor een jongere ook een volwassen tijdrit kan winnen, muv Fabian.