‘UCI verbiedt schijfremmen per direct’
De UCI gaat het gebruik van de huidige vorm van schijfremmen per direct opschorten. Dat bevestigen rennersvakbond CPA en Harald Tiedemann Hansen, bestuurslid van de UCI, aan ProCycling.no. Dit naar aanleiding van het zware letsel van Fran Ventoso in Parijs-Roubaix.
‘We zijn eindelijk gehoord’
“We hebben gevraagd om het gebruik van schijfremmen aan de UCI op te schorten, en zij zullen dit waarschijnlijk doen”, aldus CPA-persvoorlichtster Laura Mora. Tiedemann Hansen van de UCI bevestigt dit. Hij zegt dat het initiatief ook binnen de UCI al genomen was om een tijdelijke pauze in te lassen.
Mora: “We hebben net de steun van apparatuurcommissie ontvangen. We hebben enkele maanden terug gesproken over de risico’s van het gebruik van schijfremmen en hebben een brief aan de UCI en de organisatoren gestuurd om dergelijke risico’s te vermijden. Nu zijn we eindelijk gehoord.”
Samen naar de juiste oplossing zoeken
“We zullen niet stoppen met de vooruitgang, maar we zullen gemeenschappelijke oplossingen moeten vinden voor de invoering van nieuwe technologieën zonder risico voor de renners”, vertelt de persvrouw. Zij wil de renners betrekken bij de beslissingen.
Vanuit de UCI is er (nog) geen officieel statement naar buiten gekomen omtrent deze zaak.
Bij koersen met afdalingen zijn die dingen zo verkeerd nog niet.
Hoe bedoel je??? Dan zijn ze misschien wel het gevaarlijkst! Gloedhetende schijfremmen die zomaar kunnen afbreken en als er een val is wil je daar niet met 80 kmp/u in gaan.
Die remschijven zijn messen en brandmerkpoken tegelijk.
edit: ik zie nu bovenstaande berichten. Afbrekende schijfremmen lijkt me net zo iets als afbrekende voorvorken - (heel) vervelend maar eenvoudig te vermijden. Als mtb-er heb ik daar echt noch nooit van gehoord. En de randen van schijven kun je gewoon afronden hoor. Isniemooeilijk. Niet kunnen remmen in de nattigheid, dat is pas link - weet ik uit mijn velgrem-MTB periode...
Het probleem is niet de rem maar de remmer.
Precies. Maar die kun je niet los van elkaar zien. We hebben te maken met een peloton onervaren schijfremmers, waarbij bovendien de één wel en de ander niet met schijven remt.
We hebben het hier niet over een definitief verbod op schijfremmen, maar een schijfrem-remmende maatregel. In de zin van 'we weten dat we dit willen, maar laten we er samen nog even een keer goed over nadenken'.
die hordes mtbers rijden niet 60km/h met 200 man op een kluitje dus dat kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.
het was gewoon wachten op dit besluit en zolang het niet veilig is moet er gewoon niet mee gereden worden in het peloton. laat de heren fabrikanten maar eerst met een veilige oplossing komen
Juiste beslissing lijkt me. Laat de industrie maar snel een manier bedenken om de remmen te verbeteren en veiliger te maken.
die hordes mtbers rijden niet 60km/h met 200 man op een kluitje dus dat kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.
Met 60 km/h & 200 man lijkt me inderdaad veel veiliger met matige remmen.
Wie iets langer met schijven rijdt weet dat je ze veel beter kunt doseren, dus ook juist gecontroleerder kunt remmen.
die schijfremmen zullen er echt niet voor gaan zorgen dat er minder massale valpartijen in een peloton zijn. daar geloof ik helemaal niks van. kopmannen willen nog steeds voorin zitten en blijven, sprinters willen nog steeds goed afgeleverd worden. dus massale valpartijen zullen gewoon blijven bestaan en als er eentje voor je valt met 60m/h helpen je schijfrempjes ook niet. en als er dan een hele peloton met schijfremmen omvalt wil ik de eventuele gevolgen niet weten
edit. ik ben niet tegen schijfremmen maar zolangs ze zo open en bloot op een fiets zitten moeten ze er in een peloton gewoon niet mee rijden. daarom schreef ik ook; laat de heren fabrikanten maar eerst met een oplossing hiervoor komen.
En de UCI heeft wat goed te maken omdat ze de ongelukken met motards, buiten wat gezever, aan zich voorbij hebben laten gaan.
Natuurlijk is veiligheid belangrijk maar dan had er meer getest moeten worden voordat het toegestaan werd.