UCI verkleint ploegen in grote rondes: van 9 naar 8
De UCI gaat meerdere ingrijpende veranderingen doorvoeren. Het Professional Cycling Council (PCC) heeft bij een recente bijeenkomst onder meer besloten om vanaf 2018 de ploegen in grote rondes te verkleinen. Daarnaast wordt de Tour een week verlaat op de kalender, in verband met het WK voetbal.
Van negen naar acht in grote rondes
De PCC is meerdere onderwerpen aangaande veiligheid en beveiliging langsgegaan. De grootte van de ploegen in de grote rondes (Giro, Tour en Vuelta) zal worden teruggebracht van negen naar acht. Hierdoor wordt het peloton verkleind tot een maximum van 176 renners. De PCC gaat ook goedkeuring vragen om een vaste UCI-regel te maken van dat maximum aantal renners.
Tour de France week later
Vanwege het WK voetbal van 2018 in Rusland wordt de Tour de France een week later verreden dan aanvankelijk was gepland. La Grande Boucle staat op de planning van 7 tot en met 29 juli 2018. Hierdoor schuiven enkele koersen na de Tour ook een week op.
Geen wijzigingen in WorldTour-kalender
De WorldTour-kalender blijft intact in 2018, vergeleken met de huidige koersen op de lijst. Dit jaar zijn meerdere koersen gepromoveerd naar de het hoogste niveau. Een daarvan is de Abu Dhabi Tour, die vanwege zijn succes uitgebreid is naar vijf dagen.
De Amstel Gold Race staat in 2018 op de agenda voor 15 april. De BinckBank Tour wordt verreden van 13 tot en met 19 augustus. Hier (‘Season 2018’) kunt u de volledige WorldTour-kalender voor volgend jaar zien. In september maakt de UCI de volledige kalender bekend.
Test met tijdsverschil van drie seconden in sprints gaat door
De PCC heeft een test in de Ronde van Zwitserland geëvalueerd. In die rittenkoers was het in sprintetappes zo dat tijdsverschillen aan de finish van drie seconden niet aangerekend werden. Dat is in de huidige regels nog slechts één seconde, alvorens tijdsverschillen daadwerkelijk doorberekend worden in het klassement.
De herziening van deze regel is bedoeld om de verhoogde stress en toegenomen risico’s in sprintetappes aan te pakken, zonder de sportieve integriteit van de massasprint uit het oog te verliezen. De test uit de Ronde van Zwitserland zal worden herhaald in de komende Tour de France.
In WielerFlits Live #28 bespraken we of minder renners per ploeg het wielrennen ten goede komt. Bekijk hieronder dat fragment.
41,67 meter (uitgaande van 50 km/u).
Die 3 seconde lijkt mij sowieso niet de oplossing. Je moet als klassementsman nog steeds tot 3 km voor de streep volle bak koersen.
Is het niet veel logischer dat als een etappe op een massasprint uit draait, de wedstrijdjury tijdens de wedstrijd kan bepalen dat de tijdverschillen op 10 km van streep opgenomen worden? (net als in Zwitserland toen op zaterdag de tijdverschillen bij ingaan van het laatste rondje werden gebruikt) Dan hoeven klassementsploegen en sprintersploegen niet tegelijkertijd op de eerste rij te zitten.
Als het peloton gebroken is, door bijvoorbeeld waaiers of heuveltjes, dan gelden de tijdsverschillen aan de streep gewoon.
Een regel die puur en alleen bedoeld is om de massasprint veiliger te maken, met zo'n min mogelijk gevolgen voor het verdere verloop van de koers (lees: als er verschillen gemaakt worden, moeten die ook gewoon tellen in het klassement)
Als een peloton van 176 renners 11% minder valpartijen heeft dan een peloton met 198 renners, dan blijft het gemiddeld aantal valpartijen per wielrenner toch hetzelfde...
Dan vergroot dat toch niet de veiligheid van de wielrenners? Gemiddeld genomen vallen ze even vaak.
Als een renner met 100 koersdagen per jaar in een peloton met 200 renners rijdt, waarin gemiddeld per koersdag 8 valpartijen zijn met 24 betrokken renners. Dan heeft die renner 12% kans dat hij die koersdag valt. Over 100 koersdagen zal hij dus statistisch gezien 12x vallen.
Als een renner met 100 koersdagen per jaar in een peloton met 150 (25% minder) renners rijdt, waarin gemiddeld per koersdag 6 (25% minder) valpartijen zijn met 18 (25% minder) betrokken renners. Dan heeft die renner nog steeds 12% kans dat hij die koersdag valt. Over 100 koersdagen zal hij dus statistisch gezien 12x vallen.
Overigens wil ik niet beweren dat een kleiner peloton niet veiliger is. Ik kan daar geen goede inschatting over maken, misschien dat minder renners minder gedrang op levert, misschien ook niet. Misschien dat motors en auto's een kleiner peloton makkelijker, sneller en dus veiliger passeren, misschien ook niet.
Dat vind ik best een grote afstand om niet mee te laten tellen...