UCI verscherpt regels omtrent spoorwegovergangen
Een groot deel van het peloton in Parijs-Roubaix 2015 reed door bij gesloten slagbomen - foto: Sirotti
woensdag 27 januari 2016 om 20:24

UCI verscherpt regels omtrent spoorwegovergangen

Na de gevaarlijke situatie in de voorbije Parijs-Roubaix, waarbij een groot deel van het peloton de knipperlichten én een dichtgaande slagboom negeerden, heeft de UCI de regels rondom spoorwegovergangen verscherpt. Dat vond Cyclingnews in de vernieuwde regels van de internationale wielerunie.

UCI-regel 2.3.034 is vanaf heden: ‘Het is strikt verboden om een spoorwegovergang te passeren als de slagboom gesloten is of naar beneden komt, en als de waarschuwingssignalen klinken of knipperen. Buiten het riskeren van een straf wegens het overtreden van de wet, zullen overtreders ook uit competitie worden gehaald door de commissarissen.’ Het groene gedeelte is toegevoegd aan het reglement.

Opgesplitste groep door spoorweg?
De volgende regel (2.3.035) kent meerdere punten. Hier is één zin aan toegevoegd, namelijk nummer 4. Dit voorval gebeurde in de voorbije editie van Parijs-Roubaix en is nu dus officieel opgenomen in het reglement van de UCI. Deze voorschriften gelden ook bij onder andere bruggen die open of dicht kunnen en andere obstakels.

  1. Als één of meerdere renners die voor het peloton uitrijden tegengehouden worden door een spoorwegovergang, maar de slagbomen zijn weer open voor het peloton hen bijhaalt, dan zal er geen actie ondernomen worden en wordt het beschouwt als een normaal ‘incident’ in de koers.
  2. Als één of meerdere renners – met een voorsprong van meer dan 30 seconden – voor het peloton uitrijden tegengehouden worden door een spoorwegovergang en het peloton haalt hen bij terwijl de bomen gesloten zijn, dan wordt de koers geneutraliseerd en volgt een herstart met dezelfde tijdsverschillen. Is het verschil minder dan 30 seconden? Dan wordt het beschouwt als een normaal ‘incident’ in de koers.
  3. Als één of meerdere renners die voor het peloton uitrijden een spoorweg passeren, maar het peloton moet stoppen voor een overgang, dan zal er geen actie ondernomen worden en wordt het beschouwt als een normaal ‘incident’ in de koers.
  4. Als een groep renners is opgesplitst in twee delen door de sluitende slagbomen van een spoorwegovergang, zal de eerste groep worden afgeremd of gestopt om de renners met achterstand terug te laten keren.
  5. Elke andere situatie (bijvoorbeeld de langdurige sluiting van spoorbomen) zal worden opgelost door de commissarissen van dienst.

Renners moeten in aangewezen hotels verblijven
Een andere opvallende wijziging in de regels gaat over het verblijf van ploegen tijdens een wedstrijd. Bij Sky wilde men afgelopen seizoen met campers experimenteren, maar dat wist de UCI destijds te voorkomen. In de nieuwe regelgeving is daar op ingespeeld. Regel 2.2.010 is aangevuld met het volgende: ‘Renners moeten blijven in de door de organisatie geregelde hotels gedurende de hele duur van de koers’.

Zoals eerder al bevestigd stapt men af van het oortjesverbod en worden de hulpmiddelen weer toegestaan op .HC en .1-niveau. Ook is een regel over het extreem weer-protocol toegevoegd.

Bekijk hier het hele UCI-reglement voor het wegwielrennen

RIDE Magazine
9 Reacties
27-01-2016 20:57
Renners moeten in het door de organisatie aangewezen hotel verblijven.
Aanvulling : De Bobo's en andere hotemetoten moeten in die hotels
verblijven waar geen airco op de kamers is en allen maar één toilet
op de gang.
27-01-2016 21:00
.....wat is er nu anders ? Was toch altijd al verboden....
27-01-2016 21:30
Het gaat niet om de regeltjes, het valt en staat met 't handhaven ervan. En daarvoor heb je daadkrachtige juryleden nodig…maar ja….
28-01-2016 06:48
Gaaf, met dat nieuwe punt 4 krijg je hele nieuwe tactische overwegingen. Als je iemand in de kopgroep hebt is het dan interessant om achteraan het peloton te bungelen en te hopen dat je voor de spoorboom moet wachten.
28-01-2016 08:38
Eindelijk een soort van protocol. Vorige editie was weer levensgevaarlijk.
28-01-2016 09:00
@ polleke

De regel was te vaag omdat het alleen ging om slagbomen die al beneden waren. Niet de overige signalen. Hierdoor konden de juryleden de regels moeilijker handhaven omdat er ruimte was voor interpertatie. Dit is nu opgelost en hopen dat de juryleden inderdaad veel krachtiger optreed. Net als met de regel over de stoep rijden wat afgelopen jaar nog steeds gebeurde en de jury er niks tegen deed. Schandalig.

Tevens vind ik de hotel regel zó 1900. Wat een belachelijke rem op vooruitgang. Misschien moet idereen maar in een vast tentje en vaste luchtbedden slapen op de zelfde camping. Dan heeft iedereen tenminste gelijke accomodaties
28-01-2016 09:09
Terecht dit hoor, een goede toevoeging aan de regels. Levensgevaarlijk was dat, los van hun voorbeeldfunctie naar de jeugd toe, zal het maar een keer gebeuren dat een trein echt een renner schept op live tv.
28-01-2016 09:23
@Kwouter: ik vind de hotelregel niet meer dan terecht. Een organisatie reserveert allerlei hotels, dan kun je daar ook gewoon gaan slapen.
28-01-2016 09:42
Ik vind de hotelregel eigenlijk bizar. Voorkeuren met betrekking tot nachtrust kunnen heel nauw luisteren en elke ploeg moet gewoon de vrijheid hebben om dit tot in detail af te kunnen stemmen. Dit staat trouwens los van het Camper verhaal want SKY kennende zullen ze daar wel pure Himalaya-lucht inpompen oid.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.