UCI volgt Franse regels bij straf Movistar, Engelstalig reglement zegt iets anders
José Joaquin Rojas, Andrey Amador en Nelson Oliveira hebben in de Ronde van Catalonië tijdstraffen gekregen op basis van het Franstalige UCI-reglement. De drie hebben, of zijn geduwd tijdens de ploegentijdrit. Dat zegt UCI-commissaris Guy Dobbelaere tegen persbureau Belga.
Het Engelstalige reglement stelt iets anders, maar ook daar heeft de internationale wielerunie een regel voor: “Volgens de regels telt de Franse versie als er een verschil is tussen de twee verschillende talen.”
“Rojas duwt drie keer een ploegmaat en dan moeten we kijken naar het reglement”, stelt Dobbelaere. “In het Franse reglement staat dat er voor de renner die een fout begaat een sanctie volgt van één minuut tijdstraf. Dus heeft Rojas drie minuten aan zijn been en een boete. Amador werd twee keer geduwd, dus twee minuten straf, Oliveira krijgt één minuut straf.”
‘Raar, maar het is zo’
“Kort samengevat: in de Engelse versie van het reglement staat dat elke renner van de ploeg die een fout heeft begaan, een straf en een boete moet krijgen”, zegt de in Catalonië aanwezige UCI-commissaris. In het Franse reglement is het dus anders. “Dat is raar, maar het is nu zo. Vervolgens kijken we naar welk reglement van toepassing is. Volgens de regels telt de Franse versie als er een verschil is tussen de twee verschillende talen. We moesten ons dus op het in het Frans opgestelde reglement baseren en dus kregen slechts drie renners van Movistar een straf.”
Eigenlijk zou Rojas de nieuwe leider zijn in de Ronde van Catalonië, maar door de tijdstraf is zijn ploeggenoot Alejandro Valverde na de ploegentijdrit de nieuwe klassementsleider.
[poll id=”457″]
Bekijk hier de video van het incident waar op gedoeld wordt.
Dat het afgesproken werk was om Rojas te sparen tot de laatste kilometers wil ik best geloven maar dat de duwtjes afgesproken werk was betwijfel ik. Het zijn corrigerende duwtjes in mijn beleving, je bent wel een heel erge kniesoor om daar een tijdstraf voor te geven. Je kunt nooit alle handelingen ondervangen in reglementen. Een plakbidon vind ik vele malen kwalijker.
Toen van Avermaet de regels overtrad in de Omloop het Nieuwsblad heb ik ze niet gehoord..
Geurt Harm - 21 maart 2017 om 22:20
slechts als een signaal, zo van… joh, ik kan even niet meer
Dan is het toch maar goed, dat de jury wél goed heeft opgelet? Daarvan was hier namelijk in het geheel geen sprake.
Er gebeurt helemaal niets gevaarlijks, het hoort bij peletons en groepen renners en dus zeker ook bij een ploegentijdrit.
Het gezeur van verliezers, het brevet van onvermogen van jury en het gezeur van de Clavans en overige mierenneukers hoort ook niet bij liefhebbers van de sport.
Is duidelijk dat er bij de Uci nood is aan oud renners en wat je zegt liefhebbers zoals een Hinault die het echte klappen vd zweep kennen en flexibel zijn waar ieder geval er een op zich is en waar een scheids soms rood in de zak houdt als het een speler even te "veel" wordt.
Maar toch blijven ze bij hun standpunt.
NAdat je ziet dat regels stom zijn, mag/kun je ze veranderen. Niet zomaar tijdens...
Het schijnt om wel drie of enkele aanwijzingen meer te gaan waar de BMC ploeg dan wel 2 sec. mee verliest?
Bah, onsportief om dit onzinnig gedoe te claimen en de regel(s) en UCI neven hiermee te belasten.
Van sport kan en mag je best wel vaker genieten zonder enige frustratie of tijdverspilling van het nagaan van reglementen, die niet van toepassing zijn bij dit geval vandaag.
Eerst wel wat straffen uitdelen, want dat moet volgens het reglement. Komen ze erachter dat het een oud reglement was, en dat ze de hele ploeg hadden moeten bestraffen....en dan is het reglement ineens zo belangrijk niet meer? Je kan toch niet zomaar op eigen houtje gaan beslissen wie/wanneer je hoe zwaar gaat bestraffen?
Of het hele team, of niks...maar dit vind ik wel heel zwak. En dan eigenlijk het hele team. Die regel is er nu eenmaal, daar heb je je dan ook maar aan te houden. Zowel als ploeg zijnde, en als jury zijnde.
Het is een ploegprestatie. Wat mij betreft mogen ze een touw hangen tussen de renners om te voorkomen dat ze gelost worden.
Wat de een tekort komt wordt door de ander opgevangen.