UCI waarschuwt ploegen: Expliciet stoppen met inhalatie koolmonoxide
Foto: Cor Vos
Kerckhoffs Raymond
dinsdag 26 november 2024 om 14:26

UCI waarschuwt ploegen: Expliciet stoppen met inhalatie koolmonoxide

Op het UCI congres in Nice heeft de internationale wielerunie opnieuw alle ploegen gewaarschuwd voor de gevaren van inhalatie van koolmonoxide (CO). Tijdens de Tour de France werd bekend dat meerdere ploegen, waaronder Visma | Lease a Bike, UAE Emirates en Israel-Premier Tech, hier gebruik van maken.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

De ploegen werden op het UCI seminar op de hoogte gebracht van de huidige kennis over de effecten van herhaalde inhalatie van koolmonoxide (CO) op de prestaties. De UCI vroeg de ploegen en renners expliciet om geen herhaalde CO-inhalatie te gebruiken. Alleen het medisch gebruik van een enkele inademing van CO in een gecontroleerde medische omgeving zou acceptabel kunnen zijn.

De UCI heeft ook het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA) gevraagd om officieel een standpunt in te nemen over het gebruik van deze methode door atleten.

Er wordt gebruik gemaakt van een koolmonoxide rebreather, ook wel een herinademer, waarmee koolmonoxide gedoseerd en nauwkeurig in de longen kan komen, en belangrijke bloedwaardes gemeten kunnen worden. Deze apparatuur is echter tot meer in staat.

Met een rebreather kunnen, naast het snel en nauwkeurig bepalen van belangrijke bloedwaardes, ook de fysiologische voordelen van hoogtestages geoptimaliseerd worden. Je kunt met deze apparatuur aan CO-inhalatie doen, wat een riskante werkwijze is en gebruikt kan worden met prestatiebevorderende doeleinden. Het kan bij stelselmatig gebruik daarmee de maximale zuurstofopname vergroten en bijvoorbeeld de HIF factor verhogen.

Recent onderzoek zou aantonen dat het dezelfde effecten kan hebben als een fysieke hoogtestage. Het kan als aanvulling dienen op het verblijf op hoogte, of zelfs als vervanging dienen.

Visma | Lease a Bike werkt al een paar jaar samen met Bent Rønnestad (sportwetenschapper, expert in fysiologie op hoogte, red.) om deze metingen te doen aan het begin en eind van hoogtestages. Alleen wanneer Rønnestad erbij is doet het Nederlandse team deze metingen.

Eenmalige meting
Mathieu Heijboer, hoofd performance van Visma | Lease a Bike, zegt hierover aan WielerFlits: “Er moet echt onderscheid worden gemaakt  tussen de diagnostische methode (een eenmalige meting) en een ‘behandeling’ op basis van dagelijks CO inademen. Dat laatste doen / deden wij niet en hebben we nooit overwogen. Het gaat om een eenmalige meting om de bloedwaarden te monitoren. Net zoals een röntgenfoto ook gebruikt wordt om eenmalig iets vast te leggen, terwijl overmatige röntgenstraling zeer schadelijk is. Ik wil benadrukken dat wij deze techniek dus niet gebruiken om bloedspiegels te verbeteren.”

UAE Emirates gebruikt dit eveneens puur om renners te testen. “Het is geen therapie. Het is een diagnostisch hulpmiddel dat we gebruiken om erachter te komen wat de fysiologie van onze atleten is”, zei medisch specialist Adriano Rotunno van UAE Emirates afgelopen zomer tegen Escape Collective. Ook Israel-Premier Tech maakt gebruikt van de rebreather. “Ons enige gebruik van de Blood Volume Analyzer is voor testdoeleinden, om de invloed van hoogtetraining te meten”, stelt de ploeg.

UCI-voorzitter David Lappartient in gesprek met Richard Plugge – foto: Cor Vos

Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard bevestigden dat ze deze controversiële maar legale methode al eerder hadden gebruikt.

Pogacar zei hierover: “Het is een test in het hoogtekamp om te zien hoe je reageert op hoogte. Je moet deze test doen, het is een test van twee of drie minuten. Je ademt een minuut in een ballon en dan zie je de hemoglobine massa. Het is een vrij eenvoudige test om te zien hoe je reageert op een hoogtestage. Het is niet alsof we elke dag uitlaatgassen uit auto’s inademen.”

Vingegaard: “CO-inhalatie stuurt iets de longen in dat vergelijkbaar is met het roken van een sigaret. Het is niet iets dat gevaarlijk is. Er is niets verdachts aan. We meten hoeveel rode bloedcellen je in je bloed hebt en het effect van een hoogtestage. We meten de dag dat we op hoogte komen en de dag dat we weer naar beneden gaan. We zien het verschil in hoeveel hemoglobine er wordt opgebouwd. Meer zit er niet achter.”

De UCI wees in Nice nogmaals op de vele gevaren van CO-inhalatie die zelfs tot de dood kunnen leiden. Omdat het volgens sommige onderzoeken duidelijk prestatiebevorderend is, heeft de UCI er nu ook werk van gemaakt door een duidelijk standpunt van het WADA te vragen.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.