UCI wijst zeven sprintritten in Tour aan voor test met ruimere marges
De UCI heeft zeven etappes aangewezen om een test met een tijdsverschil van drie seconden niet meer mee te laten tellen. Vorige week maakte de internationale wielerunie al bekend dat de testfase, die begon in de Ronde van Zwitserland, doorgezet zou worden in de Tour.
De test verdient een nadere uitleg. Vanwege de grote stress en om de veiligheid in het peloton te waarborgen tijdens massasprints, worden in de zeven aangewezen etappes tijdsverschillen van minder dan drie seconden niet aangerekend. Dat is in de huidige regels nog slechts één seconde, alvorens tijdsverschillen daadwerkelijk doorberekend worden in het klassement.
Dus als tussen het achterwiel van de ene renner en het voorwiel van de andere renner minder dan drie seconden zit, krijgen beide coureurs dezelfde tijd. Is het verschil drie seconden of groter, dan wordt het tijdverlies (op de ritwinnaar) wel aangerekend.
Als een vluchter wint
De UCI heeft ook enkele voorbeelden aangehaald in de uitleg van de regel. Mocht in een van onderstaande etappes een aanvaller winnen met minder dan een seconde voorsprong, dan krijgt het peloton dezelfde tijd als de winnaar. Wint de vluchter met meer dan een seconde voorsprong, dan krijgt het peloton een eigen tijd. In het peloton geldt dan weer de driesecondenregel.
De regel wordt getest in de volgende Touretappes
Etappe 2: Düsseldorf – Luik
Etappe 6: Vesoul – Troyes
Etappe 7: Troyes – Nuits-Saint-Georges
Etappe 10: Périgueux – Bergerac
Etappe 16: Le Puy-en-Velay – Romans sur Isère
Etappe 19: Embrun – Salon-de-Provence
Etappe 21: Montgeron – Champs-Elysées
Bekijk hier het nieuwe UCI-reglement
Voor de duidelijkheid, deze regel heeft niets te maken met de 3-kilometerregel. Die zorgt ervoor dat bij pech of een valpartij in de slotkilometers de renner in kwestie de tijd toegewezen krijgt van de groep waarin hij reed.
Het gaat erom dat er soms finishes zijn met 22 bochten in de laatste 5 km. Waardoor er gwn breuken kunnen ontstaan van 10 seconde.
Ze moeten de 3-km grens verleggen naar 5-km en ze dienen de 3s naar 5s te verhogen.
Iedereen die met zijn achterwiel als 1e over de finish komt krijgt de zelfde tijd als op de klok aangegeven staat
Serieus?
lol, klopt helemaal.
Voor mij blijft de beste oplossing in deze etappes de wedstrijd op 3km voor de streep te neutraliseren.
Een wielerwedstrijd is van A naar B en niet van A naar B+ of B- , als er 180 wedstrijdkilometers moet worden gereden moet dat , als we zo gaan beginnen kunnen we straks ook zeggen in de bergen over de bus , maakt niet uit hoe laat ze binnen komen , we stoppen de tijd bij het begin van de klim.
Waarom is voor jou de 1s grens dan geen reden tot discussie? 1s is ook arbitrair. Je kunt er ook halve seconden van maken en het klassement op halve seconden precies bijhouden.
Dit kan nog wel tot discussies leiden:
Decisions regarding the concept of the "main peloton" shall be issued by the Commissaires' Panel in an independent manner.
Het gemakkelijker maken van tijdsregistratie?
Want met veiligheid in de koers heeft het naar mijn idee niet zozeer te maken. Dan vind ik een keuze om de ploegen kleiner te maken of simpelweg het parcours veiliger te maken meer voor de hand liggend...
Als de groep in waaiers uiteenvalt, en één waaier slaagt erin om terug te komen tot op minder dan 2,5 seconde van de vorige waaier, krijgt die laatste dan toch nog het volledige voordeel?
@banddikte (het gaat hier over heel wat banddiktes): 10 seconden is uiteraard absurd veel en totaal in het nadeel van ultieme aanvallers die gaan voor de gele trui.