UCI wijzigt reglement: twee transferperiodes en strenge straffen bij contractbreuk
De UCI heeft zijn transferreglement op twee belangrijke punten gewijzigd. De internationale wielerunie werkt voortaan met twee ’transferperiodes’ en kan contractbreuken bestraffen met boetes en zelfs schorsingen voor zowel de renner, de nieuwe ploeg als zijn makelaar.
Hoe zit het ook alweer: transfers voor het volgende seizoen mogen – volgens de UCI-reglementen – pas vanaf 1 augustus worden geofficialiseerd en aangekondigd. Wielerteams zijn daarvoor achter de schermen vaak al druk bezig met het afronden van transfers, die vaak uitlekken en dan ook breeduit worden uitgemeten in de media. De UCI wil hier vanaf en gooit zijn transferreglement dan ook deels op de schop, voor zowel mannen als vrouwen op WorldTour én pro-continentaal niveau.
Transferperiodes
De UCI werkt voortaan met ‘transferperiodes’. Het gaat om een eerste registratieperiode van 1 tot en met 15 augustus met onmiddellijke ingang, waardoor renners nog tijdens het seizoen van ploeg kunnen ruilen. De tweede registratieperiode begint op 15 oktober en eindigt op 31 december, in functie van het seizoen nadien.
Renners die niet beschikken over een lopend contract, mogen zich ook op andere dagen in het jaar registreren bij een ploeg. Dit is ook het geval voor een renner die zijn contract heeft beëindigd mét wederzijdse toestemming van zijn huidige en nieuwe werkgever.
Contractbreuk
De misschien wel belangrijkste wijziging is bestemd voor renners die onder het contract bij hun huidige ploeg willen uitkomen, maar daar geen toestemming voor krijgen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de overstap van Wout van Aert van Vérandas Willems-Crelan naar (toen nog) Jumbo-Visma en Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Visma | Lease a Bike.
De UCI kan zich voortaan opwerpen als een soort scheidsrechter en in eerste instantie beoordelen dat een eenzijdige beëindiging van een contract door een renner niet correct is verlopen. Als een renner zijn lopende overeenkomst eenzijdig verbreekt, om nadien een nieuwe verbintenis te sluiten bij een nieuwe ploeg, kan de UCI volgens de nieuwe regels boetes en zelfs schorsingen opleggen aan renners, teams en makelaars.
Fikse straffen
De internationale wielerunie kan dit alleen doen als een ‘competent authority’ (rechtbank) ook heeft geoordeeld dat de eenzijdige verbreking niet rechtsgeldig is. Mocht dit het geval zijn, dan zou de renner een schadevergoeding moeten betalen aan zijn huidige ploeg. De schadevergoeding staat dan gelijk aan het bedrag dat de renner in kwestie nog aan salaris zou ontvangen tot het contract bij de huidige ploeg afloopt, met een minimum van zes maanden salaris. Ook riskeert de coureur een schorsing van drie maanden.
Maar dat is nog niet alles: de nieuwe ploeg zal ook een boete moeten betalen, die kan oplopen tot een bedrag dat gelijk is aan drie maanden salaris bij de huidige ploeg. De nieuwe werkgever van de renner in kwestie riskeert ook een verbod van twaalf maanden om nieuwe renners te registreren. De betrokken makelaar zal tevens een boete moeten betalen (gelijk aan het salaris van één maand bij de huidige ploeg van de renner) en kan zijn UCI-licentie verliezen voor één maand.
De internationale wielerunie hoopt op deze manier een einde te maken aan de trend dat contracten niet worden gerespecteerd. Er is echter wel een belangrijke kanttekening: als een renner van team wisselt zonder zijn salaris te verhogen, mag dit soort contractbeëindiging niet als misbruik worden beschouwd en zal dit dus ook niet worden bestraft.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.