‘UCI WorldTour ook in 2017 met 18 ploegen’
dinsdag 25 oktober 2016 om 16:43

‘UCI WorldTour ook in 2017 met 18 ploegen’

Het ziet ernaar uit dat de UCI WorldTour ook in 2017 bestaat uit 18 ploegen. Het Duitse Radsport News zegt over informatie te beschikken dat de internationale wielerunie het voornemen om de hoogste klasse van de wielersport in te krimpen naar 17 teams laat varen.

Door het verdwijnen van Tinkoff en IAM Cycling komen er volgend seizoen twee nieuwe licenties vrij, terwijl er met Bora-hansgrohe (Sagan) en Bahrain-Merida (Nibali) twee nieuwe ploegen bijkomen. Een inkrimping zou ten koste kunnen gaan het Zuid-Afrikaanse Dimension Data, dat afgelopen seizoen de minste sportieve punten verzamelde.

De belangenvereniging van wielerploegen AIGCP had de UCI al gevraagd van de inkrimping af te zien. Een definitief besluit over het onderwerp wordt genomen op 9 november, wanneer het Professional Cycling Council samenkomt voor een vergadering.

RIDE Magazine
20 Reacties
25-10-2016 16:47
Precies wat ik al zei, allemaal voor l*l gediscussieerd, 1 extra zak geld is 1 extra zak geld dus gewoon 1 extra WT team. Nog eerder dan het sportieve aspect zijn deze zakken geld hetgeen dat gaat leiden tot kleinere ploegen (bijvangst) want meer WT - teams aan de start overal terwijl de zak geld om mee te doen hetzelfde blijft betekent meer zakken geld met een mooi sportief lulverhaal als reden erachter, slimme lui.
25-10-2016 16:54
Lijkt mij ook de juiste oplossing
25-10-2016 16:55
Surprise surprise. Dit was te verwachten, eigenlijk zegt RV het precies zoals het is^^.

Ik vind het niet erg overigens, Dimension Data eruit zou toch een verlies zijn voor de WT.
25-10-2016 16:58
Een ploeg als DDD met een renners als Cav', Cummings en Boasson Hagen kan natuurlijk niet degraderen (en terecht). Vraag me wel af hoe het was gegaan bij een ploeg als Giant of Cannondale.
25-10-2016 17:00
Eerder gezegd met een ploeg met Dimension Data als sponsor kunnen ze er niet uit gooien. Heeft niks met de renners te maken
25-10-2016 17:01
Het nieuws dat je wist dat zou komen
25-10-2016 17:01
reactie op de geruchten dat purito al na de voorjaarsklassiekers zou stoppen en hij alleen gehaald zou zijn voor de punten? dan zal je natuurlijk gaan zien dat alle stoppende renners met punten zo nog ff een zak extra geld op kunnen halen.
25-10-2016 17:01
Viel te verwachten maar hoe zal de ASO hier op reageren? Zij wilden volgens mij vooral meer ruimte voor eigen wildcards en daarmee meer invloed op het deelnemersveld.
25-10-2016 17:17
@hermannmg

Denk jij dat ze Giant, met Matthews, Dumoulin en Barguil zo makkelijk zouden laten degraderen dan?

In ieder geval een goede keuze mijns inziens om gewoon met 18 verder te gaan.
25-10-2016 17:28
Ik denk dat mensen met een tikkeltje OCD die 17 al moeilijk aan konden.
25-10-2016 17:59
Zo'n besluit dan wel nemen in combinatie met een beslissing over het verminderen van het aantal renners per ploeg naar 6 of 7 voor de WT wedstrijden. Gemiste kans dit weer. UCI wil niet hervormen.
25-10-2016 18:53
Jammer. Die zandbakploeg geen gratis WT licentie geven leek me de beste oplossing.
25-10-2016 18:59
'Die zandbakploeg geen gratis WT licentie geven'

Ook als er maar 10 ploegen die 'status' zouden krijgen zaten zij daar al bij hoor, geen illusies.
25-10-2016 19:21
UCI maakt zichzelf wel volledig belachelijk als ze echt op hun beslissing terugkomen. Daarnaast is het uitstel van executie of ze moeten ook hun uitgangspunt om in 2018 met 16 ploegen en een promotie degradatie regeling te werken loslaten.
25-10-2016 19:28
'maakt zichzelf wel volledig belachelijk'

Na Qatar is dit feitelijk onmogelijk, alles kan dus.
25-10-2016 20:00
Is toch gewoon de beste beslissing
25-10-2016 21:19
Ben benieuwd wat de grote rondes daarvan vinden. Volgens mij wilden zij toch 17 ploegen? Voor meer wild cards?
25-10-2016 22:13
zoals Coppi aangeeft, 1 renner minder per ploeg, komt iedereen goed uit, (beetje) minder controle, 5 a 6 PC teams gelukkig, opgelost...
25-10-2016 23:15
Logisch besluit. Net zo logisch als het gemekker erover op wf.
26-10-2016 11:48
Consequent beleid van de UCI, maar dat is logisch aldus een ander orakel

Om te reageren moet je ingelogd zijn.