UCI zet zware straffen op ‘mechanische doping’
De UCI heeft zware straffen ingesteld op het gebruik van mechanische doping in het wielerpeloton. Zo kunnen naast renners, ook ploegen voor een bepaalde periode geschorst worden. Ook staan er zware geldboetes te wachten als ’technische fraude’ ontdekt wordt.
Dit schrijft CyclingNews. Renners die betrapt worden op deze technologische fraude zullen gediskwalificeerd worden in de koers in kwestie. Zij zullen voor minimaal zes maanden geschorst worden en kunnen een geldboete verwachten tussen de 20.000 en 200.000 Zwitserse Franken.
Bij dopinggevallen worden enkel de renners gestraft. Bij de mechanische doping zal ook de ploeg een sanctie opgelegd krijgen. Volgens artikel 12.1.013 wordt de gehele ploeg ook uit koers genomen in de koers in kwestie en volgt een schorsing van minimaal zes maanden. Daarnaast hangt hen een boete boven het hoofd van tussen de 100.000 en 1 miljoen Zwitserse Franken.
Brian Cookson vertelde aan het Spaanse AS dat de wielerunie deze kwestie zeer serieus neemt. “De UCI neemt het onderwerp technologische doping, zoals het gebruik van verborgen motortjes, zeer serieus. Het rapport van de CIRC bevestigde de noodzaak om doortastend op te treden”, zegt de voorzitter van de UCI.
Na Milaan-San Remo onderzocht de UCI 36 fietsen op mechanische doping. Ze bekeken niet alleen tweewielers die gebruikt waren tijdens de race, maar haalden ook fietsen uit vrachtwagens van de ploegen. Ook in Parijs-Nice werden fietsen onder de loep genomen, maar er werd niks gevonden.
@stelvio: of het indianenverhalen zijn of niet, technologisch is het makkelijk te doen, dus je kan het beter alvast vastleggen. Dan sta je eerste keer niet met je muil vol tanden
@Zjoske: daar heb je een punt. moeilijker vast te leggen wat te lang is jammer genoeg... maar het is iets waar je naar kan kijken
achter de feiten aanlopen...
Net zo met doping, nieuwe medicatie word aan de lopende band ontwikkeld, en het is geen standaard norm om te testen of het menselijke prestaties bevorderd. Daar blijf je dus altijd in het duister tasten in het begin.
De UCI neemt het onderwerp technologische doping, zoals het gebruik van verborgen motortjes, zeer serieus.
Zoals? Wat voor opties zijn er nog meer dan?
Tuurlijk wel, ploegen en renners beginnen altijd gelijk met arbeidswetten en dergelijke de dreigen als de UCI wat wil, maar technisch gezien hebben ze binnen iedere arbeidswetgeving geen poot om op te staan; je hebt geen "europees recht" op deelname aan wedstrijden.
De UCI mag inderdaad niet je ploeg ontbinden of opheffen. Maar ze mogen iedere ploeg wel een licentie afnemen of schorsen mbt wedstrijddeelname. Zolang er maar precedent is binnen de regels van de organisatie.
http://www.tourdefrance-2015.com/tour2015-nieuws/reden-hesjedal-en-cancellara-met-een-motortje-hun-racefiets/
Aan die val van hesjdal is niks verdachts, als je valt dan blijft je wiel draaien en als die dan goed op de weg valt kan die gwn d9ro blijven draaien zoals bij hem toen
;-
ik snap wat je bedoelt, maar dit is wel extreem hoor. Een fiets die uit zichzelf weer 'verder gaat' met de weerstand van het asfalt. Naar mijn idee moet het wiel stoppen met draaien bij contact met het asfalt en niet, zoals hier, de fiets meenemen. Maar goed allemaal speculaties ;-)
edit: motortje zit in trapas en de pedalen liggen stil dus zou niet moeten kunnen eigenlijk, wellicht dat je toch gelijk hebt.
Dat is in ieder sport het verschil. Het verschil tussen prof en amateur is hoeveel arbeid, inzet en geld je eraan besteed tussen je 14e en 18e levensjaar (extreme talenten uitgezonderd). Als je eenmaal binnen bent (in het profwereldje), ben je (voorgoed) binnen. En of het dan uiteindelijk continentaal of world-tour wordt, dat hangt af van je talent.
Die mogelijke dopeur(s) zal/zullen het vervolgens wel erg lastig krijgen ooit nog normaal terug te keren in de wielerwereld als je zoiets hebt geflikt. Dat is natuurlijk ook zo met 'regulier doping', maar nu benadeel je direct vele teamgenoten, ipv indirect, doordat je ze een half jaar hun baan afpakt.
Petros - 29 april 2015 om 17:07
Het is ook niet zo dat je zo’n ‘mechanische doping’ makkelijk kan maskeren met een of ander, niet of nauwelijks, te detecteren middeltje, zoals met ‘reguliere doping’ het geval is
Een fietswissel lijkt me een bijzonder effectief maskeringsmiddel.