UCI zet zware straffen op ‘mechanische doping’
De UCI heeft zware straffen ingesteld op het gebruik van mechanische doping in het wielerpeloton. Zo kunnen naast renners, ook ploegen voor een bepaalde periode geschorst worden. Ook staan er zware geldboetes te wachten als ’technische fraude’ ontdekt wordt.
Dit schrijft CyclingNews. Renners die betrapt worden op deze technologische fraude zullen gediskwalificeerd worden in de koers in kwestie. Zij zullen voor minimaal zes maanden geschorst worden en kunnen een geldboete verwachten tussen de 20.000 en 200.000 Zwitserse Franken.
Bij dopinggevallen worden enkel de renners gestraft. Bij de mechanische doping zal ook de ploeg een sanctie opgelegd krijgen. Volgens artikel 12.1.013 wordt de gehele ploeg ook uit koers genomen in de koers in kwestie en volgt een schorsing van minimaal zes maanden. Daarnaast hangt hen een boete boven het hoofd van tussen de 100.000 en 1 miljoen Zwitserse Franken.
Brian Cookson vertelde aan het Spaanse AS dat de wielerunie deze kwestie zeer serieus neemt. “De UCI neemt het onderwerp technologische doping, zoals het gebruik van verborgen motortjes, zeer serieus. Het rapport van de CIRC bevestigde de noodzaak om doortastend op te treden”, zegt de voorzitter van de UCI.
Na Milaan-San Remo onderzocht de UCI 36 fietsen op mechanische doping. Ze bekeken niet alleen tweewielers die gebruikt waren tijdens de race, maar haalden ook fietsen uit vrachtwagens van de ploegen. Ook in Parijs-Nice werden fietsen onder de loep genomen, maar er werd niks gevonden.
Er zullen meerdere wielrenners met een motortje zijn geweest. Sluit ook niet uit dat ze wel eens iets hebben gevonden hier en daar en dat dit onder de radar is gehouden gewaarschuwd ivm het ontbreken van een strafmaat. Half jaar schorsing is een lachertje. Cookson weer in zijn blote billen dadelijk want een hele ploeg kun je rechtelijk gezien niet schorsen
wat voor vraagtekens?
tijd voor een forumtopic "het topic der verdachte fietsen"
Op het veelbesproken filmpje van de muur zelf vond ik nooit zoveel opvallends te zien, maar kort daarna verscheen dit filmpje.. en ik persoonlijk had zoiets nog niet eerder gezien. Misschien weten de betere wielrenners op WF of dit wel eens gebeurt?
Cancellara had overigens eerder die Ronde van fiets moeten wisselen en zou hier zijn eerste fiets weer mee terug gekregen hebben. Maar in de Ronde, is er voor kopman Cancellara dan niet gewoon een identiek (afgestelde) racefiets op het dak van de ploegwagen?
Roept bij mij wel wat vragen op.
Volgens mij heeft dat moment enkel vragen opgeroepen bij de die-hard Boonen fans die het pijn doet dat er een renner is die op dat moment zoveel beter was.
Nee, serieus ik vind er niks van.. heb er helemaal geen mening over. Maar als ik het een bij het ander optel dan snap ik echt wel waar de verhalen vandaan komen. Dat is het punt dat ik wilde maken.
Maar nogmaals, ervaren wielrenners: komt dit vaker voor? Een geplande fietswissel?
Ik heb wel eens begrepen dat men water inbevroren vorm dus ijs inframe had. Met een beetje warmrijden werd de fiets lichter. Of was dat een broodjecaap verhaal.
Om met zo'n motortje als wielrenner echt profijt te hebben moet je er toch wel een flinke accu opzetten. Een normale elektrische fiets heeft al een accu ongeveer zo groot als een bagagedrager.
Dat verstop je dus niet zomaar. Fatsoenlijke registratie en controle van fietsen en je bent klaar. Enige optie is om tijdens de koers langs de kant fiets te wisselen die niet van ploegleiderswagen komt en die vlak voor de finish ook weer weg te moffelen.