vrijdag 24 augustus 2018 om 10:22
UEC vraagt aandacht voor hoog aantal gebroken ruggenwervels door ‘oortjes’
De European Cycling Union (UEC) vraagt aandacht voor het hoge aantal gebroken ruggenwervels in het wielerpeloton. Volgens voorzitter Rocco Cattaneo is het een probleem waar iets aan moet worden gedaan.
Alleen al dit seizoen raakten Vincenzo Nibali, Matteo Trentin, Tony Martin, Pierre Latour en Mikel Landa betrokken bij een val waarbij ze een breuk in een ruggenwervel opliepen. In La Gazzetta dello Sport reageert Cattaneo op een artikel over dit onderwerp: “Het artikel beschrijft dat de radio-kastjes op de rug een mogelijk gevaar zijn voor wielrenners bij valpartijen. Met name voor de ruggenwervels, want rond die plek zitten de kastjes. Het is een kritieke onderwerp waar we iets mee moeten doen, voordat het een noodzaak wordt.”
De UEC is niet van plan om de oortjes toe te staan op het EK. “Sinds het eerste EK wielrennen in 2016 hebben wij nooit radiocommunicatie toegestaan en door de gevolgen van enkele valpartijen in de laatste weken zijn we nog meer overtuigd van die keuze.”
Ben het er overigens mee eens, daarom doe ik zelf tijdens training/koers ook altijd regenjasje/eten/zacht spul in m'n middelste zakje. Hou m'n rug liever heel.
Is het niet mogelijk om de communicatie in de wattagemeter of kilometerteller te verwerken? Klein draadloos oortje in en je bent van het gezeik af.
Zet me aan het denken, wellicht is de zender op de rug zo groot omdat deze met een satelliet communiceert?
Ik zie nu ook al genoeg renners van fietscomputer wisselen bij een fietswissel. En anders is het een kwestie van of verder rijden zonder communicatie, of de mechanieker geeft de fietscomputer op een later moment af bij de renner.
Zodra je het kastje integreert met de fietscomputer dan kan hij toch nog steeds eventueel met de satteliet communiceren mocht dit het geval zijn? Volgens mij communiceert het kastje niet met de satteliet, maar met de volgwagen (= zender). De zonder en ontvanger zijn daarom over het algemeen slechts enkele kilometers van elkaar verwijderd. Misschien meer ietse van een walkie-talkie met een soort van radiosignaal? Maar dit is een aanname, nooit echt wat over gehoord of gelezen.
Het probleem met te veel verbindingen (bluetooth) moet toch met de moderne techniek eenvoudig te verhelpen zijn.
On: had me idd al eerder afgevraagd hoe dat met die kastjes gaat bij valpartijen. Ik doe zelf nooit iets hards in m'n rugzakken. Tuurlijk is er een technische oplossing. Bluetooth zou toch wel 200 signalen uit elkaar moeten kunnen houden?