UEC vraagt aandacht voor hoog aantal gebroken ruggenwervels door ‘oortjes’
vrijdag 24 augustus 2018 om 10:22

UEC vraagt aandacht voor hoog aantal gebroken ruggenwervels door ‘oortjes’

De European Cycling Union (UEC) vraagt aandacht voor het hoge aantal gebroken ruggenwervels in het wielerpeloton. Volgens voorzitter Rocco Cattaneo is het een probleem waar iets aan moet worden gedaan.

Alleen al dit seizoen raakten Vincenzo Nibali, Matteo Trentin, Tony Martin, Pierre Latour en Mikel Landa betrokken bij een val waarbij ze een breuk in een ruggenwervel opliepen. In La Gazzetta dello Sport reageert Cattaneo op een artikel over dit onderwerp: “Het artikel beschrijft dat de radio-kastjes op de rug een mogelijk gevaar zijn voor wielrenners bij valpartijen. Met name voor de ruggenwervels, want rond die plek zitten de kastjes. Het is een kritieke onderwerp waar we iets mee moeten doen, voordat het een noodzaak wordt.”

De UEC is niet van plan om de oortjes toe te staan op het EK. “Sinds het eerste EK wielrennen in 2016 hebben wij nooit radiocommunicatie toegestaan en door de gevolgen van enkele valpartijen in de laatste weken zijn we nog meer overtuigd van die keuze.”

RIDE Magazine
12 Reacties
24-08-2018 10:28
Kunnen die kastjes dan niet op een andere plek van het lichaam geplaatst worden? Of anders ontworpen, zodat ze dunner worden?
24-08-2018 10:41
Het verbaast mij altijd dat ze nog zo groot zijn, terwijl je met smartphones hetzelfde kan en die zijn nog geeneens de helft van de grootte, en belangrijker, een heel stuk dunner.

Ben het er overigens mee eens, daarom doe ik zelf tijdens training/koers ook altijd regenjasje/eten/zacht spul in m'n middelste zakje. Hou m'n rug liever heel.
24-08-2018 10:47
Dit is nou een goed voorbeeld van daadwerkelijk wielrennen veiliger maken.
24-08-2018 10:51
Dan zouden de wervelbreuken dus ook allemaal praktisch op dezelfde wervel zitten? Lijkt me vrij makkelijk te onderzoeken.
Is het niet mogelijk om de communicatie in de wattagemeter of kilometerteller te verwerken? Klein draadloos oortje in en je bent van het gezeik af.
    24-08-2018 10:58
    Meer gedoe bij de fietswissel dan maar kan absoluut, mijn garmin communiceert bijvoorbeeld real-live segmenten via bluetooth naar mijn telefoon en die via 4G naar de database van Strava. Moet je wel overal netwerk hebben. Wat in de bergen (of de woestijn van Quatar) dan soms weer niet is.
    Zet me aan het denken, wellicht is de zender op de rug zo groot omdat deze met een satelliet communiceert?
24-08-2018 11:00
@Secondant dat klinkt als een goed idee, het enige probleem zou kunnen zijn dat in het peloton de bluetooth connecties met elkaar gaan interfereren. Ander probleem is natuurlijk dat met een fietswissel je de communicatie verliest maar dat zou met een stukje software kunnen worden opgelost waarbij het MAC-adres van de koptelefoon de renner aanmeldt en zo identificeert.
24-08-2018 11:25
@arjando, @elrio,
Ik zie nu ook al genoeg renners van fietscomputer wisselen bij een fietswissel. En anders is het een kwestie van of verder rijden zonder communicatie, of de mechanieker geeft de fietscomputer op een later moment af bij de renner.

Zodra je het kastje integreert met de fietscomputer dan kan hij toch nog steeds eventueel met de satteliet communiceren mocht dit het geval zijn? Volgens mij communiceert het kastje niet met de satteliet, maar met de volgwagen (= zender). De zonder en ontvanger zijn daarom over het algemeen slechts enkele kilometers van elkaar verwijderd. Misschien meer ietse van een walkie-talkie met een soort van radiosignaal? Maar dit is een aanname, nooit echt wat over gehoord of gelezen.

Het probleem met te veel verbindingen (bluetooth) moet toch met de moderne techniek eenvoudig te verhelpen zijn.
    24-08-2018 11:50
    Ja te veel verbindingen lijkt me het probleem niet. Nu is het ook niet zo dat als ik via bluetooth mijn carkit aanstuur dat ik die van de buurman in de file krijg o.i.d.
24-08-2018 11:35
TLJ heeft vorig jaar meen ik een nieuw communicatiemiddel heeft getest: bonx. Maar wat de status daar van is weet ik niet. Timo Roosen was er best enthousiast over.
24-08-2018 12:27
Altijd al vreemd gevonden. Maar ook wel eens een wielrenner horen zeggen dat op dat kastje vallen geen verschil maakt, gek genoeg.
24-08-2018 13:30
Bizar ouderwets inderdaad, zo'n koelkast op je rug. Ze lijken ook steeds groter te worden.
24-08-2018 13:40
Ik verwacht dat de UCI dit oppikt en voorstelt de ruggegraat bij alle renners te verwijderen. Bij de directie is dat al gedaan en die zijn er erg tevreden over.

On: had me idd al eerder afgevraagd hoe dat met die kastjes gaat bij valpartijen. Ik doe zelf nooit iets hards in m'n rugzakken. Tuurlijk is er een technische oplossing. Bluetooth zou toch wel 200 signalen uit elkaar moeten kunnen houden?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.