Unibet Tietema Rockets naar Parijs-Roubaix: “Mogen niet meer meedoen enkel om in vroege vlucht te zitten”
Interview Parijs-Roubaix krijgt dit jaar een extra Nederlands tintje. Hoewel Unibet Tietema Rockets sinds dit jaar officieel op een Franse licentie rijdt, is de basis natuurlijk nog wel steeds Nederlands. Voor het ProTeam betekent de wildcard voor De Hel van het Noorden hun eerste monument, net als voor alle renners die gaan starten. “Na de Amstel Gold Race van vorig jaar is dit weer de volgende stap”, vertelt Bas Tietema in gesprek met WielerFlits. Een cobble… eh milestone weer, dus.
Wedstrijdorganisatie ASO is een beetje chauvinisme niet vreemd. Jaarlijks kunnen Franse ProTeams rekenen op wildcards voor de nodige WorldTour-wedstrijden. Maar met vier WorldTeams in Frankrijk en enkel TotalEnergies op het tweede niveau, speelde Unibet Tietema Rockets er afgelopen winter slim op in om op een Franse licentie te gaan rijden. Voor hun hoofdsponsor Unibet – moederbedrijf Kindred Group werd overgekocht door de Franse loterij Francaise des Jeux – een belangrijke stap, maar ook voor de sportieve ambities van de ploeg. Eigenaren Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel willen naar de Tour de France.
“Dat we nu op een Franse licentie rijden, kan meespelen in het verkrijgen van deze wildcard voor Parijs-Roubaix”, denkt Tietema daar zelf over. “Maar ik vermoed wel dat de ASO goed heeft gekeken naar wat bij ons en onze groei past. Parijs-Nice zullen we niet snel rijden. Maar Roubaix is wel de wedstrijd die het dichtst bij het potentieel van onze rennersgroep ligt. De afgelopen periode hebben we veel tijd doorgebracht in het hele Franse wielerecosysteem. Dat heeft zeker meegespeeld in deze keuze, maar ook het inzicht wat ze hebben gehad in de kwaliteiten van onze ploeg. Wij zijn een snel opkomend team. Het is daarom moeilijk in te schatten waar wij staan.”
De vroege vlucht is niet goed genoeg meer
Dat komt volgens Tietema omdat zijn ploeg geen basis of track record heeft staan van de laatste jaren, zoals een ploeg als Tudor Pro Cycling dat bijvoorbeeld wel heeft. Hij denkt dat het daarom voor organisaties moeilijk in te schatten is hoe zijn team er volgend jaar voor staat of daar een goed beeld over te vormen. Dat wil hij komend jaar in de koersen bewijzen. “Als je het aan mij vraagt, vind ik dat wij in Parijs-Roubaix moeten meedoen in de finale. De Amstel was vorig jaar leuk, het was oké. Iedereen gefinisht. Maar als we roepen dat we naar de Tour willen, naar dat niveau, dan moet je in dit soort wedstrijden finales kunnen rijden. Echt meedoen voor de top-20.”
Dat betekent dus meestrijden tot diep in de finale. “We mogen niet meer meedoen om enkel mee te zitten in de kopgroep van een WorldTour-koers. Nu is Roubaix dan weer niet helemaal het goede voorbeeld, want dat is misschien wel dé wedstrijd bij uitstek waar de vroege vlucht een van de meest kansrijke posities is om een resultaat te rijden. Maar met onze doelen op de lange termijn, moeten we in dit soort wedstrijden gaan meedoen. Kijk, winnen of podium rijden in een monument is nog een totaal ander iets. Maar in Roubaix – en ook Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne – is leuk meerijden of aanvallend koersen niet goed genoeg meer.”
Lange lijst met kanshebbers
Dat komt omdat Unibet Tietema Rockets aan het eind van het jaar in de top-30 van de UCI Ranking moet staan, willen ze kans blijven maken op wildcards voor Worldtour-rittenkoersen. De vraag is alleen: wie van hun renners is in staat om finale te rijden in de Hel van het Noorden? “We hebben een aantal jongens met een cross-achtergrond, die het vorig jaar ook in de GP de Denain goed hebben gedaan. Zij staan op een longlist. Denk aan Tomáš Kopecký, die ook heeft uitgesproken dat het een droom zou zijn om dit Monument te rijden. Lukáš Kubiš reed vorig jaar ook een sterk EK, al ging dat wel over compleet andere kasseien. Hij zou dat ook goed kunnen.”
“Dan hebben we ook nog Axel Huens, die uit die streek van Roubaix komt en uitkijkt naar die wedstrijd”, gaat Tietema verder. “Er zijn veel jongens die dit goed aan zouden kunnen. Wie er nog meer op die lange lijst staan? Dat weet ik oprecht niet en dat is ook nog niet naar de renners toe gecommuniceerd. Het seizoen is ook nog niet begonnen, waardoor het nog lastig inschatten is wat het niveau is dat iedereen kan laten zien. Of Lander Loockx, Hartthijs de Vries, Joren Bloem en Jelle Johannink al potloodjes zijn? Zeker interessant. Maar je hebt ook nog de Brabantse Pijl en de wildcard van de Amstel Gold Race die we afwachten. Hoe we dat invullen, is de afweging.”
‘Mooi om nu hun droom in vervulling te laten gaan’
De wildcard voor Parijs-Roubaix geeft Tietema in ieder geval veel voldoening. “Ik heb de koers zelf gereden bij de junioren, de beloften (derde in 2014, red.) en één keer bij de profs. Die laatste was een lijdensweg. Maar ik weet wel hoe je daar naartoe leeft. Dat vind ik vooral heel mooi voor onze jongens. Voor iedereen is dit het eerste monument. Om die kans gecreëerd te hebben en dat te hebben neergezet in een korte tijd, vind ik heel bevredigend. Zij kunnen nu hun droom mogelijk maken. Dat is heel vet. Misschien gaat dit wel mijn mooiste Parijs-Roubaix ooit zijn. Je zit normaal altijd in de wedstrijd en dan krijg je weinig mee van de sfeer. Nu zal die spanning heel anders zijn.”
“En kijk ook wat het met die jongens gaat doen”, lacht hij. “De eerste keer het vélodrome binnen rijden, de eerste keer douchen daar, de eerste keer door die mensenmassa de stroken op rijden. Echt heel gaaf, hoor. Voor onze ploeg is het denk ik ook een grote stap naar een deelname in de Tour de France. Dat is natuurlijk nog veel groter en vergt nog veel meer van ons als organisatie, qua breedte in onze selectie. Zeker ook met de concurrentie om ons heen. Dat is zeker niet makkelijk. Maar als we in dit soort wedstrijden op dit niveau kunnen laten zien wat wij in petto hebben, kun je de ASO en het Franse wielrennen wel tonen dat wij niet zomaar een ploeg zijn.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.