Unzué hekelt leiderstruien en nationale shirts
Eusebio Unzué is niet blij met leiderstruien en landentricots na het winnen van een nationale titel. “We moeten de belangen van ons merk verdedigen”, vertelt de ploegleider van Movistar aan Ciclo21. “Het winnen van het Spaans kampioenschap is een straf voor de sponsor.”
Veel wielerfans vinden het onbegrijpelijk dat er op het shirt van Alejandro Valverde slechts aan een paar kleine details valt op te merken dat hij de Spaanse kampioen is. “Iedereen denkt dat we de trui niet willen dragen. Ik vind het prachtig om het Spaans kampioenschap te winnen. Maar laat er geen twijfel over bestaan dat we leven in een tijd waarin we de belangen van diegene die ons betaalt moeten behartigen. Het winnen van een nationaal kampioenschap is een straf voor een sponsor, omdat je er een jaar lang aan vast zit. Ik ben niet tegen de traditie van het dragen van zo’n nationale trui, maar het is toch iets waar de verschillende bonden eens over na moeten denken. Wij proberen te laten zien dat Alejandro de Spaanse kampioen is, maar dat hij ook nog altijd te herkennen is als Movistar-renner. Ik begrijp de kritiek van de fans, maar zo is het wel.”
Straf voor sponsor
“Begrijp me niet verkeerd”, gaat Unzué verder. “We zijn erg trots dat de Spaanse kampioen in onze ploeg rijdt. Ik zou echter hetzelfde doen als een renner van ons wereldkampioen zou worden. De regenboogtrui is een soort vergiftigd geschenk, omdat het aan bepaalde regels moet voldoen. Krijg je de wereldkampioen in de ploeg, dan moeten alle kleuren van de sponsor daarvoor wijken. Dat is de realiteit. We leven op dit moment in een sport waarin we financieel heel afhankelijk zijn van sponsoren. Er is geen andere geldbron om te overleven. Daarom zijn leiderstrui en nationale outfits in het wielrennen een straf. Als je een etappe wint en je de leiderstrui krijgt omgehangen, verdwijnt de sponsor ook al snel naar een heel klein vakje op die trui. Ik zou enorm blij zijn wanneer ik ooit de gele trui naar Parijs mag brengen. Maar dan pak ik hem het liefste pas op de slotdag.”
Misschien ben ik een te romantische wielervolger, maar een kampioenoutfit hoort all the way te gaan. Dat hebben ze bij FDJ wel begrepen.
Dat je nog iets van de originele sponsorkleuren terug wil zien snap ik, maar het verdwijnen van kampioenstruien zou ik erg jammer vinden.
De trui van Sagan bij Cannondale en die lullige streepjes en nu die bandjes van Valverde vind ik echt enorm sneu.
1. Beter herkenbaar in een groot peloton
2. Meer aandacht voor-tijdens-na de koers
3. Niks leukers voor een sponsor dan een kampioen, daar kan je qua marketing lekker mee los
Vind de kampioenspakjes prachtig, zou zonde zijn als die verdwijnen.
ON: wat een malloot.
Ploegen kunnen beter goed opletten dat ze geen 'universeel' shirt ontwerpen.. vanuit de helikopter kun je nauwelijks zien of het Katusha, Lotto-Soudal, BMC of Androni is dit jaar; dat opgaan in de massa lijkt me veel kwalijker voor de sponsor...