USA Pro Challenge gaat niet door dit jaar
foto: Optum (archief)
vrijdag 12 februari 2016 om 22:20

USA Pro Challenge gaat niet door dit jaar

De USA Pro Challenge wordt dit jaar niet verreden. De Amerikaanse 2.HC-rittenkoers, ook wel de Tour of Colorado, heeft geen investeerder of naamsponsor kunnen vinden om de wedstrijd door te laten gaan.

Te kort dag
Na de voorbije editie vertrokken de grote investeerders, Rick en Richard Schaden. De organisatie kon vervolgens geen nieuwe geldschieter vinden om de rittenkoers door Colorado overeind te houden. “De timing, in combinatie met het werk dat nodig is, is te kort om het evenement door te laten gaan en de doelstellingen van de betrokkenen te halen”, vertelt CEO Shawn Hunter in een verklaring.

Richten op 2017
“In plaats daarvan richten wij ons op 2017 om deze iconische race weer te organiseren”, zegt Hunter. Hij wist nog wel enkele rijke mannen uit Colorado warm te maken voor het redden van de koers, maar dat mocht niet baten. America’s Race werd in 2011 in het leven geroepen. Dit seizoen stond de wedstrijd van 15 tot en met 21 augustus op de kalender.

Rohan Dennis is de laatste winnaar van de USA Pro Challenge. Hij volgde Levi Leipheimer (2011), Christian Vande Velde (2012) en Tejay van Garderen (2013 en 2014) op als eindlaureaat.

RIDE Magazine
17 Reacties
12-02-2016 22:26
In de kou laten staan klinkt wel heel negatief. Is hier niet gewoon sprake van een beeindigd contract wat niet verlengd is? Of is er meer aan de hand?

Edit redactie: We hebben het iets aangepast
12-02-2016 23:33
Jammer want ik vind dit toch altijd een leuke koers. daarnaast zegt het ook iets over de toekomst van het wielrennen in Amerika. The VS als groeimarkt voor het wielrennen kent ook zijn obstakels vooral als het om investeerders gaat.
12-02-2016 23:39
Damn. Hiervoor heb ik het zilverpakketmet eurosport 2 anderhalf jaar terug voor aangeschaft. Mooie koers. Erg jammer.
13-02-2016 08:37
En wat vindt/doet de UCI?
13-02-2016 10:12
@Lalsacien
Wat moet de UCI doen dan?? Zelf betalen??
Wel erg jammer dat niet doorgaat, prachtige omgeving daar
13-02-2016 10:12
De koers maakt 2 miljoen dollar verlies per jaar. Dat gaat natuurlijk niet lang. Niet als je geen andere koersen hebt om wel winst mee te maken (zoals de door sommigen verfoeide koersen in de oliestaten). Dit is wel echt een zorgelijke ontwikkeling, dat bijna alle koersen tegenwoordig verlies maken. Er moet meer geld naar de organisatoren toe. Misschien maar gewoon geld van de ploegen, de salarissen zijn de afgelopen 5 jaar verveelvoudigd. Blijkbaar hebben de ploegen budget voldoende.
13-02-2016 10:47
Als je ziet hoeveel miljoenen naar de presidentsverkiezingen en voorverkiezingen gaat..
Een sportland als de VS kan niet eens hun 2e grootste wielerwedstrijd laten doorgaan.
13-02-2016 10:57
En weer een koers naar de filistijnen. Het businessmodel werkt gewoon niet meer.
13-02-2016 11:07
In de jaren 70 / 80 waren er ook pogingen om daar goede profwedstrijden te rijden , Bert Oosterbosch heeft daar nog is de Ronde van Amerika gewonnen . Van 1975 tot en met 1988 was er de Coors Classic met winnaars als Shapiro , Lemond , Hinault ( met dank aan Wiki ) ook helaas moeten stoppen .
Over 10 jaar zullen we moeten vaststellen dat het goede (prof)wielrennen gewoon een Europese sport is , waar van tijd tot tijd mensen van andere werelddelen goed mee kunnen komen en de top halen. Down Under mag van mij nog , maar graag geen zandbak koersen meer , of niet een bezoekje bij een oude muur in China , lekker gewoon dicht bij huis , dus ook geen last meer van jetlag .
13-02-2016 11:07
@covadonga: het businessmodel van deze 5 jaar oude koers heeft nooit gewerkt, totaal verlies van 20 miljoen...

Er moet gewoon meer geld van de ploegen, via de UCI, naar de koersen. Ploegen vinden veel makkelijker sponsors dan koersen. En dat renners als Nibali, Contador, Froome en Sagan ondertussen aan de 3/4 miljoen per jaar zitten terwijl de ene na de andere koers failliet gaat is gewoon belachelijk.
13-02-2016 11:09
@UrbanSteel: die zandbakkoersen zijn gewoon noodzaak, dat blijkt toch juist uit dit bericht... Ik snap mensen die alle koersen failliet willen laten gaan uit het principe 'we koersen niet in de zandbak' echt niet. Hebben die echt zo'n hekel aan wielrennen?
13-02-2016 11:19
Ben er niet rouwig om, een van de meest saaie races ooit.
13-02-2016 11:35
@Hakkie2

Ik geef misschien veel meer om het wielrennen dan jij ooit zal kunnen vermoeden , omdat ik tegen die zandbakkoersen ( Speeltjes van de oliesjeiks ) ben zou ik een hekel aan het wielrennen hebben ? Die koers in de US was er pas 5 jaar dus geen historische waarde. Daar in die zandbakken willen ze nu ventilators gaan zetten voor het WK, maar jij vindt dat O.K. , jij vindt het goed dat op hun tenen getrapte sjeiks de dienst uitmaken als we niet netjes buigen voor hen. Bij die zandbakkoersen komt geen hond kijken en op heel het Arabisch schiereiland is nog geen fatsoenlijke wielrenner te vinden , maar toch wil jij daar koersen , net zoals jij het geweldig vindt in Afrika daar verdienen ze volgens jou ook een WT wedstrijd.
13-02-2016 11:39
@UrbanSteel: je hebt door dat de zandbakkoersen nodig zijn om wedstrijden als Parijs-Roubaix te financiëren? Of mag die koers ook weg, alles om koersen in de zandbak te voorkomen?

Dat bedoel ik met niet geven om wielrennen. Die miljoenen van de oliestaten houden op dit moment een heleboel koersen in leven die ik niet zou willen missen.
13-02-2016 11:40
@aeroventiel ik vind dat de uci een klimaat moet scheppen waarin kleinere koersen aantrekkelijk blijven/worden.
13-02-2016 11:46
@Hakkie2

De ASO maakt zoveel winst dat Parijs - Roubaix nooit zal verdwijnen. Ze hebben met Parijs - Dakar ook nog een mooie bijverdienste.
14-02-2016 09:36
Het probleem is dat - zowel ploegen als koersen - in toenemende mate gefinancierd worden door vermogende individuen die de sport als 'speeltje' zien. Daarmee vervreemdt de sport zich van de basis, de fans. Op korte termijn levert het geld op (vooral in de vorm van extra salaris voor de toppers), op lange termijn helpt het de sport om zeep.
De sport zou een business model moeten vinden waarin er voor alle betrokken partijen (organisatoren, ploegen, sponsors, renners) een financieel gezonde situatie ontstaat. Als volgende stap zouden er maatregelen moeten komen om vermogende individuen uit dat business model te weren. Daar zou de UCI zich op moeten richten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.