Valverde weet van geen ophouden: “Wil door tot Spelen van Tokio”
Alejandro Valverde mag dan een contract hebben bij Movistar tot en met 2019, de Spanjaard is niet van plan om zijn fiets tegen die tijd aan de wilgen te hangen. De 37-jarige renner heeft namelijk als doel gesteld om een jaar later deel te nemen aan de Olympische Spelen van Tokio.
In een interview met El Mundo Deportivo laat Valverde weten oren te hebben naar een vijfde(!) Olympische Spelen. “Ik wil graag door tot mijn 40e en opnieuw de Spelen meemaken. Op dit moment heb ik echter een contract tot en met 2019 bij Movistar”, houdt El Imbatido nog een kleine slag om de arm.
De Murciaan maakte in 2004 zijn debuut op de Olympische Spelen. Hij reed in Athene naar een 47e plaats in de wegrit. Ook in Peking (13e), Londen (18e) en Rio de Janeiro (30e) was hij van de partij.
Mocht Valverde zijn woorden daadwerkelijk kracht bijzetten, dan zal hij tot zijn 40e te bewonderen zijn in het profpeloton. De Spanjaard ziet dit echter niet als een opgave. “Ik geniet nog altijd, zowel op training als in de wedstrijd. Het is voor mij geen opgave. Ik hou er nog altijd van om af te zien.”
Parcours Tokio gemaakt voor de klimmers
Mocht Valverde zijn huidige niveau kunnen vasthouden tot aan Tokio, dan maakt de Spanjaard een goede kans op eremetaal. Het parcours zou volgens het Engelstalige Japan Times namelijk geknipt zijn voor de klimmers. Volgens dit dagblad start de wegwedstrijd – die om en nabij de 270 kilometer zal bedragen – in Chofu, een buitenwijk van Tokio.
Via de National Route 413 fietst het peloton vervolgens naar het gebied rondom het Yamanaka-meer en de voet van Mount Fuji, de hoogste bergtop in Japan. Vervolgens zetten ze koers naar het finalecircuit, waar de aankomstlijn is getrokken op de Fuji Speedway. Dit circuit van 4,5 kilometer zal twaalf maal moeten worden afgehaspeld.
De Nederlandse bondscoach Thorwald Veneberg bevestigde in november tegenover WielerFlits dat de omloop naar de Fudji Speedway de meest waarschijnlijke is van de vijf opties die door de organisatie zijn uitgestippeld. “Voor de atleten gaat het zwaar zijn, met veel hoogtemeters. Het finalecircuit an sich is niet zo lang, zo’n vier en een halve kilometer. Een slopend racecircuit dat op en neer gaat”, aldus Veneberg.
Dat doet absoluut niets af aan het feit dat ik ontzettend veel respect voor zijn erelijst heb en voor de renner, maar zijn afwachtende koersstijl veelal hou ik niet echt van. Overigens zou het mooi zijn mocht hij de Amstel nog aan zijn erelijst toevoegen.
Jammer van de schaduw die over hem hangt uit verleden, maar veel respect voor wat de man allemaal presteert en gepresteerd heeft.
Gezien Valverde zijn berouwvolle biecht tav zijn dopinggebruik in het verleden (not) is het inderdaad logisch om aan te nemen dat hij nu zonder doping rondrijdt.
Misschien wel hoor, maar hij zal bij mij altijd een nare bijsmaak houden. Vooral dat hij tijdens zijn schorsing gewoon deel van de ploeg bleef geeft mij weinig vertrouwen.
Neemt niet weg dat hij zo verschrikkelijk goed is dat hij waarschijnlijk ook zonder extra brandstof de capaciteiten zou hebben om decennialang tot de wereldtop te horen, absolute klasbak, maar wel met een donker kantje.
Dus daar zou elke, zichzelf respecterende journalist mee moeten beginnen als ze el Injusto interviewen.
Kan ook zijn door zijn leeftijd dat zijn spiervezels inmiddels zo taai zijn dat hij nog maar 1 basisniveau heeft, dus echt pieken kan niet en echt dalen ook niet.
Ik vind hem juist steeds aanvallender koersen de laatste jaren. Vooral in de Spaanse koersen. Hij is zeker niet de meest aanvallende renner maar hij koerst ook niet alleen maar afwachtend.
Dat zou 'm in de categorie Vinokourov plaatsen, nog zo'n kampioen met een zwart randje.
Voor mij is hij met of zonder dopingverleden een held, en 1 van de redenen dat een koers wel of niet interessant is/wordt. Het is alleen jammer dat hij zoveel wint;-) anders zou het nog spannender zijn om te kijken naar een koers waarin hij meedoet.
En in mijn ogen niet te vergelijken met Vino. Die in mijn ogen echt een dopeur is, zowel als renner en als ploegleider naast de koers. Al is Valverde nu nog geen ploegleider natuurlijk hahaha
Voor mij voorlopig nog niet stoppen AV. Ik zie hem graag op het podium in Tokio, als hij niet alleen kaal is maar ook grijs.