Valverde: “Wij weten dat we wonnen op een eerlijke manier”
Foto: Sirotti (archief)
donderdag 23 maart 2017 om 10:01

Valverde: “Wij weten dat we wonnen op een eerlijke manier”

Met een zege op La Molina haalde Alejandro Valverde gisteren zijn sportieve gram. De overwinning volgde enkele uren na een controversiële beslissing van de UCI om alle renners van zijn ploeg Movistar een minuut tijdstraf te geven vanwege onreglementair gedrag tijdens de ploegentijdrit een dag eerder. Valverde kan zich niet vinden in deze beslissing. “Iedereen heeft de beelden gezien. Wij weten dat we die ploegentijdrit gewonnen hebben, op een eerlijke manier,” citeert persbureau Belga de Spanjaard.

Valverde klopte de Ier Daniel Martin, die een jaar eerder nog wist te winnen op La Molina. “Toen Martin zijn aanval plaatste, raakte ik snel op zijn wiel. Ik wist dat het moeilijk zou zijn voor hem om me te verslaan, want dit is gewoon een finish op mijn maat.” Zijn achterstand op klassementsleider Tejay van Garderen bedraagt nu 45 tellen. De Ronde van Catalonië duurt nog tot en met zondag. “Voor het klassement bekijk ik het dag per dag”, geeft Valverde aan.

De ploeg publiceerde eerder op de dag een persbericht waarin het zijn onbegrip over de opgelegde tijdstraf uit. “Het is een straf voor een overtreding die niet heeft plaatsgevonden”, stelt de ploeg. “De renner duwt zijn ploeggenoten niet, maar raakt ze met zijn rechterhand op de rug om aan te geven dat ze zijn plek in de formatie in moeten nemen. Dat heeft geen invloed op het resultaat van deze ploegentijdrit”, aldus Movistar. “We vinden het erg jammer dat de uitslag vervormd wordt door de toepassing van een regel voor iets wat niet het geval was. Dit zet een gevaarlijk precedent voor de toekomst, want elke aanraking tussen renners zal nu bestraft moeten worden.”

RIDE Magazine
36 Reacties
23-03-2017 10:04
Helemaal eens met Movistar en oneens met BMC
23-03-2017 10:16
Als het toch geen invloed heeft op het resultaat, dan hadden die aanrakingen ook niet gehoeven.
23-03-2017 10:16
Op deze manier wil je toch geen koers winnen als BMC/Van Garderen zijnde...
23-03-2017 10:16
Weinig sympathieke reactie van Movistar en Valverde. Het is beter naar eigen fouten te kijken in plaats van te gaan zeuren.
23-03-2017 10:21
Ik ben het absoluut oneens met Valverde. Die duwtjes/ aanrakingen maakten het veel makkelijker om in de rij aan te sluiten. Misschien zouden renners anders eerder lossen, of hadden ze het tempo iets lager moeten houden bij de wissels. Ik denk dus dat het Movistar sowieso de winst heeft opgeleverd. En aangezien ze dit bewust leken te doen, vind ik het zeer terecht dat hier de gehele ploeg voor gestrafd wordt. Was dit niet gebeurd dan zouden we straks iedere TTT een niet klassementsman dit zien doen bij zijn team. Niet straffen schept dus juist een vrijbrief in mijn ogen. Dus complimenten voor dit besluit van de jury!
23-03-2017 10:23
"Ik wist dat het moeilijk zou zijn voor hem om me te verslaan, want dit is gewoon een finish op mijn maat."

Dit is een tegenspreking

Verder helemaal eens met Valverde en BMC mag van mij op een bijzonder vervelend moment de gepeperde rekening (met Porte in de mongolenwaaier na plaspauze in tour oid) terugbetalen.
23-03-2017 10:30
Wat is de tegenspreking dan?
23-03-2017 10:31
@RV
Het was een finish op Valverde zijn maat, dus was het moeilijk voor Dan Martin om Valverde te verslaan. Dat is geen tegenspreking, maar de zin is wel wat krom.

Verder sta ik volledig achter Valverde en Movistar.
23-03-2017 10:33
Prima beslissing. De grens ligt bij handen thuis. Niet ergens anders.
23-03-2017 10:42
Haha, ik las gewoon verkeerd.
23-03-2017 10:44
Hoogste tijd om die regel te herzien.
Ploegentijdrit is een team prestatie, dat duwtje doet niets voor de uiteindelijke prestatie.
En inderdaad, even aanraken is een prima manier om te zeggen dat je in moet pikken.
23-03-2017 10:44
Eerlijk is in de ogen van Valverde toch al een rekbaar begrip...
23-03-2017 10:48
Iedereen die dit als duwen ziet die zou een bezoekje aan Hans Anders moeten brengen. En er is een wezenlijk verschil tussen een aanraking en een duw. Ik kan me nu al verkneukelen bij de gedachte dat Porte vreselijk genaaid gaat worden door Movistar in de Tour. Er komt een keer een koerssituatie waarbij de rekening vereffend gaat worden. En misschien zelfs wel meer dan eens.
23-03-2017 10:50
Dit is gewoon hetzelfde als een plakbidon, dus vind dit maar een belachelijke regel. Waren duwtjes van nog geen seconde en dan ook maar een drietal keer.

Vind het vooral belachelijk dat dit beslist wordt op camerabeelden, zeker aangezien Movistar de hele koers in beeld was terwijl BMC dit ook gewoon gedaan kan hebben zonder dat het in beeld was.
23-03-2017 10:51
Ach Valverde heeft al eerder aangetoond 0,0 reflectievermogen te hebben. Geweldige coureur maar verder totaal niet serieus te nemen.
23-03-2017 10:53
Ik vind het lastig oordelen. Als zoiets één of twee keer tijdens een tijdrit gebeurt om iemand er tussen te laten is de tijdwinst minimaal, maar als zoiets systematisch gebeurt levert het natuurlijk wel flink wat voordeel op.
23-03-2017 10:53
"Als het toch geen invloed heeft op het resultaat, dan hadden die aanrakingen ook niet gehoeven".

Daar gaat het toch niet om? Movistar zegt dat elkaar op de kont tikken iets anders is dan duwen en dat het daarom binnen de regels zou vallen.

Zou uiteraard véél beter zijn als er duidelijkheid komt over ongewenste handelingen.
Bidon aanpakken (waarom moet dat vanuit de auto?), reparatie aan fiets (stoppen en fiets wisselen), contact tussen renners, etc.
23-03-2017 10:54
De straf is erg zwaar, maar waarom moet aan de renners van Movistar op die manier worden aangegeven dat ze hun plaats in de formatie moeten innemen als dat blijkbaar toch geen effect op de uitslag van de ploegentijdrit heeft?
23-03-2017 10:58
Tja, dit zijn ook van die regels waarvan ik niet zo goed weet wat ze toevoegen. Maar als de regel er is dan moet die wel gehandhaafd worden.

Handaflossingen zijn net zo iets. Komt ook een paar keer per jaar weer voor. Ik vind het niet persé een probleem, maar er is afgesproken dat het niet mag. Dus handhaven die regel.
23-03-2017 11:01
Duwen, tikje, whatever, ze hebben kleine foutjes van renners hersteld door een 'verse' renner te laten voorkomen dat er mensen gelost zouden worden of verder het zuur in zouden raken, in beide gevallen een potentieel tijdverlies van >2s.
23-03-2017 11:03
Schaf gewoon die regel af. Het gaat tenslotte om een teamprestatie: wie met 5 man zoveel mogelijk weerstand kan overwinnen. Duwen doet daar niets aan af. Rojas heeft het vermogen wat die ene renner zogenaamd tekort kwam geleverd.
23-03-2017 11:14
Sport is niet eerlijk, dat weet Valverde maar al te goed. Laat hij er maar gauw zijn mond over houden.
23-03-2017 11:31
Typisch Valverde. Hij vindt dat hij altijd eerlijk heeft gekoerst. Ook toen hij Piti heette. Hoort bij de Spaanse koersmentaliteit van eerder. Niet betrapt is niet gebruikt en toch betrapt is er altijd een excuus, de ander deed het ook, het was anders dan het lijkt, het was een biefstukje, etc. Wel een winnaarsmentaliteit, dat dan weer wel.
23-03-2017 11:35
Valverde en eerlijk; geen geloofwaardige combinatie...
23-03-2017 11:41
Ik vind het eigenlijk wel een geloofwaardige combinatie en zie niet in waarom movistar zich hier niet zou mogen bezwaren. Er zijn zoveel TTs waar welk team dan ook precies hetzelfde doet. Tevens gebeurd het ook tijdens normale etappes.

Prima dat de UCI vanaf eergisteren regels strak wil gaan handhaven, dan hadden ze echter wel gisteren Cimolai eruit moeten nemen. Dus of ze leven hun regels tot op de komma na of ze accepteren dat er een verschil zit tussen duwen en een tikje om aan te geven: invoegen.

Samengevat: Of wees altijd strikt en streng met je regels of zeur niet over konttikjes die je zo vaak ziet tijdens TTTs en gewone etappes.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.