•
donderdag 19 januari 2017 om 17:15
Van Aert moet passen voor Hoogerheide
Wout van Aert kan vanwege zijn knieblessure niet deelnemen aan de laatste Wereldbeker-cross van het seizoen. In Hoogerheide zal Mathieu van der Poel dus waarschijnlijk de enige hoofdrolspeler zijn in de generale repetitie voor het WK Veldrijden een week later.
Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Rust met oog op WKEerder deze week moest de regerend wereldkampioen ook al een geplande trainingsstage annuleren. Van Aert heeft problemen met zijn knieschijf. De harde vliezen bovenop zijn knieschijf wrijven abnormaal tegen het onderliggende bot, waardoor deze blijvend beschadigd kunnen raken. “Ik wil gezien de ernst van de situatie geen risico nemen en hoop dat enkele dagen rust soelaas zullen brengen,” citeerde persbureau Belga de crosser eerder deze week. Tegenover Sporza zegt hij donderdagmiddag: “Het WK komt voorlopig niet in gevaar, maar de tijd tikt natuurlijk.”
Laten we er maar vanuit gaan dat dit klopt, dan is het wel zuur voor die jongen zo vlak voor het WK.
@Sagan=Hulk
Euh, de week is net halverwege. Die mannen gaan echt niet minder worden van 4 dagen relatieve rust (hij zal echt wel íéts gedaan hebben, zich nog steeds goed verzorgd hebben etc.).
Van der Poel had toch ook heel veel gerust in de week na de wanprestatie op de Koppenberg? Het weekend erop won hij overtuigend in Ruddervoorde.
Volgens mijn is Van Aert verder niet zo van dat soort spelletjes, ik vraag me ook altijd af wat voor zin dat heeft. Wel is het in Belgie misschien 'Not Done' om te zeggen dat je liever gaat trainen dan koersen...
@Pedalo
Dat filmpje is al ontkracht, de pedaal krijgt een zwieper waardoor het wiel even door blijft draaien. Bovendien, wat een afgang zou dat zijn, dat doe je echt nooit als je van Aert heet.
Dat gevalletje van Hesjedahl was ook heel logisch te verklaren. Ik meen collega renner Alex Rasmussen in een ander filmpje heeft voorgedaan hoe dat werkt, door een racefiets op te tillen, dan de trappers flink doordraaien zodat het wiel veel snelheid heeft, en dan de fiets met het achterwiel op de grond leggen. Dan gaat de fiets vanzelf ronddraaien en denk je misschien dat er een motortjes inzit, maar dat is eerder paranoia dan nuchter nadenken over de natuurkundige wetten.
verschil is alleen dat in die demonstratie de fiets bijna gelijk los gelaten word
hesjedal valt in een bocht, zn achterwiel raakt de grond terwijl zn voet nog vast zin in zn pedaal. Daar zie je aan zijn been dat de fiets al die kant op wil. Als zijn voet los komt gaat die fiets nog verder draaien en op het moment dat hij zijn voet uit het pedaal klikt ligt zijn fiets stil, waarna die weer begint met draaien. kijk maar op youtube (hesjedal motor)
Nu vraag ik me af of dit natuurkundig gezien kan (was echt mn slechtste vak). Want als de zijkant van een draaiend wiel, terwijl iemand nog op/aan de fiets (vast) zit, het asfalt raakt, hoe lang duurt het dan voordat het wiel stopt met draaien? want dit duurde voor mn gevoel best lang namelijk.
Het snel draaiende wiel heeft een bepaalde hoeveelheid energie in zich, die maakt dat het door wil blijven draaien. Wanneer de draaiende beweging "verstoord wordt" doordat de zijkant van het wiel de weg raakt, dan zal een lichtgewicht racefiets om zijn as gaan tollen. De weerstand van die lichte fiets om om zijn as te gaan tollen is namelijk erg klein. Zou ditzelfde gebeuren, terwijl de fiets bijvoorbeeld 100 kg zou wegen, dan zou het wiel heel snel stilstaan en nooit voldoende energie geven om een fiets van 100kg om zijn as te laten tollen. Bij Hesjedahl kan mogelijk zijn voet nog in het pedaal gezeten hebben, maar als de ronddraaiende beweging van de fiets de vergelijkbare kangt opgaat als achteruit trappen (wat ook nauwelijk weerstand oplevert) dan kan de fiets nog wel rondtollen terwijl het pedaal dan op dezelfde plaats de straat raakt. Immers het pedaal is dan in feite de as waar de fiets omheen draait, want het pedaal maakt contact met de weg na die val.
Van Aert een motortje in een wereldbekercross? Die jongen zal denk ik niet zijn hele carriere op het spel zetten voor een cross die hij op voorhand al bijna binnen had. Er zijn op wereldbekercrossen vaak gerichte en diepgaande controles, je zou al een echte oetlul moeten zijn om dit na Femke VD Driesche nog te toen.