‘Van Asbroeck volgt Vanmarcke naar Cannondale-Drapac’
foto: ASO
vrijdag 23 september 2016 om 08:47

‘Van Asbroeck volgt Vanmarcke naar Cannondale-Drapac’

Tom Van Asbroeck verlaat aan het einde van het huidige seizoen LottoNL-Jumbo. Volgens De Telegraaf verkast de Belg op voorspraak van Sep Vanmarcke naar Cannondale-Drapac. In dienst van de Nederlandse WorldTour-ploeg wist de sprinter één keer te winnen.

Desondanks kon de Belg wel rekenen op contractverlenging, weet WielerFlits. Van Asbroeck boekte zijn zege onlangs in de Tour du Poitou-Charentes. Hoewel hij net als Moreno Hofland en Dylan Groenewegen aangewezen was als afmaker van de sprinttrein, was Van Asbroeck vaak de lead-out voor de twee Nederlanders. Volgens de grootste krant van Nederland zou Vanmarcke hem echter graag meenemen, omdat Van Asbroeck tijdens de voorjaarsklassiekers goed werk verrichte voor zijn kopman.

RIDE Magazine
55 Reacties
23-09-2016 11:52
Van Asbroeck heeft misschien niet zo veel gebracht als gehoopt, maar Battaglin heeft een sterke Giro gereden, en heeft verder prima gewerkt dit jaar voor de ploeg.
23-09-2016 11:58
Tom heeft genoeg tijd verspeeld bij TLJ maar een move naar Cannondale is nu ook niet de slimste zet natuurlijk.
23-09-2016 12:00
@ Gesink fan > 'minder!, minder!, minder!' ?
23-09-2016 12:10
@shutup
Tijd verspeeld? Hij won net zoveel als bij Topsport :)

De Telegraaf weet het weer te presenteren alsof het een enorme aderlating betreft, 'een van de speerpunten van de sprinttrein'. Terwijl de ploeg waar twee echte topsprinters binnen 2 jaar zijn vertrokken uiteraard weer alle veren in de reet gestoken krijgt.
23-09-2016 12:20
@gesinkfan99
Goh, dus als iemand tegenvallend presteert is het direct een kneus?
Laat het dan maar bij je 4 reacties en ga je heil ergens anders zoeken...
23-09-2016 12:32
Welke renners zijn er voor TLJ nog haalbaar die misschien zowel in de sprinttrein kunnen als in het voorjaar belangrijk kunnen zijn? Van Hoecke en Dupont worden genoemd, zijn er nog alternatieven voor die twee?
23-09-2016 12:32
GesinkFan99: wat een onzin, bij TLJ hebben zowel van Asbroeck and Battaglin een hele andere rol dan hun voorgangers. Van Asbroeck is belangrijk geweest als leadout en heeft dat naar behoren gedaan. Hij heeft de snelheid niet om kopman te zijn en ook nooit gehad.
Battaglin heeft juist een goed seizoen gedraaid, was bijvoorbeeld heel belangrijk voor Kruijswijk. Als Kruijswijk niet was gevallen had hij de eindoverwinning te danken aan Battaglin.

Kelderfan, er gaan idd wel veel renners weg, maar er komt ook nieuw bloed in wat mischien wel goed is. Ik hoop volgend jaar vooral op het door groeien van de jonkies in het team.
23-09-2016 12:40
Als sprinter had Van Asbroeck geen waarde maar als knecht voor de klassiekers wel. Van Hoecke lijkt mij kwalitatief niet veel minder kan met een betere begeleiding misschien wel een grote stap in zijn ontwikkeling zetten.

Ik hoop dat LottoNL na het volgende jaar Van Baarle van Cannondale over probeert te nemen. Die moet namelijk naar een ploeg waar jonge talenten zich goed ontwikkelen en bij Cannondale worden de meeste talenten alleen maar minder.
23-09-2016 12:56
Opvallend die leegloop bij LottoNL_Jumbo is er minder budget voor het komende seizoen omdat alle ballen nu gericht zijn op Kruijswijk (Giro) en Groenewegen (sprinttrein)? Ik neem aan dat men nu specifiek het (mindere) budget richt op die 2. Het potentieel voor de klassiekers zal nu denk ik iets minder zijn.
23-09-2016 12:57
Dat 'bij Cannondale wordt iedereen slechter'-gelul vind ik even goed op het conto vd renners van dienst te schuiven > Ik zie duidelijk dat bijv. Slagter en Langeveld ingedut zijn maar dat iemand als v Baarle zijn best doet om beter te worden en ook jongens als Formolo, Moser en Talansky werken er hard zat aan,...
23-09-2016 13:00
Ah, dat verklaart de enigszins leugenachtige opmerking van Van Marcke toen Van Asbroeck z'n enigie sprint dit jaar won....Het zou zgn eerste keer zijndat Van Asbroeck een kans zou hebben gekregen. Beetje porren en stoken ter meerdere glorie van hemzelf.
23-09-2016 13:03
@hugenholz
Er was sowieso al minder budget maar doordat LottoNL een spaarpotje hadden konden ze de relatief dure wielrenners wiens contracten nog doorliepen betalen. Het verhoogde salaris van Kruijswijk komt geloof ik bij BrandLoyalty vandaag en dus niet zozeer uit het budget van LottoNL. Kelderman en Hofland zouden er bij LottoNL financieel op achteruit zijn gegaan. Mede omdat ze hun hoge salaris niet waard waren gezien hun prestaties. Vanmarcke kon zijn salaris waarschijnlijk wel behouden maar kon ergens anders gewoon (een stuk) meer verdienen. LottoNL is een ploeg met een relatief laag budget dus is het logisch dat bepaalde wielrenners vertrekken.

@Romāns Vainšteins
Hoe zie jij dat dan zo duidelijk van achter een computerscherm? Talansky is ook nauwelijks beter geworden trouwens. In 2012 werd hij 7e in de Vuelta en dit jaar werd hij 5e en in de tussentijd heeft hij één keer top 10 gereden in een grote ronde. Moser heeft maar twee jaar bij dit Cannondale gereden en vind ik in die tijd ook niet duidelijk veel beter geworden.
23-09-2016 13:50
Bij Cannondale en al haar voorlopers is nog niemand echt beter geworden. Thomas Dekker is daar ook nooit meer op niveau gekomen. Die had anders echt nog wel in het peloton gereden in plaats van wat spelletjes doen op een eiland met wat BN'ers.
23-09-2016 14:04
@KeesKettingkast
Meer dan een redelijk tot goede knecht voor de klassiekers is Van Asbroeck niet geworden. Ik denk niet dat iemand als Van Hoecke het minder zal doen bij LottoNL.
23-09-2016 14:41
@Krakowic

Amaury Capiot wellicht nog een leuke extra sprinter voor TLJ?
23-09-2016 15:27
TLJ zit in de omslag van een subtopper naar een ploeg met beperktere middelen. Dan moet je ook je doelen bijstellen. Toegegeven, de renners die weggaan hebben zich niet altijd ontwikkeld binnen de ploeg. Maar naast Kruijswijk hebben Roglic, Campenaerts, Van Emden maar vooral Groenewegen en Bennett fraaie resultaten geboekt. En zeker ook Gesink in zijn nieuwe rol. Met een goede scouting zijn er in de PCT en CT best talentvolle renners te recruteren. Belangrijk daarbij is dat ze in de sfeer van de ploeg passen.
23-09-2016 16:01
Dupont is een man die het op procyclingstats goed doet en ook Van Asbroeck had de Europe Tour gewonnen. Maar een winnaar bleek Van Asbroeck niet,gewoon een goede constante renner. Dupont heeft veel gewonnen, maar niet in heel spectaculaire races. Je ziet aan de nummer 2 en 3 hoe goed nummer 1 was. Vaak kende ik de nummer 2 en 3 niet wanneer Dupont won. Capiot daarentegen.. Die mag van mij meteen komen.
23-09-2016 16:04
Zonder Vanmarcke heeft Lotte Jumbo niet zo veel meer te zoeken in klassiekers dus snap dat ze hem laten gaan. Alleen in Milaan San Remo hebben ze met Groenewegen een kandidaat winnaar. Verder volledige focus op de rondes en sprinttrein.
23-09-2016 16:41
Ik zie Groenewegen ook nog wel in Parijs Roubaix
23-09-2016 17:09
@Leendert

Wat een onzin. Zonder die val en zonder Battaglin had Kruijswijk alsnog gewoon de Giro gewonnen hoor. Ja in die ene etappe maakte Battaglin lange tijd tempo, maar het is niet zo dat Kruijswijk in problemen was gekomen zonder hem daar. En voor de rest, de Battaglin van Bardiani heb ik nog nooit gezien bij Lotto - Jumbo. Klimt veel slechter nu, en is nog geen enkele keer echt dicht bij een zege geweest. Terwijl hij overloopt aan talent, dus goed gaat het zeker niet.
23-09-2016 17:10
@MME

Ik niet. Komt absoluut duurvermogen tekort. In een San Remo zie ik Groenewegen ook niet presteren. Is gewoon echt een man voor rondjes als de Eneco Tour en misschien kan die een keer een Touretappe pakken, meer niet.
23-09-2016 17:13
Battaglin heeft over drie weken koersen nooit beter geklommen dan in afgelopen Giro. Hij had bij Bardiani meer ruimte om voor ritten te rijden, maar daarin was hij toen nooit een constante factor en moest hij het altijd van uitschieters hebben. Ik zou niet weten hoe je tot de conclusie moet komen dat hij veel slechter rijdt dan bij Bardiani.
23-09-2016 17:20
Battaglin is gewoon geen renner voor drie weken constant presteren. Hij wordt momenteel niet ingezet op zijn optimale manier. Moet gewoon ingezet worden als rittenkapper. Snap dat dat moeilijk gaat met Kruijswijk nu als kopman, maar in andere (iets kleinere) heuvelachtige koersen kan hij prima uitgespeeld worden als kopman, neem bijvoorbeeld een ronde van Catalonië ofzo. Daar kan hij prima een ritje pakken.
23-09-2016 17:24
Het zou voor hem inderdaad mooi zijn wanneer daar meer ruimte voor zou komen, maar ook dan zal hij het, net als bij Bardiani, van uitschieters moeten hebben en is hij geen zekerheid op resultaat. Neemt niet weg dat hij in zijn huidige rol een sterk seizoen heeft gereden en zeker niet slechter is gaan klimmen.
23-09-2016 17:34
Battaglin is een beetje type Brambilla (hoewel die wel erg veel beter geworden is) maar ook wel Barredo > Gifkikker die goed omhoog gaat en op goede dagen flink boven het theewater uit kan. Ik hou er wel van zulke coureurs en idd vrijheid geven die hap.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.