Van Avermaet alsnog in Hamburg om voorsprong op Dumoulin te vergroten
Greg Van Avermaet zou in eerste instantie niet meedoen aan de Cyclassics in Hamburg, maar daar is hij op teruggekomen. De Belg ziet volgens Het Nieuwsblad zijn leidende positie in de WorldTour-ranking in gevaar komen na de overwinning van Tom Dumoulin in de BinckBank Tour en hoopt daarom in de Duitse eendagskoers extra punten te kunnen sprokkelen.
De Belg heeft dit seizoen 2956 WorldTour-punten gescoord. Dat zijn er 441 meer dan Dumoulin, die op een tweede plaats staat in de ranking. De overwinning in Hamburg levert 400 punten op. Een vijfde plaats is goed voor 180 punten.
Dumoulin doet in tegenstelling tot Van Avermaet niet mee aan de Cyclassics in Hamburg. Zijn eerstvolgende wedstrijden zijn de WorldTour-koersen in Canada, waar Van Avermaet eveneens van start zal gaan. In zowel Québec als Montréal krijgt de winnaar 500 punten.
Je beseft dat GVA ook een pak niet-WT wedstrijden rijdt?
@thailand
Als je Luik en de Amstel wint (best knap vind ik), heb je nog steeds minder punten dan de Giro van Dumoulin. Je zou er nog een derde plaats in de RvV moet bijsmijten om op hetzelfde puntenaantal te staan.
Maar hoe is dan t aantal koersdagen bepaald? Zijn dat alleen de dagen voor de WT koersen? Dat lijkt mij het meest zuiver...
Dom om dan hier risico's te gaan nemen, die WT-ranking heeft hij in principe toch al bijna binnen.
in de 6 etappe van Binck Bank Tour, toen Tom , Greg uit het wiel kletste, en
op die dag was Tom helemaal niet super tenminste vergeleken met Wellens.
Dumoulin wordt steeds sterker, en volgend jaar zullen ze met hem rekening
moeten houden in de klassiekers.
Ja, ja, episch deelnemersveld met Sagan, GVA, Dumoulin, Gilbert,... en dan heb je 't wel gehad. Verder nog wat leuke laaglanders en voor de rest is 't eigenlijk gewoon procontinentaal niveau, de overschotjes van de WT-ploegen.
Niet overdrijven, van die 21 dagen had je een tiental ritten waar iedere WT renner die moeite zou doen, geen tijd zou verliezen. Dan had je nog een paar heuvelritten, maar dat werd nooit echt gevaarlijk en heeft nooit voor tijdsverschillen gezorgd bij geen enkele (schaduw)favoriet, dus blijft er enkel nog wat bergetappes over, waar het meestal wat op vermogen de laatste berg oprijden is. Soms ging dat onwaarschijnlijk goed, soms had hij het wat lastiger. De tijdritten voor Tom zijn ontspanning, geen inspanning. 21 dagen koersen met maar twee rustdagen is natuurlijk pure roofbouw op je lichaam, maar je concurrenten hebben exact hetzelfde programma.
De grootste inspanning moest hij doen na een plasje, toen zijn team hem op achterstand reed, en na een ander type sanitaire pauze, toen hij zichzelf wat achterstand aansmeerde.
Dus wanneer je in 3 weken tijd 21 dagen moet koersen met slechts 2 rustdagen en je daarin comtant je hoogste niveau moeten halen/vasthouden is dat overrated ten opzichte van zegmaar 4 dagen top zijn in ruim 2 weken (bv. E3, GW, RvV & PR)?
Nou, nou, als je ziet hoe extreem behoedzaam, saai en afwachtend 95% van een grote ronde is, dan moet je ook maar 4 dagen top zijn in 2 weken en de andere dagen is 't gewoon een trainingsritje in de buik van het peloton (zolang je geen Kittel of Groenewegen bent die bij elke verkeersheuvel zwaar zit af te zien).
Bij klassiekers gaat het om echt winnen, die dag de allerbeste zijn en niet om gemiddeld bij de top presteren maar die dag de allerbeste zijn. En dat dus 4x achter elkaar. Is echt iets anders
Bullshit wat je verkoopt! In die overige dagen mag je geen offday hebben, niet vallen en niet teveel pech hebben, want anders is je top 10 klassering direct naar de maan.
Dit kan betekenen dat je een aanslag op je lichaam hebt gepleegd waar je nog lang last van kan hebben, zonder dat dit je veel oplevert.
Bij een ééndagkoers is dit slechts het geval bij een zware valpartij. Heb je dan een offday of veel pech probeer je het enkele dagen later gewoon weer
Dat weet ik ook wel, als het geen inspanning is, dan doe je iets verkeerd. Ergens denk ik wel dat -zeker in de Giro- Dumoulin één van de weinige klassementsmannen is die kan genieten van een tijdrit, ondanks alle pijn.