Van der Poel pareert kritiek over profiteren van fietswissel
foto: Jos Kafoe
maandag 7 november 2016 om 09:44

Van der Poel pareert kritiek over profiteren van fietswissel

In Vlaanderen werden gisteren kanttekeningen gezet bij de overwinning van Mathieu van der Poel in de cross van Ruddervoorde. De Nederlands kampioen zou ten onrechte hebben geprofiteerd van een fietswissel van Wout van Aert. Het gat dat bij die wissel werd geslagen zou de wereldkampioen niet meer overbruggen.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
“Dat sommigen dat niet fair vinden, weet ik. Maar ik had het in eerste instantie écht niet door”, zegt Van der Poel tegen Het Nieuwsblad. Volgens de Belgische krant “profiteerde [Van der Poel, red.] optimaal van een fietswissel van Wout Van Aert om de beslissing te forceren”.

“Ik had het eigenlijk niet door”, blikt Van der Poel terug. “Pas toen ik het gaatje zag, wist ik dat ik moest doorgaan. Dat sommigen dat niet fair vinden, weet ik. Maar ik had het in eerste instantie écht niet door. Na de materiaalpost natuurlijk wel maar het was zijn keuze om te wisselen, niet de mijne… En dan twijfelde ik niet.”

Voor de Nederlander was de overwinning in Ruddervoorde een welkome opsteker na zijn slechte dag op de Koppenberg. Van der Poel heeft alle drie de wedstrijden in Superprestige gewonnen. Hij staan dan ook aan de leiding in dit klassement.

[poll id=”347″]

RIDE Magazine
44 Reacties
07-11-2016 12:30
Nergens kritiek geweest; volgende! :)
07-11-2016 12:59
Ik vind onze Vlaamse collega's van Sporza overigens realistisch en eerlijk in hun commentaar, Wout zelf ook, niets mis mee. Deze mannen weten van elkaar wie er op die dag beter is en geven dat ook toe, echte topsporters allebei. http://sporza.be/cm/sporza/matchcenter/mc_wielrennen/cat_veldrijden/comp_superprestige_1617/1.2761095
07-11-2016 13:18
Wat een onzin allemaal, bovendien reed Mathieu al op kop en heeft hij geen ogen in zijn rug... zaterdag zat die Sporza journalist ook al zo te zagen tegen Vervecken over de afwezigheid van Wout en Mathieu... hij wilde het liefst dat Erwin zou zeggen: je hebt gelijk dit is een k**wedstrijd op een k**parcours zonder toppers... #genant
07-11-2016 14:25
T had voor het eindresultaat sowieso niks uitgemaakt.
Ik heb de hele wedstrijd live gekeken op Ziggo Sport en het gaatje na de fietswissel was maar 3 seconden, hij zat er echt nog kort op. Van Aert deed wat hij kon om het dicht te rijden maar het lukte gewoon niet. Uiteindelijk werd het verschil groter, tot een geklokte 10 seconden in de laatste ronde. Toen ging bij van Aert de ketting eraf.

Ondanks wat Belgisch gemopper was dit gewoon weer een cleane overwinning van Mathieu.
Hij was de beste, zoals Wout toegaf achterom, en dat hebben we vaker gezien.
07-11-2016 14:48
Clickbait inderdaad.

Vager dan vaag verhaal waarbij niemand bij naam genoemd wordt, niemand daadwerkelijk kritiek uit en het uiteindelijk neerkomt op 1 zinnetje uit een krant dat dan nog als een gewone uitdrukking kan geïnterpreteerd worden.

Hieruit een nieuwsbericht puren is natuurlijk ook een kunst. ;)
07-11-2016 15:38
Snap niet van waar dit eigenlijk komt, heb bijna niemand hier in België er over horen klagen... Fietsenwissels geven net een extra dimensie aan de cross.
07-11-2016 17:08
Fietswissel is vrijwillig en natuurlijk kost dat wat. Bij elke sport kost wisselen van materiaal tijd. Enkel in het wielrennen wordt er zo af en toe op de leider gewacht. Of als het door acties buiten de sport om (denk aan de punaises in een tour etappe ooit) gebeurt. VOor de rest: doorrijden.
07-11-2016 17:34
Mathieu hoeft geen kritiek te pareren die er helemaal niet was.

Ik heb het idee dat de media proberen in een behoefte te voorzien de nederlagen van Wout ergens aan te wijten en niet om een relletje te creëren. Ik kan me overigens best voorstellen dat die behoefte is, gezien het gemiddelde Vlaamse commentaar op WF na een cross.
07-11-2016 18:17
Denk dat er weinig behoefte is om nederlagen van Van Aert ergens aan te wijten als je zag hoe die uithaalde op de Koppenberg.

Gelukkig voor iedereen die het veldrijden volgt dat beide af en toe eens een nederlaag oplopen. Maakt de cross net populair.
07-11-2016 18:44
Erg jammer dat Wielerflits zich verlaagt tot zulk niveau. Pure riooljournalistiek, een andere term kan ik er niet voor bedenken.

@xistnc
Haha, beweer je nu serieus dat de Vlamingen behoefte hebben aan belachelijke excuses als deze?
07-11-2016 19:04
Nog even en veldrijden word als fierljeppen (met eenstok slot springen)als het aan de Belgen ligt en is mondialesering ver weg.
07-11-2016 19:22
Ja, en toen Van Aerts ketting eraf liep, had Van der Poel om moeten keren en die ketting er even op moeten leggen. Zou er nou echt iemand zijn die serieus vindt dat je moet wachten als je tegenstander van fiets wisselt? Sneu type dan.
07-11-2016 19:52
Ik vind dat beide professioneel omgaan met de pers, respectvol naar elkaar, fouten bij zichzelf zoekend. Ze zijn goed geinstrueerd.
07-11-2016 19:53
Volledig uit de context gerukt dit ... Ja er staat letterlijk "profiteren" in de krant, maar echt wel zonder de negatief die er hier bijgedroomd wordt. Dit past mooi in het rijtje van alle Lefevere-quotes hier op WF waar dan een gans artikel wordt aan gewijd. Op deze manier zijn de adverteerders dan ook weer content zeker.
07-11-2016 20:26
Beginnende journalist die in het Archief, meer bepaald in het juni 1921 nummer van den Sportieven Courant gelezen had dat 'fietswissel' betekende dat de heren renners sportief van rijwiel wisselden, zodat niemand zich technisch benadeeld hoefde te voelen, en die het niet vond kunnen dat Coureur A de wissel weigerde, zodat Coureur B in allerijl achter gindse koeienstal nog op zoek moest naar een ander rijwiel... Dan is er eens een journalist die zijn klassieken kent...
07-11-2016 22:00
Er was een tijd dat ik het nieuwsblad kocht om alle wieleruitslagen maar zeker ook de ter zake en kundige commentaren te lezen.
Met serieuze verslaggeving heeft wat je tegenwoordig daar nog leest niets meer te maken. Jammer, wat een kletskoek anders kan ik het niet noemen, alleen een verblinde en licht gefrustreerde supporter kan deze titel verzinnen.
Van der Poel wint in Ruddervoorde, Van Aert verliest duel na fatale fietswissel
http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161106_02557740

Een "Kaaskop" (wat vd Poel natuurlijk niet is) die halfgod van Aert verslaat in een sport die in Vlaanderen als religie wordt beleefd, de rapen zijn gaar en een journalist transformeert in een supporter. Hilarisch!
07-11-2016 22:30
De Vlaamse pers is op zoek naar een vete tussen de twee, tenenkrommend. Niels Albert was ook direct duidelijk na de koers, mocht Matthieu een wissel genaakt, dan had hij Wout aangemoedigd aan te vallen.
08-11-2016 07:06
En weer dat triestige Vlaamse Calimero denken; het blijft een hardnekkig fenomeen. Te belachelijk eigenlijk om daarop te reageren!
08-11-2016 23:04
Als er geen belg in de belgen sport wint dan hebben de belgen gelijk een argument waarom er geen belg gewonnen heeft. Slim wisselen hoort ook bij deze belgen sport. En FEROX wat heeft de Koppenbergcross waar een boer zijn beesten nog niet op loslaat vandoen met deze wedstrijdtechnisch veel mooiere cross?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.