maandag 18 april 2016 om 08:58
Van Vliet miste aanvallen van Nederlanders
Wedstrijddirecteur Leo van Vliet heeft zich verbaasd over het koersgedrag van de Nederlanders in de Amstel Gold Race. Hij had meer demarrages van ze verwacht. “Als je niet aanvalt, kan je niet winnen”, stelde de voormalig bondscoach tegenover De Telegraaf.
“Het is natuurlijk ook zo dat bijna alle renners zich te lang gedeisd houden, maar als je Nederlander bent lijkt het mij dat je je wilt laten zien in deze wedstrijd. Als je dan alleen maar gokt op de Cauberg, waar het de laatste jaren ook niet is gelukt, begrijp ik niet dat niemand het ergens eerder een keer probeert”, aldus Van Vliet, die wel een speldenprik van Bert-Jan Lindeman opmerkte.
De Amsteld Gold Race werd gewonnen door Enrico Gasparotto. Bauke Mollema was op de veertiende plaats de beste Nederlander.
Die beklimming (Duivels Bosch) uit het NK van de 2012-2013 jaar zou voor zo'n versnippering kunnen zorgen als deze op 30-40km van de finish ligt. Je raakt dan een hoop knechten kwijt en zorgt dat de koers minder gecontroleerd verloopt.
Maar ook met lussen moet het anders kunnen. Minder slopend beginnen en in de laatste 25km wel ergens een kans om echt weg te rijden. Dat moet gewoon kunnen, daar hoef je die lus echt niet voor af te schaffen.
En wielrennen in zijn totaal is een knieval naar commercie. De Tour werd uitgevonden om meer kranten te verkopen. Bijna elke grote koers heeft zo'n achtergrond (de Giro en de Ronde van Vlaanderen in elk geval ook). Wielrennen is commercie en moet commercie zijn, dat hoort bij de sport.
Zelf zou ik liever een finale in het oostelijk deel van zuid-limburg zien. Ik denk aan een finale met achtereenvolgens Schweiberg-Camerig-Achterkant vaalserberg en dan afdalen naar Vaals en daar finishen (je zou hem nog kunnen uitbreiden door de camerig west te pakken, af te dalen naar vijlen en dan de rugweg weer terug omhoog te pakken). Dat lijkt met een prachtig parcours voor een finale. Net wat langere klimmen. Daarvoor gewoon heel limburg weer doorscheuren en alle meepakken wat je mee kan pakken.
Ook in de edities naar Meerssen en Maastricht was de Cauberg belangrijk in de koers.
in principe wel mee eens, maar deze Amstel is een beetje 'penny wise, pound foulish'. Als er jaar na jaar tweederangs (Gasparotto, Colbrelli) en zelfs derderangsrenners (Valgren) op het podium staan dan haken de sponsoren ook af. De sponsoren willen toppers en Nederlanders op het podium. Dat gaat niet met dit parcours. Hoewel vorig jaar natuurlijk een prima podium was met de wereldkampioen en Valverde.
Nu is er maar één zo'n sectie, die vanaf de gulpenerberg (de loorberg zo je wilt) tot aan de derde keer cauberg. Er moet minstens nog zo'n clustering in de laatste 80 kilometer.
En dan kort erna de finish op de Cauberg of vlak erna. De koers moet namelijk wel finishen rond de Cauberg, de Amstel en de Cauberg horen nu eenmaal bij elkaar.
Wat mij betreft doen ze bovengenoemde lus 2x of 3x achter elkaar in de laatste 80km of 100km.
(Eventueel kan je dan de Dodeman de eerste keer doen ipv de Keutenberg en de Vrakelberg ipv de Fromberg)
Daarvoor een redelijk vlakke aanloop en een lus over de camerig en het 3 landenpunt en dan 100km knallen.
AGR kan natuurlijk ook rouleren en spelen met de vesrchillende mooie klimmen die er daar te vinden zijn maar ik ben het wel met Hakkie eens dat je op de Cauberg/net erachter moet finishen en de combi Eyserebosweg-Keutenberg is nagenoeg het enige waar de hedendaagse prof nog enigszins voor bibbert.
Het was zelfs zo lastig om aan te vallen dat Gasparotto en Valgren wegbleven.....
edit: @Guushovd: in de goede oude tijd finishten ze nog gewoon in Maastricht...
Ik zou wel wat zien in een vlakkere koers met een stevig laatste deel waarbij de finish best op de Cauberg mag zijn maar dan hoeft niet leidend te zijn. Wat mij betreft is de AGR gewoon niet de moeite van het kijken waard als koers. Hij verloopt al jaren niet meer als een spannende heuvelklassieker maar steeds meer en meer als een MSR. Je hoopt dat er wat gebeurt maar afgezien van een enkele aanvaller is het wachten op de laatste kilometer. Deze koers moet zoveel meer kunnen brengen.