Van Vliet miste aanvallen van Nederlanders
Foto: Sirotti
maandag 18 april 2016 om 08:58

Van Vliet miste aanvallen van Nederlanders

Wedstrijddirecteur Leo van Vliet heeft zich verbaasd over het koersgedrag van de Nederlanders in de Amstel Gold Race. Hij had meer demarrages van ze verwacht. “Als je niet aanvalt, kan je niet winnen”, stelde de voormalig bondscoach tegenover De Telegraaf.

“Het is natuurlijk ook zo dat bijna alle renners zich te lang gedeisd houden, maar als je Nederlander bent lijkt het mij dat je je wilt laten zien in deze wedstrijd. Als je dan alleen maar gokt op de Cauberg, waar het de laatste jaren ook niet is gelukt, begrijp ik niet dat niemand het ergens eerder een keer probeert”, aldus Van Vliet, die wel een speldenprik van Bert-Jan Lindeman opmerkte.

De Amsteld Gold Race werd gewonnen door Enrico Gasparotto. Bauke Mollema was op de veertiende plaats de beste Nederlander.

RIDE Magazine
66 Reacties
18-04-2016 14:08
Maar hoe kunnen die renner het dan doen in de laatste twintig kilometer? Kijk waar Wellens er vandoor moet zien te gaan. Kilometers lang op een vlakke brede weg in een race naar de voet van de Cauberg.

Ik vind het juist opvallend hoe weinig er vanuit de gevestigde wielerorde wordt geklaagd over het misbaksel dat vriend Leo heeft gefabriceerd. Maar de broodjes waren vast weer prima gisteren.
18-04-2016 14:18
@UrbanSteel

De doping is nou eenmaal minder momenteel, daardoor hebben renners niet meer een stuk of 6 cartouches. Aanvallen loont momenteel gewoon bijna niet meer. Dat komt mede door het parcours, mede door nivellering.
18-04-2016 14:59
@Hoofdvrij

Het gaat mij erom dat er hier heel veel roepen dat Leo kan opdonderen en geniet van zijn rol , maar op de Muur van Huy gebeurd dat al jaren, samen met een peloton aan de voet aankomen en in Luik bijna precies het zelfde, maar niemand roept daar om het hoofd van de ASO.
18-04-2016 15:11
Ik weet dat de finish eerder in Maastricht lag en daarvoor in Meerssen. Ook de analogie met de kapelmuur is niet vreemd.
Echter de relatie tussen de AGR en de Cauberg is inmiddels te sterk, cultureel, commercieel en sportief (zo je wilt in een andere volgorde) dat je daar niet meer weg kan.

Als er één berg het probleem is, dan is het de bemelerberg. Niet meer dan valsplat en ze rijden steeds ontiegelijk ver over brede vlakke wegen om bij dat ding te komen en om er weer vandaan te raken. In de TV finale doen ze hem twee keer. Totaal levert dat, de Bemelerberg niet meegerekend, 30km bijna vlakke, brede weg op in de laatste 100km.

Je hebt in de amstel geen kasseien (al zouden ze na de keutenberg een paar grintstroken kunnen pakken, waar ik geen voorstander van ben) en de klimmen zijn te kort om op zichzelf het verschil te maken. Het gaat dus om de opéénvolging. Daartussen mag het dan best af en toe vlak zijn, want ook een kopgroep kan hier gebruik van maken.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik vóór mijn eerdere suggestie ben. De laatste 100 km 3x de lus:

1. Gulpenerberg
2. Kruisberg
3. Eijserbosweg
4. Fromberg/Vrakelberg
5. sibbegrubbe
6. Cauberg
(en dan via Vilt, Heerstraat en Ingber terug naar Gulpen)

1. Koning van Spanje (alternatief voor Gulpener omdat die niet te benaderen is zonder ver om te rijden)
2. Kruisberg
3. Eijserbosweg
4. Fromberg/Vrakelberg
5. Doodeman
6. Cauberg

1. Koning van Spanje
2. Kruisberg
3. Eijserbosweg
4. Fromberg/Vrakelberg
5. Keutenberg
6. Cauberg

Dit rondje is +/-38km met de top van de Cauberg op 26, dus 38+38+26 = 102km.

In deze 102 km zitten dan de volgende "vlakke" stroken:
1 x 6,5km na de keutenberg, dus na een rot klim (na een klim zonder afdaling is zo'n strook effectief minder lang om een achtervolging op te organiseren)
2 x 6km na de cauberg, dus ook zonder afdaling
1 x 5,5km na de doodeman, dus na een rot klim
3x 3,5km onderweg naar de Kruisberg

En verder is het eigenlijk (zo goed als) alleen op en af.
18-04-2016 15:16
@ Urbansteel: Toch kijken intussen velen liever naar de Vlaamse klassiekers. Hoe komt het dat het Ardense drieluik (mi) zoveel heeft ingeboet? En hoe komt het toch dat de organisaties altijd denken dat zwaarder ook gelijk beter is?

Overigens is het verschil tussen de AGR en die andere twee koersen, dat WP en LBL qua parcours redelijk vastliggen. De AGR is het parcours compleet omgegooid. En eigenlijk op maat gemaakt voor het EPO tijdperk...
18-04-2016 15:18
@Urbansteel
De WP is op woensdag en is toch een beetje een opwarmer voor LBL. De AGR is 'onze' enige Nederlandse klassieker. Al 'onze' klimmetjes en het Limburgse landschap worden geshowd, dat vraagt om een lange boeiende koers. Dat is bij WP veel minder een issue. Die showt de muur van Huy.

Één ardennenklassieker met zo'n verloop (en dat is dan de WP) is acceptabel, twee of zoals LBL de laatste jaren wordt verreden 3(!) leidt tot kritiek. Het is echter niet de WP die dan moet veranderen, laat die maar zoals die is.
18-04-2016 15:20
@ Guushovd: +123. Je moet inderdaad dat peloton effect eruit proberen te halen. En het begin (100km oid) moet veel minder zwaar. Desnoods helemaal vlak, 50km heen en terug langs de Maas. Dan heb je altijd wel weer ergens wind...

Dán ga je praten over een echt leuk uitdagend (voor aanvallers) parcours
18-04-2016 16:28
Alstublieft meneeer Leo. Gratis en voor niks een parcours waar Nederlanders en anderen veul gaan aanvallen...

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=pdqprpmksanskfgu

4 x Cauberg
3 x Fromberg
3 x Walem
2 x Keutenberg
2 x Eyserbosweg
2 x Kruisberg
1 x Gulpenerberg
1 x Loorberg
1 x Camerig
1 x Drielandenpunt
1 x Wolfhaag
1 x Geulhemmerberg
1 x Bemelerberg
1 x Adsteeg

Succes man! En geen dank.
18-04-2016 17:10
@Guushovd

email dat idee naar Thijs Zonneveld en Leo van Vliet!
met de meerdere keren cauberg is dit een heel goed idee qua commercie, en de finish kan blijven waar hij is (waarschijnlijk verkocht tot +- 2020)
18-04-2016 18:48
@Feilluu,
Goed idee, ga ik doen. Je weet maar nooit
18-04-2016 19:26
De AGR en de Ardennenklassiekers worden gereden door overwegend Etappe renners.
De kopmannen van deze renners maken in de grote etappe coursen ook geen spektakel voordat de laatste kilometer(s) ingaan .
18-04-2016 19:48
Lekker zo houden dat parcours! Het kwartje valt vanzelf een keer, want alle grote ploegen falen hier met hun strijdplan. De renners gaan vanzelf wel anticiperen en gezamenlijk aanvallen. Neem nou gister Kreuziger, Wellens en Vanmarcke. Als die het nou gebundeld hadden geprobeerd ipv in 5 minuten allemaal afzonderlijk te gaan.
18-04-2016 20:54
Ik lees hier enkele goede parcourssuggesties. Met name @guushovd.
Maar helaas, grossiert Don Leo (evenals enkele WF-volgers) vooral in platitudes als het om wielrennen gaat:
'Tja, het zijn de renners die de koers maken'
'Tja de renners moeten het zelf zwaar maken'
'We hebben de laatste 20 jaar toch mooie winnaars gehad?'
'Deze extra lus past sponsortechnisch in het moderne wielrennen'
'Als je wilt winnen moet je aanvallen'
Etcetera.....

Alsof ik naar de gemiddelde gemedia-trainde voetbalprof uit de jupilerleague luister... De man is zeer behoudend en vooral commercieel gedreven. Als de recette klopt aan het eind van de dag, heeft hij een mooie koers gezien :(
18-04-2016 21:13
Hup Guushovd !!!
18-04-2016 22:20
@ Guushovd: overweeg ook eens na de Fromberg naar Walem. Dan via de Steenstraat naar centrum Valkenburg.

Knap peloton dat dan weet te achtervolgen
18-04-2016 22:40
@Bertvd
Nice, zal t eens even bekijken

Om te reageren moet je ingelogd zijn.