donderdag 21 april 2016 om 19:00
Kijk WielerFlits Live #13 met o.a. Dylan Groenewegen terug
WielerFlits Live ontving deze week Dylan Groenewegen. De sprinter van LottoNL-Jumbo schoof aan in de studio om onder andere te praten over zijn voorjaar met twee overwinningen.
Natuurlijk was er ook uitgebreid aandacht voor de enige Nederlandse klassieker, de Amstel Gold Race. De wedstrijd werd gekenmerkt door het lange wachten van de favorieten tot de laatste keer Cauberg. Moet de wedstrijdorganisatie ingrijpen om de koers aantrekkelijker te maken voor het publiek?
[poll id=”221″]
In de studio ontvingen wij ook wielervlogger en Omroep Zeeland-verslaggever Mark Rijk. Met hem blikten we onder andere kort terug op de ZLM-Roompot Tour, de internationale juniorenwedstrijd die afgelopen weekend in Zeeland werd verreden. Verder keken we vooruit op de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.
mogelijke vraag voor hem: hoe reageert het peloton op hem, krijgt hij veel reacties na zijn overwinningen wordt hij meer in de gaten gehouden. Spreken collega sprinters hem meer aan tijdens de koers.
En dan vooral vaker jonge beloften en neo-profs uitnodigen.
Misschien ook een idee om eens een keer ervaren ploegleiders/trainers/mecaniciens/dokters/masseurs/verzorgers uit te nodigen om over hun beroep te praten.
Vraagje voor Groenewegen: Ziet hij het zitten om voor een lange periode bij dezelfde (Lotto-Jumbo en opvolgers) te blijven, of ziet hij ook wel iets in buitenlandse ploegen?
Vraag 2 voor Groenewegen: Hoe vindt hij de samenwerking met Moreno Hofland gaan?
De mannenwedstrijd schrappen en de vrouwen of u23 laten rijden. Het liefst overigens de vrouwen in bikini, maar dat is dan weer een andere vorm van 'attractief'.
Ik vermoed dat er dan helemáál niet meer aangevallen wordt op de cauberg en we gewoon een MSR2 krijgen. De enige optie die je dan hebt als puncheur hebt om verder te gaan, is 30 km vóór de Cauberg.
Eerste 150 km een redelijke vlakke aanloop om in de opvolgende +-100 km meer en meer de klimmetjes op te zoeken met name geclusterd in de laatste 50 km. Finish in/bij Valkenburg is prima, de Cauberg mag weer de finish worden, daar hangt een leuke sfeer.
Vraag aan Dylan:
Aan welke sprinter spiegel jij jezelf (mag ook een oud sprinter zijn) en welke sprinter is/was je grote voorbeeld.
Op WielerFlits zijn de afgelopen week veel dingen gezegd over de AGR. Ook door renners is daar eea aan toegevoegd. Mijn voorzichtelijke conclusie: door én de opbouw van de finale, én de zwaarte van het parcours als totaal, én de staat van de wegen in de finale, zien we een finale zoals we die al jaren zien. Uitzonderingen daargelaten. Het is door de brede wegen voor een peloton 'te makkelijk' om vluchters te achterhalen. Het is door de zwaarte van het parcours 'te moeilijk' om als vluchter nog heel lang diep in het rood te gaan.
Conclusie: minder hoogtemeters, andere aanloop finale, 'makkelijker' begin, minder kilometers, maken een aantrekkelijker koers een stuk waarschijnlijker.
Hier komtie:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=pdqprpmksanskfgu
Als je met de muis over het hoogteprofiel gaat, kun je ook de route volgen. Een paar dingen;
- Gewoon traditioneel starten in Maastricht (ook ik snap dat commercie belangrijk is)
- Daarna kilometers maken langs de Maas. Lekker vlak. Dat wel. Maar ook kans op waaaiers... Bij de les blijven dus.
- Daarna in een streep via de Cauberg naar het Drielandenpunt.
- Geen landingsbaan meer na de Cauberg (de lus met de Bemelerberg), zodat een jagend peloton vluchters kan achterhalen.
- 1000 hoogtemeters minder. De toppers zullen dus nog buskruit in de benen hebben voor een aanval.
- 20 kilometer korter, hetzelfde als het vorige punt
- Bij de laatste drie passages van de Fromberg, rechtdoor naar Walem. Vanuit daar via de Steenstraat Valkenburg binnen denderen. Dan de Cauberg. Wordt voor een peloton heel moeilijk om hier een achtervolging op touw te krijgen.
- Ja, de Keutenberg ligt hier dus al voor, helaas. Maar ik vind de afstand Keutenberg - Daalemmerweg te lang. Alles op de vluchters.
- Finish boven op de Cauberg, want commercie ontkom je niet aan. En laten we wel wezen: het is een prachtige klim.
Ik ben benieuwd. Maar veranderen lijkt mij onontbeerlijk. Deze koers zou voor een breed publiek moeten zijn. En nu is het voor velen slaapverwekkend.
Zit goed in elkaar, met toch de commercieel interessante rondjes maar de keuze voor de Walem en Steenstraat. Ze moeten bij het binnenrijden van Valkenburg dan wel meteen na een bocht door dit smalle tunneltje (of anders 1,8 km omrijden): https://www.google.nl/maps/@50.8673524,5.8361485,3a,75y,225.17h,69.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sddS7eV1WxTr2gJFXC7NIoA!2e0!7i13312!8i6656
Aan de andere kant. Er zitten wel meer smalle passages in het huidige parcours. Alleen zit er dan geen tunneltje boven..