Etixx-Quick-Step zal niet de nieuwe ploeg worden van Sep Vanmarcke. De Belg van LottoNL-Jumbo heeft dat laten weten in Vive le Vélo, waar hij gisteren te gast was. Zijn ploeg voor volgend seizoen wil hij nog niet onthullen.
“We hebben een gesprek gehad maar het werd nooit echt concreet”, zegt Vanmarcke. “Het was ook maar voor één jaar en ik heb liever voor een langere termijn. Ik heb gewacht tot al mijn opties duidelijk zijn. Binnenkort ga ik beslissen.”
Vanmarcke sloot de Tour de France af als 104e.
hoop nog steeds dat die blijft is toch een belangrijke renner.
ook nu weer in de toer voor groenewegen
Etixx heeft geen sponsorcontract voor 2018 dus lefevre kan alleen maar eenjarige contracten aanbieden.
dat is niet frappant, Lefevre onderhandelt wel vaker via de media. daarmee zei hij dus tegen Boonen: 'zet maar niet te hoog in want er zijn genoeg alternatieven'
verder natuurlijk nog benieuwd of Gilbert zijn prestatiecontract rond krijgt bij Etixx.
nogmaals: Etixx heeft geen sponsorcontract voor 2018 en kan geen meerjarige contracten aanbieden.
Oja, welke kopman die wel regelmatig wint zou TLJ zich dan kunnen veroorloven i.p.v. Vanmarcke?
Vanmarcke wint dan niet (vaak) maar is wel iemand die in de Vlaamse wedstrijden bij de wereldtop hoort. Daardoor wel een renner die, mijn inziens, een grote koers voor de ploeg kan winnen. En van dat soort renners heeft TLJ er erg weinig.
Ik denk dat Vanmarcke meer kans heeft op een Vlaamse klassieker dan Boom of Boonen volgend jaar. Maar het is ook maar de vraag of Team LottoNL veel geld wil neerleggen voor Vanmarcke, dan zou Boom een goede keus zijn, want ze moeten ook al klimknechten betalen + salarisverhoging van Kruijswijk
Lotto soudal lijkt me sterk met wat ze nu al hebben voor het klassieker werk. Daar zou hij geen absolute kopman zijn. BMC is ook twijfelachtig met van aevermaat. Giant kan nog als degenkolb weg gaat. Bij de italiaanse ploegen zie ik hem niet echt gedijen. Misschien Astana of katoeshja voor het geld? Sky heeft ook genoeg kleppers (hoop ik dan maar).
Misschien orica, DDD of AG2R?
@Sephirot: DDD lijkt mij geen optie, die hebben geen ondersteuning te bieden. Orica lijkt mij ook niet logisch. Met het budget dat ze hebben, zetten ze in op de sprint, heuvelklassiekers en grote rondes. Keukeleire mag ook de kasseien zijn gang gaan. AG2R zou kunnen, maar waarom niet bij LTJ blijven dan?
Andere logische opties zou ik niet weten.
In de breedte winnen? Hoe doe je dat?
Het lijkt mij al onwaarschijnlijk dat je de 3 door jouw genoemde namen aan kan trekken voor evenveel geld als er anders naar Vanmarcke was gegaan. Maar los daarvan hebben deze 3 heren de afgelopen 1,5 jaar welgeteld 1 zege behaald (Lars Boom in de Tour of Denmark), terwijl niet winnaar Sep op 2 staat (etappe en eindwinst Ster ZLM Toer).
En ook qua behaalde punten heeft Sep de afgelopen 1,5 jaar in zijn eentje ongeveer net zoveel bij elkaar gesprokkeld als de 3 heren samen.
Waarom is Sep zoveel beter dan Boom dan?
Allebeide horen ze bij de kanshebbers in het voorjaar, maar geen van beiden weet te winnen. Boom reed ook sterk in Vlaanderen dit jaar. Voor Roubaix was hij ook een belangrijke kanshebber maar was hij ziek. Sep heeft het daar gewoon goed gedaan, alleen niet gewonnen
Als je verder kijkt wint Boom hier en daar nog wel eens wat (etappe Tour, Vuelta, Winst Eneco), maar is dan ook wat ouder dan Sep. Ik zeg niet dat Boom beter is dan Sep, maar waarom TLJ er nu zo op achteruit gaat zie ik niet helemaal...
Denk dat de discussie niet is of Vanmarcke een goede renner is voor het Belgisch voorjaar, maar of TLJ moet investeren in drie verschillende wegen naar succes (sprinttrein, Vlaams voorjaar en eindklassementen grote rondes). Denk dat het financieel al een heel gepuzzel is om twee van deze wegen goed in te vullen (lees: voldoende ondersteuning voor zowel Kruijswijk als Groenewegen). Aangezien dit een Nederlands team betreft met Nederlandse kopmannen, zal Vanmarcke alleen behouden worden als het een niet ten koste gaat van het ander. De kans daarop is ontzettend klein, dus afscheid nemen van Vanmarcke en investeren in Groenewegen/Kruiswijk wordt de koers voor 2017. In het voorjaar neemt TLJ dan genoegen met een bijrol (of heel veel mazzel met een uitschieter, maar dat is geen beleid).