Vanmarcke verwacht bij nieuwe ploeg meer steun in finales
Foto: Sirotti
zaterdag 24 december 2016 om 10:40

Vanmarcke verwacht bij nieuwe ploeg meer steun in finales

Sep Vanmarcke keert volgend seizoen na vijf jaar bij LottoNL-Jumbo weer terug bij Cannondale-Drapac. De Belg verwacht daar meer steun te krijgen in finales van klassiekers. Dat zegt hij in gesprek met Cyclingnews.

“Bij LottoNL-Jumbo hadden we een goede klassiekerploeg, maar we misten altijd één of meerdere renners in de diepe finale, de laatste 30 tot 40 kilometer”, stelt Vanmarcke. “Ik denk dat ik die renners bij Cannondale-Drapac wél vind. Daar hebben we mannen als Sebastian Langeveld, Dylan van Baarle, Taylor Phinney, Tom Van Asbroek: dat is op papier een erg sterke groep. Je hoeft niet per se Quick-Step Floors of BMC te zijn, maar ik geloof dat we een erg sterke ploeg hebben.”

In de voetsporen van Van Avermaet
De 28-jarige Belg hoopt volgend seizoen eindelijk een ‘grote vis’ binnen te halen. “Ik ben niet een van de allergrootste talenten, zoals Peter Sagan, die al vanaf zijn achttiende goed was. Ik ben eerder iemand als Greg Van Avermaet, iemand die wat meer tijd nodig heeft.”

“Maar ik sta er altijd”, vervolgt Vanmarcke. “In de afgelopen jaren rijd ik altijd in de top-5 of sta ik op het podium. Van Avermaet ontwikkelde zich op een soortgelijke manier. Hij stond er ook altijd, alleen zonder te winnen. Pas sinds afgelopen jaar, en zeker dit jaar, maakt hij het ook af. Ik wil mij niet aan hem spiegelen, maar het lijkt wel op elkaar: ik geloof dat ik me op dezelfde manier ontwikkel.”

De 31-jarige Van Avermaet is momenteel drie jaar ouder dan Vanmarcke. “Om te winnen heb ik gewoon tijd nodig. Ooit gaat de dag komen, hoop ik. Tot dan blijf ik gewoon werken. Ik weet dat ik steeds beter word. Andere renners zoals Peter Van Petegem en Johan Museeuw wonnen hun eerste klassieker ook op late leeftijd. Museeuw was 28, denk ik, en Van Petegem bijna 30. Hij won uiteindelijk drie monumenten en Museeuw zes. Ik heb dus nog tijd.”

RIDE Magazine
58 Reacties
24-12-2016 15:18
@xintnc koersen als een blind paard klopt wel natuurlijk. Maar dat was niet alleen fijn voor ons wielerfans maar gaat hem ook extra kracht gegeven hebben die hij nu op zijn 28 kan gaan gebruiken
24-12-2016 15:33
Aan Boom & Co om hem op zijn nummer te zetten komend seizoen.
24-12-2016 15:34
Ik heb niet het idee dat zijn ondersteuning dit jaar beter zal zijn.
24-12-2016 16:13
@tendam,

Klopt, om er vervolgens 10km na dat 'gegeven moment' pardoes stuk voor stuk afgereden te worden ;) zonder een meter op kop gereden te hebben, want dat deed Quick-Step. Dus dat zag er imo een beetje belachelijk uit.
24-12-2016 16:17
Dat klopt dan weer niet helemaal; Wagner heeft constant kopwerk gedaan en Wynants en Van Asbroeck hebben Vanmarcke op een uiterst belangrijk moment nog terug moeten (en kunnen) brengen.
24-12-2016 16:39
Je hebt gelijk, ik was inderdaad vergeten dat Sep er niet direct aanhing na de eerste schifting. Hoewel van die achtervolging nauwelijks beelden waren, bijna alleen maar info van Renaat, die meerdere keren in de micro schreeuwde dat Sep zelf op kop aan het rijden was... Dus ja, zo bijzonder zal dat allemaal niet geweest zijn.
24-12-2016 16:45
Natuurlijk was ook Vanmarcke op die beslissende momenten (later rijdt hij ook nog eens lek) op kop aan het rijden. Dat je daar uit wil concluderen dat het werk van Van Asbroeck en Wynants niets bijzonders is geweest lijkt me onzin.
24-12-2016 16:52
Lachwekkend en best triest tegelijk, dit zijn dan ook meteen alle knechten die iets in de voorjaarskoersen kunnen betekenen, terwijl er bij TLJ een veel bredere groep renners is die nog wat kan betekenen in de voorjaarskoersen.
24-12-2016 17:01
@alsjewint TLJ is geen absolute top in de kasseiklassiekers maar denk ik wel goede subtop. Beter dan Cannondale.
Mannen als Sagan, Kristoff en Cancellara moeten het in de finale ook vaak alleen doen. De argumenten van Sep zijn dus gewoon onzin. Hij zal zelf harder moeten fietsen of slimmer moeten koersen.
24-12-2016 17:07
Sep heeft een schaduwkopman nodig zoals bij Etixx. Dat zou van Baarle kunnen worden.
24-12-2016 17:10
Dan heeft hij een ander PR gezien dan ik...na de val van de mannen van Sky zat TLJ nog met 4 man erbij geloof ik...Met Wynants, Wagner, Van Emden en Tjalingii vorig jaar nog zat je daar echt niet slecht.
24-12-2016 17:14
Maar wat noemen jullie de finale vraag ik me dan af.

“Bij LottoNL-Jumbo hadden we een goede klassiekerploeg, maar we misten altijd één of meerdere renners in de diepe finale, de laatste 30 tot 40 kilometer”

Dit lijkt me gewoon een hele eerlijke analyse. In PR zat ie alleen op ik dacht al 40km voor het einde. Carrefour de l'Arbre was nog een eind weg.
24-12-2016 17:18
@vlek
Hoever was het toen nog? 80-90km? Moet Sep toch niet op kop gaan liggen rijden als je nog 3 makkers hebt?

En als je dan met 4 hebt kunnen ronddraaien, is het nog steeds erg matig dat er 3 afgepietst worden bij wat niet eens een demarrage was van de Steppers.
24-12-2016 17:20
@klootje Dat kan kloppen maar het is niet logisch te verwachten dat Cannondale dat beter gaat doen. En de meest recente winnaars van de RvV en P-R hadden geen van allen meer steun, buiten Terpstra.
Eigenlijk is alleen QS in staat om structureel de steun te bieden die Sep hier vraagt. Maar bij QS rijden de kopmannen elkaar vaak meer in de wielen dan dat ze samenwerken. Bij TLJ had hij komend jaar samen met Boom kunnen rijden. Dat maakt zijn argumentatie tot onzin.
24-12-2016 17:21
Ja het blijft allemaal zo positief mogelijk geinterpreteerd maar ik zie toch andere koers dan.

Velo, van Baarle verwacht ik anders wel wat van hoor. Als het niet dit jaar is dan volgend. Wynants en Langeveld vind ik wat vergelijkbaar, als ze hun top halen zijn ze erg goed. En Sep zelf, een klassieker winnen gaat volgens mij heel lastig worden. Er zijn rappere mannen bij de aankomst en niemand zal hem laten rijden op de kasseien, want iedereen weet dat hij misschien wel de beste is. Dus als ploeggenoot en schaduwkopman van Sep maak je hele goede kansen, Dylan kan zomaar eens een (semi)klassieker gaan winnen. Let op mijn woorden.
24-12-2016 17:24
Quote:
Moet Sep toch niet op kop gaan liggen rijden als je nog 3 makkers hebt?

Ja, in Roubaix zul je na het Bos ook als kopman aan de bak moeten wanneer je een slag hebt gemist.

Quote:
En als je dan met 4 hebt kunnen ronddraaien, is het nog steeds erg matig dat er 3 afgepietst worden bij wat niet eens een demarrage was van de Steppers.

Welke editie van Roubaix beschrijf je hier? Wagner gaat eraf nadat hij een tijd op kop heeft gereden, Van Asbroeck gaat er af na het moment van de lekke band van Vanmarcke en Wynants overleefd zo'n beetje iedere 'Stepper' in die groep.
24-12-2016 17:31
Quote:
Bij TLJ had hij komend jaar samen met Boom kunnen rijden. Dat maakt zijn argumentatie tot onzin.

Dit is natuurlijk onzin. Boom had dan niet bij TLJ gereden.
24-12-2016 17:44
Op papier inderdaad sterke knechten. Maar Van Asbroeck en Langeveld en Phinney reden vorig jaar w-a-a-r-d-e-l-o-o-s (om wat voor reden dan ook). Van Baarle, als die nog een stap kan maken in vergelijking met vorig jaar, dan doet ie mee voor de strijd om het podium!
TLJ heeft nu weer een zwik goede Belgen die een goede kans maken om bij de eerste 60 te eindigen.
24-12-2016 17:51
Altijd veel sympathie gehad voor Vanmarcke. Dat is bij deze weg. Hij heeft altijd 100% steun gehad vd ploeg en een vorstelijk salaris voor 1 maand presteren per jaar. Sagan, degenkolb en kristoff hebben meer gewonnen dan hij met een mindere klassiekerploeg. Hij moet vooral naar zich zelf kijken.

Daarnaast zijn de renners op van Baarle na echt geen verbetering tov afgelopen jaren met o.a. Wynants, boom, tjallinghi en van Emden. Schaam je vanmarcke! Goedkoop willen scoren bij je nieuwe ploeg, maar een beetje wielervolger prikt er makkelijk door heen.
24-12-2016 17:54
@assen
Van Asbroeck reed in de klassiekers niet waardeloos. Hij was een goede knecht.

Bij LottoNL hebben ze nu trouwens ook die Noor, dat lijkt me wel een mannetje voor de kasseienkoersen.
24-12-2016 18:03
@velominatus

Ben ik ook helemaal met jou eens. TLJ is denk ik niet minder dan Cannondale. Waar het om gaat is dat dit soort berichten bij het spelletje horen als je een nieuwe ploeg hebt. Dan zeg je vooraf natuurlijknniet dat je weinig verwacht van je ploegmaten. Je bent altijd weer optimistisch dat het dit jaar beter zal gaan. Dus al te serieus moeten we deze uitspraak van Sep dan ook niet nemen. Al denk ik dat van Baarle wel goed bezig is en dat we die nog gaan zien in de finale.
24-12-2016 18:09
@alsjewint over Van Baarle zijn we het wel eens. En natuurlijk snap ik ook wel dat hij zijn nieuwe ploegmaten niet gaat afvallen. Maar hij had ook iets kunnen zeggen als "Ik heb bij TLJ veel geleerd, maar hoop nu in een nieuwe omgeving nieuwe dingen te leren om zo het laatste stapje naar winst in de klassiekers te zetten". Dat was chiquer geweest naar TLJ en zijn oude knechten.
@vlek Dat van Boom is speculeren. We zullen het nooit weten. Eerlijk gezegd denk ik dat Boom heel graag terug wilde.
24-12-2016 18:15
Boom heeft dat zelf aangegeven.
24-12-2016 18:30
@vlek Heb ik iets gemist? Volgens mij tekende Boom bij TLJ voordat het vertrek van Vanmarcke definitief was. Ik kan me wel herinneren dat hij destijds vertrok naar Astana omdat hij onbetwist kopman wilde zijn. Maar ik heb de indruk dat die rol bij een ploeg als Astana hem niet is meegevallen.
24-12-2016 18:39
@vlek
Zo herinner ik het me niet, maar kan zijn dat jouw geheugen beter is dan het mijne. Als ik tijd heb, kijk ik het betreffende deel van de wedstrijd nog eens terug.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.