Sep Vanmarcke: “Is de Tour wel iets voor een renner als ik?”
foto: Sirotti
maandag 13 juli 2015 om 13:13

Sep Vanmarcke: “Is de Tour wel iets voor een renner als ik?”

De kasseienrit naar Cambrai was hét doel voor Sep Vanmarcke in de Tour de France. De Belg van LottoNL-Jumbo kreeg in die etappe alle ruimte voor eigen kansen te gaan. Twee lekke banden weerhielden hem echter van een topnotering. “Ik heb daarna toch twee dagen rondgefietst met het idee: “Wat heb ik in godsnaam nog te zoeken in deze Tour?”, zegt de renner van LottoNL-Jumbo tegen Sporza.

“Het verhaal van mijn voorjaar”, gaat Vanmarcke verder. “Ik was goed en kon dat weer niet tonen. Ik was enorm ontgoocheld na afloop. Ik had er misschien te veel van verwacht en dan kun je alleen maar triest zijn. Er zijn weinig kansen voor een renner zoals ik in de Tour en dat heb ik deze week nog maar eens beseft. Volgend jaar zal ik toch nog eens moeten bekijken of ik hier wel terugkom. Is de Tour wel iets voor een renner als ik?”

“Intussen is het kopje opnieuw in orde. Straks komen de Pyreneeën eraan en zal ik proberen er het beste van te maken. Ik zal vooral proberen Robert Gesink, die op een goed klassement mikt, te helpen. Na de Pyreneeën zijn er nog een paar overgangsritten waarin ik misschien iets kan proberen, maar dat denkt 90 procent van het peloton ook.”

RIDE Magazine
57 Reacties
13-07-2015 15:13
@remco, zeker prima ik zeg ook niet anders ik constateer alleen dat de meeste kasseien specialisten de tour links laten liggen (tenzij er kasseien inzitten zoals nu).
13-07-2015 15:16
@Koel,
Quintana is in principe ook redelijk beperkt. Die kiest normaal gesproken ook koersen uit die bij zijn kwaliteiten passen. Op zich niet raar dat Sep zich afvraagt of de Tour nu iets is waar hij perse bij moet zijn.

@Pieter Peet,
Ik had het denk ik kwalijker had gevonden als hij zich makkelijk over de teleurstelling van de kasseienrit heen had gezet. Hij oogde bij vlagen dit jaar sterker dan ooit, maar op de momenten dat hij dat kan verzilveren kwam het er niet uit (en pech speelde daar zeker een rol in). Dan mag je daar best flink van balen.

Daarbij heeft die kasseienrit hem dan misschien even zijn optimisme weg genomen, maar ondanks dat heeft hij zover ik heb gezien gewoon prima zijn werk gedaan (Neem bijvoorbeeld naar Mûr de Bretagne). Daar is hij volgens mij ook niet te beroerd voor en daar heeft hij vooraf bewust voor gekozen. Hij geeft zelf ook aan dat het nu in het kopje weer goed zit en hij dus over de grootste teleurstelling heen is.

Desondanks is het mijn inziens volkomen legitiem dat hij zich afvraagt of hij de Tour volgend jaar misschien niet een keer moet overslaan.
13-07-2015 15:27
@Guushovd,
Je snapt natuurlijk best dat dat nergens op slaat. Sep vraagt zich niet af of hij vanaf mei de rest van het seizoen op de bank moet gaan liggen. Als hij zijn seizoen anders indeelt kan hij ergens anders een piek leggen en daardoor top zijn in een koers waar hij meer tot zijn recht komt dan in de Tour.

Daarbij als ik elk jaar een maand bepaalde werkzaamheden moet doen die niet heel goed passen bij mijn kwaliteiten, en het werkzaamheden zijn die ook prima ingevuld kunnen worden door een collega, dan verwacht ik dat het best bespreekbaar is met mijn baas om het werk anders te verdelen.
13-07-2015 15:42
LL..
Niks mis met de kop van het artikel.. volgens mij ook niemand boven jou die anders suggereert..
13-07-2015 15:45
Neen, het is natuurlijk belachelijk om eerst massa bij te kweken zodat je perfect gemaakt bent voor het voorjaar om dan direct daarna weer als een gek te gaan lopen afvallen zodat je het hooggebergte overkomt.
Dat betekent dat je fysieke specialisatie op een bepaald onderdeel nooit langer dan een (half) jaar gaat duren. Terwijl, helemaal gezien de leeftijd van Vanmarcke, een jaar of drie/vier hyperspecialisatie helemaal niet zo gek zou zijn. Op deze manier blijft je spiereheugen en basisconditie (breedste zin van het woord) gewoon altijd submaximaal.
Op andere disciplines doet men dit wel. Eerst jezelf verdiepen om daarna, wanneer je en stabiele basis hebt, jezelf te verbreden. Je hoort het vaak zat Sprinters die op latere leeftijd ineens leren de Poggio t overwinnen (Cipollini) Tijdrijders die ineens een ronde aankunnen (Wiggins) Klimmers die leren Punchen (Evans).
Ik denk dat dit ook is waar Sagan (en in mindere mate Dumoulin) mee de bietenbrug op gaat, Hij kan alles heel goed een beetje... Alleen als je èn etappes in de Tour èn Vlaanderen wilt winnen gaat het allebei moeilijk worden. Mijns inziens had Sagan eerst voor het sprinten moeten kiezen, hij heeft echt wel het talent om Kittel en Cav (en Greipel) het vuur aan de schenen te leggen. En dan kan je op je 28e, 29e, eens een keer gaan kijken hoe het zit met de klassiekers. Dan heb je tegenwoordig alsnog 10 jaar de tijd om alles te winnen wat er te winnen valt....
Sep moet ook gewoon zijn specialisatie kiezen en niet koste wat het kost willen starten in een koers van 3 weken waarin hij een halve kans op halve glorie krijgt, maar wel 5 kilo moet afvallen om überhaupt uit te rijden.
13-07-2015 15:50
Nee.
13-07-2015 16:14
@Snoep de hond
Natuurlijk slaat mijn opmerking wel ergens op. Zijn ploeg selecteert hem toch?

Dat betekent dat hij wel iets in de tour te zoeken heeft, dat hij zelf liever andere koersen rijdt is dan leuk, maar er wordt tussen mei en januari nu eenmaal bijna niet over kasseien gereden.

Hij heeft gewoon een rol die hij liever niet heeft, hij is liever kopman als knecht. Als hij het hele seizoen kopman wilt zijn moet hij:
* een betere sprinter worden, of
* een betere klimmer worden, of
* een betere tijdrijder worden.

Ik bedoel dit niet lullig, maar ik ben het er gewoon niet mee eens als renners zich op deze manier afvragen of ze iets in de tour te zoeken hebben, dat bepaalt wat mij betreft de ploegleiding.
13-07-2015 16:18
Wat Vanmarcke aangeeft is hetzelfde voor bijna alle klasiekerrenners. In de tour is er weinig te winnen en dan wordt het al snel knechten. Om die reden rijd ok bv Terpstra dit jaar geen tour.
13-07-2015 16:19
@Kelder is de Man, de titel is een paar keer aangepast en de commentaar berichten daarop zijn verwijderd ;) ten tijde van de reactie van LL was de titel al aangepast.

@Algemeen, dat Vanmarcke/kasseienspecialisten in de tour dan voor het team moeten werken omdat dit in het voorjaar andersom is klopt niet helemaal. Ik heb een Gesink, Kruijswijk, Ten Dam etc. niet voor Vanmarcke zien werken dit voorjaar ;) gewoon verschillende specialiteiten. Als kasseienspecialist kun je natuurlijk zat werk verrichten in de tour (los van wel of geen kasseienrit) maar vanuit hun specialisatie gezien hebben ze niks te zoeken in de tour (m.u.v. een kasseienrit zoals nu).
13-07-2015 16:23
Ik zou het als ploegleider toch niet prettig vinden als een van mijn geselecteerde renners deze uitlatingen zou doen na een eerste week van een wedstrijd, die nog twee loodzware weken duurt. Als ze fatsoenlijke voorbereidende gesprekken met de kandidaat-deelnemers houden, dan kan de ploegleiding zelf toch een balans opmaken. Ik kan me niet voorstellen van Vanmarcke een gat in de lucht sprong toen hij hoorde dat hij definitief geselecteerd was. Dat moet een ploegleiding toch op zijn minst aan het denken zetten. Als de visie van Vanmarcke vóór de start aan het licht was gekomen, hadden ze hem niet meegenomen neem ik aan. Wederom een brevet van onvermogen van deze ploegleiding.
13-07-2015 16:25
Hij doet wel goed werk voor Gesink, en legt zich dus uiterst professioneel neer bij het feit dat hij een ondergeschikte rol vervult in de Tour. Het verbaast me wel, want een geboren knecht is hij niet. Een geboren Tourrenner ook niet, maar waarom komt hij daar nu pas achter?
13-07-2015 16:25
@sooike
De plaat blijft hangen bij jou.
13-07-2015 16:29
@ Sooike:
heu, Vanmarcke was pas teleurgesteld NA de kasseienrit. hoe had de ploegleiding daar dan voor de Tour op moeten inspelen? ik zal je reactie geen brevet van onvermogen opspelden, maar iets meer nadenken zou hier wel op zijn plaats zijn.
13-07-2015 16:36
@Guushovd,
Ik mag toch hopen dat zoiets in goed overleg gaat. Vanmarcke zal de afgelopen jaren toch zelf ook graag naar de tour hebben gewild.

Als hij volgend jaar de Tour graag een keer wil overslaan dan zal hij dat lijkt mij gewoon bespreken met de ploegleiding. Mijn inziens heeft TLJ toch nog wel meer renners die Sep zijn rol in de Tour ook prima kunnen invullen. Mocht de ploegleiding dat anders zien en toch heel graag Sep in de Tour hebben dan lijkt mij Sep nu ook weer niet iemand die daar heel erg grote problemen van gaat maken.

Verder is Sep gewoon 1 van de kopstukken van de ploeg en zoals Marakus terecht opmerkt hoeven andere kopstukken (zoals Kelderman en Gesink) zo goed als nooit te knechten. En ik hoor trouwens Sep ook niet klagen over het feit dat hij moet werken voor de kopmannen, hij vraagt zich vooral hard op af of hij niet meer uit zijn seizoen kan halen als hij geen Tour rijdt.
13-07-2015 16:51
De vraag stellen is het antwoord geven... als er geen kasseienritten zouden zijn, moet je Vanmarcke gewoon lekker thuislaten... Dus hij heeft gelijk, en hetzelfde geldt voor Van Avermaet... Maar in een mooie overgangsétappe in een leuke groep zou ik hem deze Tour graag van voren zien. Wat dat betreft vind ik de Lotto's, net als Belkin vroeger, toch opvallend weinig de aanval kiezen. Ze zitten nooit eens mee; terwijl vroeger de Kwantums, PDMs, tVMs en Panasonics altijd betrokken waren. We zijn het Hollandse fietsen verleerd...
13-07-2015 16:52
Je kunt je beter afvragen welke renner er niet naar de Tour wilt... nou Vanmarcke en Terpstra dus :p

Ook al zou ik elke dag als laatste eindigen, ik zou ieder jaar aan het vertrek willen staan. In de Tour tel je als renner pas mee
13-07-2015 17:02
@snoep de hond
Mee eens dat dit in overleg moet, maar overleg betekent niet altijd dat eruit komt wat je wilt. Lotto Jumbo heeft Vanmarcke mogelijk gewoon nodig in een koers als de Tour. Zo breed is de selectie niet als het gaat om renners van vergelijkbaar niveau.

Het seizoen van de klassiekerrenners is nu eenmaal te kort om de rest van het seizoen deze renners niet meer in te zetten in belangrijke koersen. Dat is ook het verschil met de klassementsrenners en de sprinters, die hebben wel een seizoen vullend programma dat aansluit bij hun kwaliteiten.

Ik til ook niet zo zwaar aan dit verhaal, maar tijdens de tour hoor ik liever geen renners dit soort uitingen doen, het levert niets op en helpt niet bij de motivatie. Al is het verhaal van Vanmarcke best genuanceerd en heeft het zeker ook te maken met de tegenvallende kasseienrit.
13-07-2015 17:04
@Geurt Harm,
Het Hollandse fietsen levert niks meer op in de Tour, zie column Zonneveld.
13-07-2015 17:12
Marakus..
Ah.. dat verklaart het.. Dank je.
Sorry LL;)
13-07-2015 17:27
Sep heeft zijn kansen op eigen succes gehad in de eerste week. Nu moet hij zich verder gewoon een goede ploegmaat tonen en voor de kopman knechten op het vlak en valse plat en elke bergrit uittuffen in de bus. Niets mis mee, behoor je nog steeds tot de 198 uitverkorenen die de Tour mochten rijden.
13-07-2015 17:30
@Guushovd,
Dat je er niet altijd uitkomt gaf ik ook al aan en ik melde daarbij ook dat Sep mij niet iemand lijkt die er een groot probleem van gaat maken als de ploeg hem perse in de Tour wil hebben. Maar volgens mij zijn er na de Tour nog genoeg mooie wedstrijden waar Vanmarcke meer kans heeft om iets te presteren dan dat hij heeft in de Tour. En bijvoorbeeld Tjallingii of Wynants mogen toch ook in staat worden geacht om Sep zijn rol in de Tour te vervullen?

Wat betreft zijn uitingen; In de Tour wordt 3 weken lang alles uitvergroot en op alle slakken zout gelegd.
In het voetbal gebeurd dit een heel seizoen lang waardoor alle voetballers op mediatraining gaan en interviews met voetballers totaal nutteloos zijn geworden. Dan ben ik blij dat bij wielrenners nog niet alle antwoorden totaal nietszeggend zijn.

Wat dat betreft wordt de sensatie zucht in de media jammer genoeg steeds groter. Als Gesink een kanttekening plaatst bij het jammerlijk wegvallen van ten Dam is dit binnen een paar nieuwsberichten uitvergroot tot een vlammende ruzie tussen beide.
13-07-2015 17:32
Dit kan Boom zich nu ook afvragen, zeker nu hij ziek is zie ik hem nog wel afstappen.
13-07-2015 17:41
Vanmarcke kan nog wel een heuvelritje winnen in de tweede week denk ik zo mee in een goede ontsnapping zitten
13-07-2015 19:50
@Geurt Harm,

Als jij Van Avermaet zou thuis laten omdat er geen kasseien rit is, zou ik je toch eens aanraden om de tour van vorig jaar eens te herbekijken. En dan vooral wat hij voor en na de kassei etappe liet zien.
13-07-2015 19:51
@8.6
Niet gelijk vol erop omdat het Sooike is. Het deze keer wel redelijk steekhoudend. Alleen dat laatste zinnetje had niet gehoeven.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.