Vanmarcke: “We moeten de koers slopend maken”
foto: Sirotti
donderdag 2 april 2015 om 11:03

Vanmarcke: “We moeten de koers slopend maken”

LottoNL-Jumbo-kopman Sep Vanmarcke hoopt zondag op een zware wedstrijd. Alleen op die manier denkt de Vlaming kans te maken om de Ronde van Vlaanderen te winnen: “Ik ben geen veelwinnaar, maar ik ga proberen de Ronde van Vlaanderen te winnen. Enkele snelle mannen moeten dan overboord. Als je met een Kristoff naar streep rijdt, ben je kansloos. We moeten de koers slopend maken.”

Vanmarcke is volgens eigen zeggen prima in orde voor de belangrijkste klassieke afspraak in België: “Ik zit goed voor zondag”, vertelt hij aan Sporza. De kritiek van afgelopen dagen richting zijn persoon wuift hij direct van de hand: “Iedereen bekijkt het wat negatief, maar uiteindelijk heb ik vrijdag in de E3 toch een heel goeie wedstrijd gereden en zondag werd ik ook nog zesde. Dat blijven toch wel heel goeie resultaten. Iedereen verwacht dat ik altijd meestrijd voor de overwinning, maar nu kwam ik vijftien kilometer tekort.”

Ook ploegleider Nico Verhoeven heeft nog alle vertrouwen in de kopman: “Sep is goed en ik geloof niet dat zijn piek al voorbij is. Zonder die pech in de E3 hoeven we nu niet te gissen over zijn conditie. Hij heeft de goeie vorm te pakken. Hij zal er zondag staan.” Ook over de rest van de ploeg is Verhoeven positief: “De jongens hebben woensdag in lekker weer kunnen trainen. Dat was wel zo fijn. De mannen, en vooral Sep, zijn in orde. Dat zorgt voor vertrouwen, want een team is zo goed als de kopman.”

Vanmarcke zelf blijft vooral nuchter: “Ik wil gewoon op de fiets blijven en gespaard blijven van pech. En ik hoop dat mijn ploegmaats lang bij mij kunnen blijven.”

Selectie LottoNL-Jumbo voor Ronde van Vlaanderen 2015:
flag-nl Rick Flens
flag-nl Tom Leezer
flag-nl Bram Tankink
flag-nl Maarten Tjallingii
flag-be Tom Van Asbroeck
flag-be Sep Vanmarcke
flag-de Robert Wagner
flag-be Maarten Wynants

RIDE Magazine
25 Reacties
02-04-2015 11:06
nou, dan zal er toch wat samenwerking met andere teams moeten komen, want ik zie TLJ niet echt zelfstandig de koers slopend maken.
02-04-2015 11:06
Sterke Sep ging toch wel helemaal kapot in G-W. Ik heb er helaas niet veel vertrouwen in, maar ik gun het hem wel het meeste van alle renners aan de start.
02-04-2015 11:12
Ik heb ook niet de indruk dat hij super is, dat had ik een tijdje geleden wel. Ik gun het hem, maar ik vrees dat hij tekort komt als hardrijders als Thomas, Terpstra en Stannard op het vlakke op stoom komen.
02-04-2015 11:15
Dat hij na de E3 in de GW te kort kwam, lijkt mij heel begrijpelijk. De E3 is de graadmeter. Alleen zijn ondersteuning is hopelijk goed. Ik denk, dat hij met Tjallingii, Van Asbroeck, Wynants en Tankink prima mannen voor de ondersteuning heeft. En BMC en Etixx zullen er ook een harde koers van willen maken.
02-04-2015 11:16
Laten ze dat slopen maar mooi overlaten aan EQS en Sky, die hebben de sterkste ploegen. Als TLJ denkt dat ze zich daar ook mee moeten gaan bemoeien, vrees ik dat Sep snel alleen zal komen te zitten.
02-04-2015 11:20
Tankink was vorig jaar diep in de finale nog mee. Tjallingi en Wynants zouden er ook lang moeten kunnen bij blijven. Maar Sep, reken dan ook eens op je ploeg en laat hen wat vaker het vuile werk opknappen ipv zelf.
02-04-2015 11:25
Tsjah Vanmarcke zal zich beter zo lang mogelijk kunnen sparen.. Zal niet de eerste keer zijn dat hij al te veel krachten heeft verspilt voordat het echte werk nog moet beginnen. Ik geef hem voor P-R meer kans omdat daar minder specialisten aan de start staan.
02-04-2015 11:29
ik zie sep niet als favoriet voor zondag.
Paris Roubaix is meer op zijn lijf geschreven lijkt mij.. we zullen het zien..
02-04-2015 11:30
Ik denk niet dat de topvorm weg is hoor. In GW heeft hij 2 of 3 keer in zijn uppie (onnodig) een gat van 150-200 meter overbrugd met volle wind tegen. Dat kost veel kracht, en dat miste hij op het eind..
02-04-2015 11:34
Wat er in GW gebeurde zegt weinig over een eventuele vorm van de mannen. Anders had iedereen Paolini wel opgeschreven als topfavoriet voor de Ronde.
02-04-2015 11:51
Mee eens! Na de E3-prijs en Gent-Wevelgem hebben Paolini (ondanks uitgesproken kopman Kristoff) en Thomas zich bij het kransje met topfavorieten gevoegd. Peter Sagan blijft een raadsel. In de E3-prijs ging het licht in de finale helemaal uit. En naar eigen zeggen kreeg hij geen hongerklop maar waren de benen gewoon leeg. Ook in Gent-Wevelgem deed hij in de finale niet mee om de knikkers. Bij de Belgen kun je twijfelen aan Vanmarcke. Woekert hij teveel met zijn krachten ? Was hij te vroeg in vorm (cfr. Strade Bianche) ? Komt hij de wedstrijdkilometers van pakweg Milaan - San Remo tekort ? En wat met Van Avermaet die ook al ijzersterk was in de Strade Bianche ? Heeft hij niet teveel last van de naweëen van de harde smak die hij maakte in de E3-prijs ? En dan heb je nog Stijn Devolder die je nooit mag afschrijven. Zeker niet na het uitvallen van zijn kopman Fabian Cancelllara. Voor mij lijken Thomas en het duo Terpstra/Stybar de sterksten van het moment. Deze renners hebben ijzersterke mannen in steun en die zullen de koers vroeg moeten openbreken en lastig maken willen ze af van de sprintgrage Kristoffs en Degenkolbs van deze wereld. Nu ja, genoeg gespeculeerd. De heel nabije toekomst zal het allemaal uitwijzen.
02-04-2015 11:52
@freire
Dat dacht ik ook heel lang, maar begin daar nu over te twijfelen. Sep lijkt explosiever geworden, terwijl concurrenten als thomas, stannard, terpstra, vandenbergh, wiggins en nog wel een paar mijns inziens ook beter passen in Roubaix dan in Vlaanderen.
02-04-2015 11:54
Ik sluit mij aan bij ti-Raleigh, laat Ettix en Sky de koers maar hard maken. Zij hebben er de ploeg voor en het zelfde belang om Kristoff en Degenkolb ergens kwijt te raken. Sep moet zondag een keer in de luwte blijven om relatief fris aan de finale te kunnen beginnen.

En komende zondag ook geen Lotto-Jumbo in de vroege aanval. VanMarcke zal alle steun nodig hebben om steeds goed gepositioneerd aan de klimmetjes te beginnen en in principe heeft hij daar met Tjallingii, Tankink en Wynants de juiste ervaren mannen voor.
02-04-2015 11:56
De RvV is van zichzelf natuurlijk al vrij slopend, maar ben het wel met de eens dat hij in een zware koers de meeste kans maakt. Echter denk ik dat als het echt heel zwaar wordt hij nog steeds niet de topfavoriet is. Stybar en zeker Thomas lijken op dit moment toch nog wat meer inhoud te hebben.
02-04-2015 12:15
Vanmarcke moet zich koest houden tot in de finale. Niet zoals afgelopen weken koersen als een kip zonder kop en laten zien hoe goed je bent op momenten in de koers die niet beslissend zijn. Sagan heeft daar ook een handje van. Ettix Quickstep en Sky zullen de koers gaan dragen. Lotto Jumbo heeft er ook de ploeg niet voor. Hij moet 1 of 2 man bij hem hebben die hem terug kunnen rijden bij valpartijen en materiaalpech. Ik verwacht dat er een grote groep renners aan de kwaremont beginnen dus tot die tijd moet hij zich rustig houden en niet laten verleiden tot zinloze demarrages.
02-04-2015 12:32
Sep moet eens gaan praten met Jurgen. Beide Lotto's en hun kopmannen hebben belang bij eenzelfde koersverloop.
02-04-2015 13:19
@wolfje
Daar zit inderdaad een kern van waarheid in dat hij wat explosiever is geworden. Alleen ik vind dat hij te agressief rijdt, hij wilt te veel.. het is natuurlijk mooi voor het publiek wij smullen ervan, maar hij doet er verstandig aan om niet op alles en iedereen te reageren en onnodig al die gaten dicht te willen rijden. Veel hangt ook af of zijn ploeg zondag sterk voor de dag kan komen. Betreft de renners die je opnoemt, ik denk dat Stannard en Wiggins geen finale in de ronde gaan rijden, schat Thomas hoger in dan hen. Mijn favoriet is Stybar, want die is ook explosief en zit altijd kort op het wiel als er aangevalt wordt. Alhoewel Vanmarcke mij blij mag verrassen.
02-04-2015 13:24
Die man leert het nooit (ook al kun je stellen dat dat voor het spektakel niet erg is).

Hij moet naar mijn mening nou bij uitstek de koers NIET hard maken. Het parcours is zodanig slopend dat Vanmarcke zich rustig kan laten meevoeren. Kristoff en Degenkolb waaien er op den duur echt wel af. De reden dat die vaak dicht eindigen is omdat er op een gegeven moment een klein groepje weg is gereden en het daarachter versnipperd is waardoor het weer samen klontert op het eind. Als je dan 4e/5e wordt betekent het niet dat je daadwerkelijk een van de besten in koers was. Je kan 4e worden en toch mijlenver verwijderd zijn van winst.

Hij moet enkel zorgen dat hij mee is op de momenten dat Terpstra/Stybar/Thomas/Van Avermaet gaat. Als er onverhoopt toch een vrij grote groep afstevent op de laatste helling dan moet hij die ene punch bewaren voor daar. Vanmarcke is namelijk een van de weinige renners die een echt serieuze forsing door kan voeren op een van de lastige stroken. Het probleem is echter dat hij die punch (net als vele andere renners van zijn type) maar één keer heeft. Je ziet hem in vrijwel elke wedstrijd na "zijn moment" toch heel iets inzakken. Boom had wat mij betreft altijd een beetje hetzelfde probleem.

Op wilskracht maakt hij nog veel goed maar 1 of 2% extra in de finale betekent het verschil tussen meedoen om de winst en kansloos zijn. Je moet soms durven gokken en dat kan hij vaak niet. Toch vind ik het een bijzonder sympathieke gast en ik zal zeker voor hem supporteren zondag.
02-04-2015 13:27
Beloofd een mooie editie te worden zonder The Usual Suspects! Hopen dat Terpstra iets moois kan laten zien..
02-04-2015 13:38
Behalve Sep van Marcke heeft TLJ alleen maar coureurs die de wedstrijd
ondergaan en geen echte coursmakers.
Wat Tjallingi doet is leuk als TV vermaak maar brengt geen resultaat.
TLJ presteert ondermaats.
02-04-2015 14:35
Eén ding is zeker. Als ze de koers niet hard maken, lift Kristoff gewoon mee tot in Oudenaarde om het af te maken. En als ze te lang wachten met de koers hard maken, heeft die waarschijnlijk nog wat uitstekende ploegmakkers (Paolini op de eerste rij) om een gaatje toe te rijden na de Kwaremont/Pater. Katousja is (zie voorbije 3 dagen De Panne) echt de ploeg die het werk niet opknapt om dan pas op het einde relatief fris aan het front te verschijnen.
02-04-2015 16:23
@6129ak2,
Je geeft eerst aan dat TLJ nauwelijks de renners die heeft die de koers kunnen maken. Daar ben ik het mee eens.

Je conclusie is vervolgens echter dat ze ondermaats presteren. Dat vind ik dan weer niet helemaal matchen met de opmerkingen daarvoor. TLJ hoort dit seizoen gewoon tot de, qua niveau, slechtere teams van de WT. Daar kan je schande van spreken, maar door beperkt budget en de daarbij niet heel gelukkige seizoensstart (met ziektes en blessures) kan je ook niet veel meer verwachten.

Helaas moeten we vooral blij zijn de het team überhaupt nog steeds bestaat en deel uit maakt van de WT.
02-04-2015 17:41
Waar blijf je als anderen ook de koers slopend willen maken? Sparen moet ie tot de laatste 30km.
02-04-2015 22:17
Ik denk dat je je niet moet verkijken op die mannen van JumboNL. Dat zijn allemaal geen grootse kopmannen en veelwinnaars, maar wel allemaal gerenommeerde hardrijders. Zelfs de wat dat betreft zwakkere broeders Wagner en Asbroek kunnen op een RvV-parcours het peloton behoorlijk pijn doen...
02-04-2015 22:51
Vanmarcke moet gewoon durven gokken. Dan maar niet steeds met de kop in de wind en wat meer risico nemen. Komt hij frisser in de finale en dan is hij kanshebber. Nu is het steeds voor de 5e plaats.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.