Velon sluit driejarige deal met Abu Dhabi Tour
Velon, het collectief van elf WorldTour-ploegen, heeft een opzienbarende overeenkomst gesloten met de Abu Dhabi Tour. Voor het eerst in de wielerhistorie gaan ploegen en een wedstrijdorganisator samenwerken bij het organiseren van een wedstrijd en de opbrengsten delen.
Met de overeenkomst verzekert de Abu Dhabi Tour zich van de komst van alle elf de ploegen uit The Velon Group: BMC, Etixx–Quick-Step, Lampre–Merida, Lotto Soudal, Orica-GreenEDGE, Cannondale–Garmin, Giant–Alpecin, LottoNL–Jumbo, Sky, Tinkoff–Saxo en Trek.
“Dit is een nieuwe wedstrijd met grootse plannen en Velon is verheugd daar deel vanuit te maken”, stelt Graham Bartlett, CEO van Velon. “We hebben in het verleden samengewerkt met andere wedstrijdorganisatoren maar deze overeenkomst is wijder dan alle voorgaande. Onze shareholders hebben zich verenigd in Velon om deze samenwerking mogelijk te maken.”
De deal houdt in dat ploegen financieel profiteren van het succes van het evenement. De organisatoren zullen voordeel halen uit de steun van de ploegen – die topwielrenners zullen afvaardigen – en de daarmee gepaarde media-aandacht.
De eerste Abu Dhabi Tour zal volgende maand plaatsvinden van 8 tot 11 oktober. In totaal zullen 18 teams aan de start verschijnen van de driedaagse rittenkoers, bestaande uit drie vlakke en één bergrit. De slotdag kent twee etappes. Na afloop van Abu Dhabi Tour zal ook het eerste UCI Cycling Gala worden georganiseerd.
Dat er meer geld naar ploegen gaat lijkt mij prima. Benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen, ook qua traditionele koersen vs. nieuwe koersen (geld gebieden).
Wat is overigens de rol van RCS, één van de shareholders, in dit hele verhaal?
De afwezigen zijn IAM, waarschijnlijk omdat ze pas net World Tour zijn. De Franse Ploegen AG2R en FdJ zitten uiteraard in de reet van de ASO en de overige
vier3 ploegen, Katusha, Astana,Skyen Movistar zijn devier3 ploegen die op lange of korte termijn geen geldproblemen verwachten.Astana en Katusha zitten daar niet bij, Movistar dus ook niet, evenals de Franse ploegen.
Angelsaksisch of Noord-Europees lijkt mij een beetje een veralgemenisering die maar goed moet uitkomen, aangezien Lampre wel en Movistar niet. Tinkov wel en Katusha niet. Ik denk wel dat de progressievere ploegen erbij zitten, al denk ik dat vooral Katusha en Movistar niet zozeer conservatief zijn, als meer niet progressief omdat het met hun inkomstenmodel niet nodig is...
Goed nieuws, de huidige wijze van geld verdelen slaat ook nergens op.
Hopelijk betere arbeidsvoorwaarden voor alle renners.