Verbitterde Simon Pellaud hakt knoop door: “Je hebt als jonge coureur geen leven meer”
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 28 november 2024 om 10:45

Verbitterde Simon Pellaud hakt knoop door: “Je hebt als jonge coureur geen leven meer”

Het is nog onduidelijk waar de sportieve toekomst ligt van Simon Pellaud, maar de Zwitser zal in ieder geval nooit meer uitkomen op WorldTour-niveau. “Ik hou niet van het dagelijkse leven dat je moet leiden om tot de top te behoren”, is de 32-jarige renner openhartig in een interview met het Zwitserse Le Matin.

Pellaud kwam de voorbije twee seizoenen uit voor Tudor Pro Cycling, maar kon – tot zijn eigen verbazing – niet rekenen op een contractverlenging. In de afgelopen Tour de Langkawi was de rasaanvaller voor de camera van WielerFlits nog bijzonder emotioneel over zijn vertrek. Heeft hij dit inmiddels een plekje kunnen geven? “Er zijn nog altijd momenten van onbegrip.”

“Dat ik op een dergelijke manier moest vertrekken, deed me pijn. Ik had het namelijk niet verwacht. Het voelde als een klap in mijn gezicht. Maar ik heb tegelijkertijd ook het gevoel dat er een last van mijn schouders is gevallen. Ik ben nog altijd een beetje verbitterd, maar ik aanvaard mijn lot. Ik blijf op goede voet met Tudor Pro Cycling.”

Zorgen
Pellaud kwam in het verleden niet alleen uit voor Tudor, maar ook voor WorldTeams IAM Cycling en Trek-Segafredo. De in Colombia woonachtige Zwitser is echter tot de conclusie gekomen dat de WorldTour niks voor hem is. “Dat trekt me niet meer. Daarom zet ik nu ook een streep onder de WorldTour. Ik vraag me eerlijk gezegd af of het wielrennen in zijn huidige vorm, wel toekomstbestendig is.”

“Het niveau, de gemiddelde snelheden die we halen, de risico’s die we nemen… Het is waanzinnig. Ik hou bovendien ook niet van het dagelijkse leven dat je moet leiden om tot de top te behoren. Je moet met zoveel dingen rekening houden, dat er gewoon geen ruimte is om nog iets anders te zijn. De wielrenners die deel uitmaken van de nieuwe generatie, hebben geen leven. Ik geef er de voorkeur aan om op een lager niveau te koersen, maar toch competitief te zijn.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.